Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí Zprávy

    Zemřel Stuart Gordon

    Foto archiv

    Stuart Gordon

    11. 8. 1947 Chicago, Illinois, USA –  24. 3. 2020 Los Angeles, California, USA 

    Filmový a divadelní režisér, scenárista, dramatik a producent. Původně byl znám pro své provokativní a často kontroverzní pokusy v oblasti experimentálního divadla. V uměleckém světě však proslul především béčkovými filmovými horory, kterých natočil téměř dvacet. Jeho inspirací byli především H. P. Lovecraft a E. A. Poe.

    S jednou ze svých typických filmových rekvizit (sedmdesátá léta). Foto archiv

    Po absolvování Lane Technical High School, než se dostal na University Wisconsin-Madison, pracoval jako pomocný umělecký asistent. Vzhledem k tomu, že se nedostal na filmový obor, přihlásil se na herectví a skončil nakonec u divadelního oboru. V té době založil svou první divadelní společnost The Screw Theater. V březnu 1968 vytvořil na scéně Play Circle v rámci univerzitního divadla Madison´s Wisconsin Union Theater projekt The Game Show. Ten směřoval k tomu, aby vybudil lidi z apatie: zamknul diváky v divadle a v rámci produkce ponižoval, bil a znásilňoval lidi z publika (byli to spolupracovníci projektu rozesazení mezi běžné publikum). Každé představení skončilo tím, že se publikum vzbouřilo a ukončilo show. The Game Show si pohrávala s diváky, byla typickým experimentem svobodomyslných šedesátých let, při němž narušovala konformitu diváků s cílem přimět je k reakci. Chtěla je tím probudit, doslova je „mlátit po hlavě i po těle“, aby vyskočili, křičeli, aby ztratili důvěru k okolo sedícím divákům, aby v pudu sebezáchovy něco udělali.

    V létě 1968 založil divadelní společnost The Screw Theater, v jejímž rámci produkoval a režíroval čtyři inscenace. Poslední na podzim 1968 byla politická verze Petera Pana, za kterou si společně se svou manželkou vysloužil uvěznění za obscénnost. Nicméně tato show měla palcové titulky v novinách. V listopadu 1968 byla z důvodu tohoto skandálu školou ukončena. Gordon celou situaci popisoval v interview v roce 2001: Protestoval jsem proti válce ve Vietnamu, a za to jsem inkasoval dávku slzného plynu od chicagské policie, a to mě přimělo k tomu, abych vzal Petera Pana a změnil ho v politickou grotesku o celé situaci. Takže v této podobě se stal Peter Pan vůdcem hippies a yippies, Kapitán Hook se stal starostou Daleyem, piráti se stali chicagskou policií. Ponechali jsme veškeré dialogy Jamese Bariieho netknuté, takže když se všichni odebrali do Neverlandu, posypali se hvězdným práškem a naplněni krásnými myšlenkami se vznesli vzhůru. Byl to takový drogový trip, který byl vizualizován psychedelickou světelnou show, která byla promítána na těla sedmi nahých mladých žen.

    V červenci 1981 režíruje ve svém Organic Theater v Chicagu. Foto Jack Lenahan

    Poté, co wisconsinská univerzita určila po tomto incidentu profesorský dozor dohlížející nad veškerými dalšími divadelními produkcemi Screw Theater, ukončil Gordon závazky vůči univerzitě a vytvořil Broom Street Theater. Jeho první produkce byl nový překlad Lysistraty, měla premiéru v květnu 1969.

     

    Na konci roku 1968 založil společně se svou ženou Carolyn Purdy-Gordon v Chicagu další společnost – Organic Theater Company, kde se stal uměleckým ředitelem. S touto společností produkoval a režíroval 37 inscenací, mj. světové premiéry The Warp Trilogy, Sexuální perverze v Chicagu Davida Mameta a Bleacher Bums, E/R Emergency Room (později z toho vznikla TV seriál E/R) a dvojdílnou adaptaci Dobrodružství Huckleberryho Finna. Ve své filmografii má také snímky Dagon, Vesmírní trakeři, Zámecká zrůda, Pevnost, Jáma a kyvadlo, Dcera temnot, Robot Jox – Zápas robotů či Panenky.

    V roce 2009 režíroval divadelní one-man show nazvané Nevermore… Večer s Edgarem Allanem Poem, která ho znovu spojila se spolutvůrcem Re-Animatora (hororová komedie podle Lovecrafta z roku 1985), hercem Jeffreyem Combsem a spisovatelem Dennisem Paolim. Mělo premiéru v Los Angeles a poté se vydalo na putovní tour po USA.

    Foto archiv

    Téma Re-Animatora se objevuje v tvorbě Gordona opakovaně. V roce 2011 produkoval a režíroval přepsanou verzi Re-Animator: Musical, které se šes,t měsíců hrálo – stále vyprodáno – v Steve Allen Theater. V roce 2012 bylo uvedeno na New York Musical Theater Festivalu a poté na Edinburgh Fringe Festivalu. Další Gordonova hra Taste, premiérovaná v Los Angeles v Sacred Fools Theater Company v dubnu 2014, byla založena na skutečném příběhu kanibala Armina Meiwese.

    /Pro i-DN z více zdrojů připravila jas, upravil hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 26. března 2020

    Komentáře k článku: Zemřel Stuart Gordon

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,