Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2019

ročník 28
17. 9.–30. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Zemřel Ralph Koltai

    Ralph Koltai. Foto www.ralphkoltai.com

    Ralph Koltai

    31. 7. 1924 Berlín (Německo) – 15. 12. 2018 Châtellerault (Francie)

    Scénograf a kostýmní výtvarník, průkopník britského divadelního designu a zakladatel Společnosti britských divadelních designérů (SBTD). Jako scénograf pracoval pro Royal Shakespeare Company, byl častým účastníkem Pražského Quadriennale a v pozdějších letech se věnoval také sochařství.

    Narodil se v Berlíně do rodiny s židovskými kořeny. Byl jediným dítětem původem maďarského doktora Alfreda Koltaie a jeho německé ženy Charlotte, rozené Weinstein. V roce 1939 byl svým otcem v rámci dětského transportu vyslán z Bruselu do Británie. Oba rodiče holokaust přežili, matka se po válce usadila v Británii a otec začal nový život na Kubě. Koltai pracoval jako překladatel v rámci Norimberských procesů a později pro britskou zpravodajskou službu British Intelligence Corps (BIC) jakožto vyšetřovatel válečných zločinů. Jeho vojenská služba skončila v roce 1948.

    Model scénografie k Verdiho opeře Simon Boccanegra pro Velšskou národní operu z roku 1997. Vždy jsem se snažil, aby mé scénografie byly výrazné, nikoli pouze funkční. Foto ralphkoltai.com

    Od roku 1943, ještě před vstupem do armády, studoval reklamní grafiku na Epsom School of Art. Mezi lety 1948-51 studoval na Central School of Art and Design (dnes Central Saint Martins), kam se v letech 1965-72 vrátil jako vedoucí oddělení divadelní scénografie. Pozornost veřejnosti si získal brzy po absolvování školy, když začal navrhovat scénografie pro Sadler’s Wells Opera, Covent Garden Opera a Ballet Rambert. Byl ovlivněný evropskými divadelníky jako Bertoldem BrechtemVsevolodem Emiljevičem Mejercholdem. Snažil jsem se najít jeden jediný obraz, který by dokázal vyjádřit myšlenku autora, namísto pouhých ilustrací. Chtěl jsem ukázat ideu, koncept. Můj styl by se dal nazvat jako hledání adekvátní metafory pro každé dílo.

    V roce 1962 vytvořil svou první scénografii pro Royal Shakespeare Company, a sice k inscenaci Brechtova Kavkazského křídového kruhu. O rok později inscenoval s týmž souborem v londýnském Aldwych Theatre hru Náměstek německého dramatika Rolfa Hochhutha o papeži Piovi XII. a jeho vztahu s nacisty: Umístil jsem ji do plynové komory, která byla zároveň papežovou pracovnou, a ukázal tak, že Vatikán a vyhlazovací komory byly vlastně součástí téhož.

    V souvislosti s prací na Rostandovu Cyranovi z Bergeraku, kterého hrála Royal Shakespeare Company na Broadwayi v roce 1984, řekl: Sám sebe vnímám jako malíře, který pojímá hru jako výtvarný objekt. Foto ralphkoltai.com

    V souvislosti s prací na Rostandovu Cyranovi z Bergeraku, kterého hrála Royal Shakespeare Company na Broadwayi v roce 1984, řekl: Sám sebe vnímám jako malíře, který pojímá hru jako výtvarný objekt. Nerad plním režisérovo zadání, naopak: má scénografie je konceptuálním příspěvkem, jako bych inscenaci sám napůl režíroval. Vždy jsem se snažil, aby mé scénografie byly výrazné, nikoli pouze funkční.

    V pozdějším věku žil ve Francii a vyráběl skulptury z všelijakých dřevěných či kovových předmětů nalezených na menších farmách. Jeden z těchto výtvorů, kořen stromu obklopený vodou, byl využit pro scénografii k inscenaci Římané v Británii, kterou po Howardu Brentonovi znovu zrežíroval Samuel West v sheffieldském Crucible Theatre v roce 2006. V roce 2010 byly jeho kovové koláže vystaveny v Royal National Theatre.

