Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí Zprávy

    Zemřel Peter J. Oravec

    Foto Martin Juro

    Peter J. Oravec

    14. 6. 1943 Trenčín, Slovenská republika – 29. 10. 2021 Bratislava, Slovensko

    Slovenský režisér a dramaturg, jehož tvorba je spjatá především s hudebním divadlem, v letech 1978 – 1998 režisér bratislavského Divadla Nová scéna. Režíroval ale i v Brně, Českých Budějovicích, Zlíně, Ostravě a v Praze.

    Po studiu dramaturgie na VŠMU v Bratislavě(1968) začínal jako herec a režisér ve Vojenském uměleckém souboru (1968 – 1974). Od roku 1976 byl členem a později uměleckým šéfem zpěvohry Divadla Jonáše Záborského v Prešově, kde začal i režírovat. Nejprve operety Tajomstvo modrej ruže, Ples v opere, Krásna Galatea, ale později i muzikál V Ríme na fóre – nezostal fór na fóre, kde se naplno projavila jeho schopnost vnést do hudební inscenace pohyb a přitom udržet náročný temporytmus.

    Coby režisér (vpravo) při zkouškách muzikálu Ohnivák od Teodora Šeba-Martinského (1980). Foto archiv Nové scény

    V roce 1979 přešel do bratislavského Divadla Nová scéna, kde se mu v režii hudebních titulů podařilo účinně propojit slovo, zpěv, tanec a jevištní pohyb do nebývale dynamického celku. Největší úspěchy mu přinesly muzikály Priateľ Bunbury (1979), Ohnivák (1980), Traja mušketieri (1980) a operety Gróf z Luxemburgu (1980), Orfeus v podsvetí (1981) a Čardášová princezná (1982). V následujícících letech velký úspěch sklidily muzikály Kankán a Cigáni idú do neba.

    Peter Dvorský (René) v operetě Franze Lehára Gróf z Luxemburgu (r. Peter J. Oravec, DNS Bratislava 1994). Foto archiv DNS

    Premiérově nastudoval i dvě slovenské muzikálové novinky: Opera Mafiozo (1982) a Brzdy (1983). Výjimečně se věnoval také činoherní réžii – se souborem bratislavské Poetické scény nastudoval Molièrovu komedii Amfytrion (1980) a ve Štúdiu S komedie Saldokonto (1984) a Nebola to piata, bola to deviata (1986). A režíroval dokonce i operu – s Komorní operou Bratislava nastudoval Skrotenie zlého muža (1988). Režisérem a dramaturgem Nové scény byl do roku 1998. Jako režisér se ale vracel i do Prešova a mnohokrát působil jako dramaturg a režisér i v Česku – režíroval například v Národním divadle Brno (Hello, Dolly!, 1994, Bandité, 1996 a Loď komediantů, 1998), Jihočeském divadle České Budějovice (My Fair Lady, 1995, Noc v Benátkách, 2000), ve Zlíně (Jesse B. Semple se žení, 1991), a také v pražském Hudebním divadle Karlín (Nebe na zemi, 1988) – více zde.

    Zleva Gréta Švercelová (Beatrice), Oľga Gallová (Eleonóra) a Jozef Benedik (Antonio Bulgarelli) v Novákově muzikálu Opera Mafiozo (r. Peter J. Oravec, prem. 6. 2. 1982, Divadlo Nová scéna, Bratislava). Foto archiv DNS

    Josef Zíma (Antonio Bulgarelli) a Martin Stropnický (Olivetti) v pražské inscenaci muzikálu Opera Mafioso (r. Peter J. Oravec, prem. 15. 11. 1984, Divadlo ABC / MDP, Praha). Foto Martin Poš

    Asi největší ohlas měla jeho režie původního autorského muzikálu Milana Nováka Opera Mafiozo. Premiéru měl na Nové scéně 6. února 1982 a záhy poté jej – v Oravcově režii – uvedlo i Státní divadlo Brno (dnes NdB, 1983) a rok poté pražské Divadlo ABC (prem. 15. listopadu 1984 – více zde) a DJKT Plzeň. Jeho pohled na klasickou operetu i muzikál byl na svou dobu vysoce moderní, což dodávalo jeho inscenacím pečeť vysoké kvality, kterou vysoce cenila najen divadelní kritika, ale také široká divácká obec. A to nejen doma na Slovensku či v tehdejším Československu, ale i v zahraničí. Byly to zejména inscenace Opera Mafiózo, Kankán, Čardášová princezná či Ples v hotelu Savoy. Za tuto inscenaci získal v tehdejším západním Německu ocenění inscenace roku v oboru hudebního divadla, dokonce inscenace desetiletí…

    Důležité bylo pro něj přátelství a spolupráce s hercem a moderátorem Ivanem Krajíčkem, a to nejen na jevišti Nové scény, ale i při příprách různých zábavných relací v rozhlase a televizi, jako například Diskotéka pro starší, Repete či humorné scénky do pořadu Panoráma.

    V roce 2013 o něm a jeho režijních metodách napsal na Masarykově univerzitě v Brně bakalářskou práci tehdejší student Matúš Žuffa (zde).

    O jeho úmrtí informovala v pátek dopoledne manažerka Nové scény Zuzana Šebestová.

    /Pro i-DN z webových a facebookových stránek Divadla Nová scéna – zde / zde – a dalších zdrojů – zde – zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 31. října 2021

    Komentáře k článku: Zemřel Peter J. Oravec

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,