Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí Zprávy

    Zemřel Stephen Sondheim

    Foto archiv NDM

    Stephen Sondheim

    22. 3. 1930 New York City, USA – 26. 11. 2021 Roxbury, Connecticut, USA

    Americký skladatel a textař, jedna z nejvýznamnějších postav hudebního divadla druhé poloviny 20. století. Byl považován za „znovuobjevitele“ amerického muzikálu, od šedesátých let minulého století byl ikonou divadelních prken Brodwaye.

    Pocházel z židovské rodiny. Vyrůstal nejprve na Upper West Side na Manhattanu a po rozvodu rodičů na farmě nedaleko města Doylestown v Pensylvánii, kde navštěvoval soukromou přípravnou školu a kde také napsal svoji prvotinu, komický muzikál George. Spřátelil se zde se synem Oscara Hammersteina II., spoluautora slavných muzikálů Za zvuků hudby či Oklahoma. Hammerstein se pro Sondheima stal náhradním otcem a také velkou inspirací a pomohl mu v dalších letech rozvíjet jeho nadání a lásku k hudebnímu divadlu. Rozdělila je až náhlá smrt Oscara Hammersteina v roce 1960.

    Na začátku kariéry koncem padesátých let. Foto archiv

    Významnou úlohu v jeho kariéře sehrál též dramatik, režisér a scenárista Arthur Laurents. Na jednom večírku se totiž náhodou zmínil, že s Leonardem Bernsteinem připravují muzikálovou verzi Shakesperovy tragédie Romeo a Julie a že shání textaře. Původně oslovení Betty Comden a Adolph Green měli totiž smlouvu v Hollywoodu, a bylo je proto nutné nahradit. Texty chtěl nejdříve psát sám Bernstein, nakonec se ale této úlohy zhostil Sondheim. Muzikál se jmenuje West Side Story a světovou premiéru měl v roce 1957 v newyorském Winter Garden Theatre. Dočkal se nadšených ohlasů u diváků i kritiky, mimo jiné díky režii a choreografii tanečníka Jeroma Robinse, jenž byl za tuto inscenaci oceněn broadwayskou divadelní cenou Tony. Rok po světové premiéře byl slavnostně uveden i v londýnském West Endu a nedlouho poté vznikla i přeslavná filmová verze s Natalií Wood a Richardem Beymerem v hlavních rolích.

    S Leonardem Bernsteinem v polovině šedesátých let. Foto archiv

    Než se stal i profesionálním a uznávaným hudebním skladatelem, napsal ještě texty pro Styneův muzikál Gypsy (1959) založeného na memoárech slavné kabaretní kabaretní herečky a striptérky Gypsy Rose Lee.

    Prvním muzikálem, ke kterému napsal slova i hudbu, byl A Funny Thing Happened on the Way to the Forum. Světová premiéra se konala 8. května 1962 v Alvin Theatre na newyorské Broadwayi, kde byl s úspěchem uváděn téměř dva a půl roku. Již v roce 1968 měl muzikál svoji premiéru i v tehdejším Československu, na scéně pražského Divadla ABC v překladu Jany Kvapilové a Jana Wericha pod názvem V Římě na place byla legrace. V režii Karla Svobody zde vystoupili Stanislav Fišer, Otto Šimánek, Stella Zázvorková či Josef Zíma.

    V roce 1977. Foto archiv

    Sedmdesátá léta jeho tvorby se nesla ve znamení spolupráce s broadwayským režisérem a producentem Haroldem Princem. Poznali se díky muzikálu West Side Story, jehož byl Prince jedním z producentů. Společně dali vzniknout muzikálům Company (1970), Follies (1971), A Little Night Music (1973) či Pacific Overtures (1976).

    Původní plakát k premiéře broadwayské produkce muzikálu Follies (1971). Repro David Edward Byrd

    Mezi jejich vysoce úspěšné tituly patří i muzikálový horor Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (1979). Rok po světové premiéře se inscenace dočkala amerického turné a byla uvedena i v londýnském West Endu. Celosvětového ohlasu se však muzikál dočkal až díky filmové adaptaci v režii Tima Burtona z roku 2007 s Johny Deppem v hlavní roli. V Česku se tento muzikál poprvé objevil v létě 2012 v nastudování herců anglického divadelního spolku Prague Playhouse. Na sklonku roku 2014 muzikál nastudovali studenti absolventského ročníku muzikálového herectví brněnské JAMU s režisérkou Hanou Mikoláškovou a poté se tento titul objevil také na repertoáru Divadla J. K. Tyla v Plzni.