    V pozdějším věku žil ve Francii a vyráběl skulptury z dřevěných či kovových předmětů nalezených na menších farmách. Jeden z těchto výtvorů, kořen stromu obklopený vodou, byl využit pro scénografii k inscenaci Římané v Británii (Crucible Theatre, 2006). Foto ralphkoltai.com

    Koltai byl vyznamenán titulem Rytíře britského impéria (Commander of the Order of the British Empire, CBE) v rámci novoročních poct (New Year Honours) v roce 1983 a jmenován Královským průmyslovým designérem (Royal Designer for Industry, RDI) Královskou uměleckou společností (Royal Society of Arts) v roce 1984. 23. srpna 1998 se objevil coby trosečník v programu rádia BBC Desert Island Discs.

    Koltai navrhl výpravy k více než 250 operním, baletním, činoherním i muzikálovým inscenacím po celém světě (Velká Británie, Argentina, Austrálie, Rakousko, Bulharsko, Kanada, Dánsko, Francie, Německo, Hong Kong, Itálie, Japonsko, Norsko, Švýcarsko, Švédsko a USA). Od roku 1976 byl stálým designérem Královské Shakespearovy společnosti, pro niž navrhl výpravy k 30 inscenacím.

    Kovová koláž s názvem Nekonečná krajina z výstavy Atomic Landscapes z roku 2016. Foto rwcmd.ac.uk

    Na svém kontě má přes 100 operních produkcí, mezi nimiž figurují například Brechtova a Weillova opera Vzestup a pád města Mahagonny pro Sadler‘s Wells Opera, Wagnerova tetralogie (1970–1981), Bartókův Modrovousův hrad, Bizetova Carmen, Weillův a Brechtův balet se zpěvy Sedm smrtelných hříchů pro Anglickou národní operu, Schumannova Genoveva pro Opera North, Mozartův Don Giovanni pro petrohradské Mariinské divadlo, Verdiho Simon Boccanegra pro Velšskou národní operu a Nabucco pro amfiteátr v Orange, Smetanův Dalibor pro Skotskou národní operu, Janáčkova Káťa Kabanová pro Teatro La Fenice v Benátkách, Wagnerův Bludný Holanďan a Verdiho La traviata pro Hong Kong Arts Festival. V londýnské Královské opeře Covent Garden se kromě Wagnerova Tannhäusera podílel  i na světových premiérách oper sira Petera Maxwella Daviese Taverner (1972) a sira Michaela Tippetta The Ice Break (1977).

    Své kovové instalace vystavil i na Pražském Quadriennale v roce 2007. Foto ralphkoltai.com

    Byl členem tvůrčích týmů, které na Pražském Quadriennale získaly v oboru scénografie v roce 1975 Zlatou medaili a v letech 1979 a 1991 Zlatou trigu; v roce 1987 mu byla udělena Stříbrná medaile za scénický návrh k Shakespearovu Othellovi. Pražského Quadriennale se opakovaně účastnil jako vystavující i jako kurátor. Jednou z nejdůležitějších doprovodných dílčích výstav v roce 1999 byla výstava jeho scénografického díla ve výstavní síni Mánesu a v rámci tzv. přátelských besed byla nejvýznamnější ta s názvem Rozhovory tří koryfejů světové scénografie (Ming Cho Lee, Ralph Koltai a Josef Svoboda) ve Státní opeře Praha, moderovaná Pamelou Howard.

    Koltai byl dvakrát ženatý: jeho první manželství s kostýmní výtvarnicí Annenou Stubbs skončilo rozvodem a nyní po sobě zanechal vdovu Jane Alexander Koltai, s níž se oženil v roce 2008.

    V londýnské Královské opeře Covent Garden spolupracoval například na inscenaci Wagnerova Tannhäusera. Foto ralphkoltai.com

    O jeho úmrtí informovala Koltaiova blízká spolupracovnice Pamela Howard. Zemřel v nemocnici po krátké nemoci.

    /Pro i-DN z více zdrojů zpracovala kaczk/

    • Autor:
    • Publikováno: 10. ledna 2019

    Komentáře k článku: Zemřel Ralph Koltai

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,