Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Zlomvaz zprava (No. 0)

    Tak jsem si zašel na Idiota, kterého v rámci Zlomvazu nestihnu. Nu což. Díval jsem se zprava, to je důležité. Vzhledem k tomu, že už u neandrtálců je dokázaná silná preferovanost pravé ruky.

    Mimochodem, měl jsem za to, že jsme potomci člověka cromaňonského a že neandrtálci byli slepou vývojovou větví vzešlou z přílišného mrazu. Ovšem milovníci Štorcha se zřejmě najdou i mezi vědci, pročež vědci zkoumali poškození zubů: tj. rýhy na zubech od náhodných vražení si nástrojem do pusy při jeho výrobě. Krom toho, že na výrobu museli být neandrtálci dosti leví, protože takových rýh mají spoustu, se ukázalo, že to byli většinou praváci. Takže Jonáš Konývka a Ned Flanders odpustí, ale je to tak.

    Tento dlouhý úvod je potřeba, abyste pochopili, proč si sedám do pravé části hlediště. Protože zleva vás nemůže nic překvapit. Napravo na jevišti jsou většinou ze dveří ty, do kterých vchází očekávaná postava. Ještě tak někdy je napravo schodiště, které vede nahoru na galerii. Pokud sedíte v pravé části hlediště, máte tak výborný výhled na uvítací výbory, krby a tajné vchody, ze kterých v nečekaných chvílích vystupují vrazi a zahradníci a které jsou situovány na jevišti nalevo.

    Zpět k Idiotovi, kterého jsem neměl v plánu nijak popisovat a neměl jsem na něj v plánu ani jít. Zásadní věta celé inscenace zní: Jsem vtipný, jen si na to musíte zvyknout. Je dobré brát všechny ty žabomyší problémy (kníže Myškin odpustí) s nadhledem. Notnou chvíli jsem se smál pod fousy (to je také důvod, proč se nemíním před Zlomvazem holit), protože herecké zpracování leckdy připomíná Beverly Hills 90210. Brandone, rozvázala se mi tkanička! – Měli bychom si o tom promluvit, Aglájo. Jsou ovšem chvíle, kdy patos není tak směšný. V takových okamžicích chytne inscenace člověka i za srdíčko. Bohužel ne vždy. Nepomáhá ani úroveň hlasitosti, či spíš tichosti, kdy herci (včetně režiséra) mluví tak, že je není slyššš…

    Seriálový inscenační přístup velmi rychle, stručně, jasně a vtipně odvypráví na samém začátku příběh a vysvětlí vztahy mezi jednotlivými postavami a krásně i příběh ukončí. V těchto krátkých výstupech jsou herci velice přesní a rytmičtí, není jim co vytknout. Bohužel, čím delší scéna je, tím rychleji tyto vlastnosti z nich vyprchávají, a tak je 90 minut někdy dlouhých jako u Wagnera. Nebylo to tedy úplně to pravé ořechové, ale nebyla to ani žádná levota, která by měla jít do slevy. Přeji tedy Idiotovi: Zlomvaz, poser tě pes.

    Dnes mě čeká Judhirštira; Viktor, alebo vláda dětí; Werther a snad i zahájení Zlomvazu. Má být polojasno, odpolední teploty 20-24 stupňů Celsia, povane mírný západní vítr rychlostí jeden metr za sekundu, takže bratia Slováci i zahraniční hosté z Moravy k nám budou muset křižovat proti větru. Doufejme, že to umějí a dorazí včas.

    Vyrovnat, vpravo hleď! Zlomvazu nazdar, zdar, pochodem vchod! Levá!

    ///

    Disk Praha – Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Miroslav Krobot: Idiot / Příběh muže, který přál všem to nejlepší. Režie a dramaturgie Miroslav Krobot, výprava Adriana Černá, produkce Anna Dynková, Zuzana Kravcová, Eva Krenčíková. Premiéra 2. dubna 2011 (psáno z reprízy 16. května 2011).

    //

    /Zpráva o pravorukosti neandrtálců byla odposlechnuta někdy v sobotu ráno, Český rozhlas 2 Praha, pořad Meteor/


    Komentáře k článku: Zlomvaz zprava (No. 0)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,