    Poslední společný muzikál Stephena Sondheima a Harolda Prince Merrily We Roll Along (1981) však ani zdaleka nedosáhl úspěchu jejich předchozích inscenací. Po vlně negativních kritik se nakonec rozhodli uvádění po necelých dvou týdnech předčasně ukončit. Toto selhání Sondheima silně zasáhlo, a byl proto rozhodnut se s divadelním světem zcela rozloučit. Náhodou však na off-Broadwayi zhlédl autorskou hru Jamese Lapina Twelve Dreams, inspirovanou případovou studií z knihy Carla Junga Člověk a jeho symboly. Díky tomuto setkání pak v následujících letech navázali s Jamesem Lapinem autorskou spolupráci, z níž vzešlo hned několik úspěšných titulů.

    V květnu 1994. Foto Irving Penn, Vogue.

    Prvním společným dílem nově vzniklé dvojice se stal muzikál Sunday in the Park with George (1984). Autory inspiroval k vytvoření tohoto díla obraz Nedělní odpoledne na ostrově La Grande Jatte francouzského malíře a zakladatele pointilismu Georgese Seurata. Příběh muzikálu se točí kolem Seuratova uměleckého života a rozehrává též fiktivní osudy jednotlivých postav zachycených na plátně. Muzikál získal nejen Pullitzerovu cenu za drama, ale také dvě ceny Tony a několik Drama Desk Awards.

    Neméně úspěšný byl pak i jejich další muzikál Into the Woods (1987). Během téměř dvouletého uvádění dosáhl muzikál 765 repríz. Byl novinám na cenu Tony celkem v deseti kategoriích. Ceny však nakonec byly rozdány pouze tři – Stephenu Sondheimovi za nejlepší hudbu, Jamesovi Lapinovi za nejlepší scénář a představitelce pekařovy ženy Joanně Gleason za nejlepší herečku v hlavní roli. Všech zbylých osm cen získal tehdy Andrew Lloyd Webber se svým muzikálem Fantom Opery.

    Poté napsal Sondheim ještě muzikály Assasins (1990), Passion (1994) a Road Show (2008). I v posledních letech však měl mnoho rozpracovaných projektů, a to včetně muzikálu Square One, na kterém pracoval se svým kolegou Davidem Ivesem.

    Řada jeho muzikálů – West Side Story (1961 a 2021 /zde/), Gypsy (1962), A Funny Thing Happened on the Way to the Forum (1966), A Little Night Music (1977), Gypsy (1993), Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007), Into the Woods (2014) – byla zfilmována. Kromě nich skládal ale také původní filmovou a jinou divadelní hudbu. V roce 1974 složil například hudbu k francouzsko-italskému dramatu Stavisky, v devadesátých letech pak vytvořil několik písní ke komedii Ptačí klec.

    V průběhu své kariéry získal velké množství ocenění, mezi které patří osm cen Tony Awards, osm cen Grammy či Pulitzerova cena za drama Neděle v parku s Georgem. Za filmovou píseň Sooner or Later (I Always Get My Man) v podání Madonny získal v roce 1990 filmového Oscara. Roku 1999 byl uveden do Songwriters Hall of Fame. V roce 2015 byl Barackem Obamou dekorován prezidentskou medaili svobody a byl oceněn i Cenou Kennedyho centra.

    Charakteristický úsměv jej provázel do posledních chvil jeho života. Foto Roy Rochlin

    Zemřel ve svém domě v Roxbury ve státě Connecticut. Jeho smrt byla náhlá a nečekaná. Ještě den předtím slavil Den díkuvzdání na večeři se svými přáteli. Sondheima přežil jeho manžel Jeffrey Scott Romey, se kterým uzavřel sňatek v roce 2017.

    Zprávu o jeho úmrtí oznámil Sondheimův právník a přítel F. Richard Pappas v deníku The New York Times.

    /Pro i-DN z více zdrojů, mj. i z textu Jiřího Kůdely z webu NDM – zde, zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 30. listopadu 2021

    Komentáře k článku: Zemřel Stephen Sondheim

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,