Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Zemřel Igor Vavrda

    FOTO archiv

    FOTO archiv

    Igor Vavrda

    6. 11. 1948 Brno – 26. 12. 2013 Brno

    Kytaristu, saxofonistu, houslistu, pianistu, dirigenta, skladatele a aranžéra Igora Vavrdu přivedl k hudbě, lépe řečeno, k jeho prvnímu nástroji – k houslím, jeho táta, sám vynikající hudebník. V roce 1969 absolvoval brněnskou konzervatoř, kde vedle hry na housle studoval i dirigování a skladbu. V letech 1970 – 1972 působil jako houslista v orchestrech Janáčkovy opery a Státní filharmonie Brno, kde si ho v roce 1972 vyhlédl pro svoji kapelu sám Gustav Brom a Igor Vavrda se ve svých čtyřiadvaceti letech stal na dlouhou dobu jedním z pilířů věhlasného big bandu.  Hrál zde na housle, klávesové nástroje, kytaru a saxofony. A také aranžoval. Společně s takovými bardy – jakými byli Jaromír Hnilička, Mojmír Bártek a Zdeněk Novák – se stal čtvrtým aranžérským esem v rukávu pana kapelníka Broma. Měl ale také velký cit pro populární hudbu, a tak jeho aranžmá ocenili například i Karel Gott, Helena Vondráčková, Lucie Bílá či B-Side Band a Vojtěch Dyk. Aranžérsky se podílel i na albu Pastel songs (zpívá Jiří Korn).

    Vlevo s Karlem Gottem a Gustavem Bromem. FOTO archiv

    Vlevo s Karlem Gottem a Gustavem Bromem. FOTO archiv

    Igor Vavrda samozřejmě nearanžoval jen díla svých kolegů, ale zhusta  upravoval k natáčení i svoje vlastní skladby. Ať už je pak hráli Orchestr Gustava Broma, Big band rádio Brno či Studiová skupina Igora Vavrdy. Hudební rozkošatělost Igora Vavrdy dokládá jeho autorské, aranžérské a interpretační vpečetění do mnoha hudebních těles nejrůznějších žánrů. Od bigbítu, přes vážnou, populární a džezovou hudbu třeba až ke specifickému hudebnímu seskupení Vinařští romantici se Zdeňkem Junákem. Vavrdovo autorské, interpretační a aranžérské rozpětí bylo opravdu široké. Hostoval s V. V. Systémem, hrál také se studiovou skupinou Moravské jazzové kvinteto, vedl i své vlastní combo. Jeho skladby jsou zaznamenány na četných rozhlasových snímcích a byly vydány na hudebních nosičích. Jmenujme např. kompozice Ježibabička, Quasar (V. V. Systém, Opus 1979), Kúsok slnka (Kúsok slnka, Opus 1980) a Vztek (Orchestr Gustava Broma, Supraphon 1981). Spolu s Milanem Vidlákem poprvé provedl Sonatinu dramatiku Alexeje Frieda pro housle a klavír, v roce 1978 získal cenu za nejúspěšnější píseň o Banské Bystrici. Byl dlouholetým spolupracovníkem Petra Gazdíka, s nímž mj. vytvořil koncertní show Viva Broadway Night (2003), kterou v brněnské hale Rondo shlédlo na 8.000 diváků, či Jazz Side Story pro Městské divadlo Brno.

    Igor Vavrda

    FOTO archiv MDB

    Významnou část svého života spojil také s Městským divadlem Brno, kde působil jako aranžér, dirigent a hudební dramaturg. Jako aranžér pracoval téměř na všech titulech éry Hudební scény (např. muzikály Čarodějky z Eastwicku, Balada o lásce (Singoalla), Jesus Christ Superstar, Kvítek z Horrroru, Papežka, Pokrevní bratři, Ptákoviny podle Aristofana, Stars of Musical, Funny Girl, Jezinky a bezinkyPeklo, Očistec, Jekyll a Hyde či Zorro).  V koncertních představeních Jesus Christ Superstar a Jazz Side Story působil také coby dirigent.

    Zemřel dnes ráno ve Fakultní nemocnici Brno, kde ležel už od podzimu.

    Odchodem Igora Vavrdy ztrácí Městské divadlo nejen výjimečného hudebníka a odborníka ve svém oboru, ale především spolehlivého kolegu a dobrého přítele.

    Městské divadlo Brno

    /zpravoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 26. prosince 2013

    Komentáře k článku: Zemřel Igor Vavrda

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,