8/2024

16. 4. 2024

Hravě zkrocená?

Ostravské Letní shakespearovské slavnosti 2019 otevřela premiéra Zkrocení zlé ženy v režii Vojtěcha Štěpánka, který si ke scénování vybral překlad Jiřího Joska. S dramaturgem Tomášem Vůjtkem se rozhodli inscenovat celý Shakespearův text i s předehrou, která se většinou vynechává. Tím se vyhnuli značnému ochuzení, neboť předehra samotná a s ní i závěr nejenže definují Zkrocení zlé ženy jako představení hry ve hře, ale umožňují i velmi zábavnou podívanou. Dokladem je herecký part fiktivní ženy vandráka a opilce Christophera Slye (Jiří Sedláček), kterou v průběhu celé první poloviny s vrcholným využitím svých mimořádných komediálních schopností i s pomocí „svůdných“ šatů a paruky hraje Robin Ferro.

Svůdná, ale od rány: Kateřina Kristýny Leichtové se s Petrucciem Josefa Kaluži nepáře FOTO PETR KIŠKA

Kostýmy Marty Roszkopfové vsazují děj do konce 16. století, autor hudby Nikos Engonidis se nechal inspirovat balkánskými motivy. Sám během představení hraje na violoncello a spolu s Michalem Matysem a dalšími muzikanty včetně některých herců vytváří živou a bohatou hudební kulisu. Jejím vrcholem je rapová píseň v provedení Vojtěcha Lipiny, představitele Petrucciova sluhy Grumia, a sboru všech účinkujících.

Hru ve hře tvoří dva kontrastní, vzájemně se reflektující a doplňující milostné příběhy. Dějová linie o dobývání Bianky, mladší dcery bohatého padovského měšťana Battisty Minoly (Vladislav Georgiev), je komedií převleků a záměn. Izabela Firlová hraje Bianku jako rozmazlenou a pokryteckou fiflenku. Její pojetí je méně romantické, než bývá zvykem, a mírně prvoplánové. Menší míra karikování by postavě prospěla. Představitelé Biančiných nápadníků René Šmotek, Vladimír Polák a Šimon Krupa vycházejí z komedie dell’arte, stejně jako Albert Čuba a Ondřej Malý v roli sluhů Trania a Biondella. Vynikající a fyzicky velmi náročný výkon v téměř akrobatických klauniádách zde odvádějí zejména Vladimír Polák a Albert Čuba.

Stěžejní je ovšem příběh Battistovy starší dcery Kateřiny a jejího nápadníka, posléze manžela Petruccia. Ústřední hrdinka je v podání Kristýny Leichtové skutečná femme fatale, osudová žena, na první pohled zlá, hubatá a panovačná, ale zároveň přitažlivá a svůdná natolik, že se nikdo nemůže divit Petrucciově snaze právě tuto ženu získat pro sebe. Josef Kaluža ho od samého začátku hraje jako sympaťáka, kterému může v pomyslném souboji s Kateřinou fandit jak mužská, tak ženská část hlediště. Vrcholnými scénami dvojice jsou úvodní seznamovací dialog a také moment z druhé části odehrávající se po svatbě na manželově sídle, kdy se v sobě Kateřina snaží najít schopnost vyřknout slovo děkuji.

Současným inscenátorům této Shakespearovy komedie činí potíže vyrovnat se se závěrečným Kateřininým monologem o podřízené roli ženy v partnerském vztahu. Vojtěch Štěpánek nachází klíč k této problematické části v mírně erotickém podtextu vyjádřeném nonverbálními prostředky. Kateřina sice poklekne před Petrucciem, zároveň se ale rozvlní jako kočka a svůdně se blíží ke svému manželovi. Za slovy se neskrývá podřízenost, ale hravost, která je výrazem láskyplného partnerství Kateřiny a Petruccia. A to je i hlavním sdělením Štěpánkovy velmi vydařené inscenace.

PaS de Theatre a Letní shakespearovské slavnosti Ostrava – William Shakespeare: Zkrocení zlé ženy. Překlad Jiří Josek, režie Vojtěch Štěpánek, dramaturgie Tomáš Vůjtek, scénografie David Bazika, kostýmy Marta Roszkopfová, hudba Nikos Engonidis, pohybová spolupráce Martin Pacek. Premiéra 15. července 2019.