Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Zemřela Drahomíra Vihanová

    Na karlovarském festivalu v roce 2000 | FOTO DAN MATERNA

    Drahomíra Vihanová

    31. 7. 1930 Moravský Krumlov – 10. 12. 2017

    Filmová režisérka a scenáristka.

    Její matka vedla soukromou hudební školu a vyučovala hře na klavír, což jí vedlo k zájmu o hudbu. Po absolvování gymnázia v domovském Moravském Krumlově studovala souběžně hudební vědu a estetiku na filozofické fakultě University Jana Evangelisty Purkyně v Brně a hru na klavír na brněnské konzervatoři. Studium univerzity absolvovala v roce 1954, konzervatoř o rok později. V druhé polovině padesátých let minulého století spolupracovala jako scenáristka a asistentka režie v hudebním vysílání Československé televize. Na FAMU studovala v letech 1960 – 65. V roce 1965 absolvovala obory režie hraného filmu a střih.

    Šedesátá léta. FOTO archiv

    Po absolutorium točila zakázkové snímky pro Krátký film a pracovala jako asistentka režie na filmech Otakara Vávry Romance pro křídlovku (1966) a Třináctá komnata (1968). V roce 1967 byla na pracovní stáži u Bavaria Film Mnichov, kde se podílela na střihu francouzských dokumentů o zámcích na Loiře. Samostatným filmem Zabitá neděle debutovala v roce 1969, ale prvotina byla uložena do trezoru a distribuční premiéru měla až v roce 1990.

    Otázky pro dvě ženy (1985). FOTO archiv ČT

    V době normalizace se věnovala dokumentům, často zasvěceným ženám nebo hudebníkům. Natočila Zahradu plnou plenek, Variaci na téma hledání tvaru, ale také velice důvěrný portrét zpěvačky Evy Olmerové Proměny přítelkyně Evy. Na konci 70. let a poté opět v devadesátých letech spolupracovala s Československou televizí v Ostravě, kde pokračovala v televizní práci i po listopadu 1989. Nejprve dokumentem Konjunkturální portrét aneb Tři životy Vlasty Chramostové (1992), později účastí na cyklech Jak se žije, Zpověď, Ego a Diagnóza (1998 – 2000).

    György Cserhalmi ve dilmu Pevnost (1994). FOTO archiv

    K režii hraného filmu se směla vrátit až po sametové revoluci podobenstvím Pevnost (1994) podle povídky Alexandra Klimenta s Györgym Cserhalmim a Miroslavem Donutilem v hlavních rolích. Roku 2000 natočila další celovečerní snímek Zpráva o putování studentů Petra a Jakuba. Po jeho neúspěchu se s hranou tvorbou rozloučila.

    Pracovala pro televizi a přednášela na FAMU jako externí pedagog pro zahraniční studenty. Od roku 1982 působila na FAMU jako externí pedagog pro zahraniční studenty. Od 1990 byla členkou katedry střihové skladby FAMU, později profesorkou. V roce 2011 byla oceněna medailí AMU za významný přínos české filmové kultuře. V roce 2015 získala za mimořádný přínos české kinematografii Českého lva a v roce 2016 Cenu za přínos světové kinematografii na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Jihlava. Miroslav Janek o ní v roce 2012 natočil její autobiografický dokument Umanutá.

    Zemřela po krátké nemoci. O jejím úmrtí informovala Hana Šťastná z děkanátu pražské FAMU. Poslední rozloučení se uskuteční 15. prosince od 12 hodin v malé síni strašnického krematoria v Praze.

     

    • Autor:
    • Publikováno: 11. prosince 2017

    Komentáře k článku: Zemřela Drahomíra Vihanová

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,