Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2024

ročník 33
25. 6. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Žďár nad Sázavou ožívá tancem

    Polovina července na Vysočině už tradičně patří Žďáru nad Sázavou a festivalu KoresponDance. Ve čtvrtek 11. července ožije nejdříve centrum města a následující tři dny zdejší zámek současným tancem, pohybovým divadlem a novým cirkusem. V rámci dvanáctého ročníku vystoupí umělci z Portugalska, Francie, Německa, Česka, Španělska, Itálie, Slovenska, ale i Japonska. Festival je otevřený různorodému publiku – dětem, teenagerům, mladým lidem, stejně jako těm středního i seniorského věku. Většina představení neklade jazykové bariéry.

    Roman Škadra se v centru města utká s pětadvacet kilogramů vážící koulí coby titulní Absurd Hero. Foto: František Ortmann

    Festival KoresponDance, původně putovní evropský projekt, který nakonec zakotvil v České republice, se v průběhu jedenácti let existence etabloval v největší český site specific festival současného pohybového umění. Formát, který není vždy jednoduše uchopitelný a srozumitelný, se díky akci stává přístupný širokému publiku.

    „Když festival v roce 2013 ve Žďáře začínal, bylo pro mnoho místních slovní spojení současný tanec ještě dost exotické a nevěděli, co přesně si pod tím představit. Ale díky tomu, že je naše komunita otevřená novým zkušenostem, podařilo se tanec dostat do širšího povědomí. Jsme rádi, že KoresponDance lidi z regionu láká, že na něj jezdí a že se tady můžeme setkávat. Je radost vidět, jak se všechny společenské vrstvy i generace propojují, diskutují a baví se. Jsem přesvědčena o tom, že tanec je přístupný úplně všem a každý jej vnímá svou optikou, vkládá do něj své vlastní zážitky. Díky téhle otevřenosti může KoresponDance fungovat a zvát umělce z celého světa. Například letos jsou to tvůrci z jedenácti zemí a tří kontinentů,” říká ředitelka festivalu Marie Kinsky.

    V průběhu čtyř žďárských festivalových dní (11.–14.7.) bude možné navštívit celkem 24 představení, 1 koncert, 16 workshopů pro veřejnost i pro profesionály z oboru performativního umění a 2 taneční KoresponDance Battle pod vedením Kristiána Mensy alias Mr. Krisse, který patří mezi nejlepší světové street dance tanečníky. Diskuse po představeních letos povedou Ondřej Cihlář a Katarína Brestovanská.

    Multidisciplinární inscenace Vento francouzského souboru Groupe ZUR patří mezi highlighty programu. Foto: Jef Rabillon

    Mezi highlighty festivalového programu patří například multidisciplinární inscenace Vento francouzského souboru Groupe ZUR, jejichž tvorba překračuje hranice uměleckých odvětví. „V našich představeních pracujeme na nečekaných místech a vymýšlíme site-specific intervence, které reagují na místo konání,” říkají členové uskupení. Vento je audiovizuální choreografií zkoumající jeden z přírodních živlů – vítr. Pomocí zvuku, fyzických a vizuálních prvků se v tomto radostném, smyslném i zuřivém tanci střídají emoce a chtějí unášet diváky stejně jako vítr, který s sebou bere vše, co mu přijde do cesty. Naopak velmi komorní bude sólo Pode Ser francouzské choreografky Leïly Ka v podání tanečnice Anny Tierney. Mezinárodně ceněné dílo vychází z hip hopového světa, zabývá se otázkou hranic a aspirací, zmatku z bytí ve světě a ukazuje, jak obtížné je být sám sebou. Jiné performativní formy a žánry pak přiveze soubor O Último Momento, který založili režisér a akrobat João Paulo Santos a francouzský hudebník Guillaume Dutrieux. V rámci programu představí hned dvě inscenace, v centru obou bude čínská tyč a oproštění se od gravitace.

    Českou stopu v programu zanechá žďárský rodák a mladý tvůrce Martin Říčan, který byl několik let součástí týmu KoresponDance i projektů jiných umělců. Letos poprvé uvede svůj vlastní multižánrový projekt Panta Rhei, který vznikl přímo pro festival. Sleduje v něm barokní linie zámku Žďár a propojuje je s hudbou, filmem a tancem. Slovenský choreograf a akrobat působící v Německu, Roman Škadra, se nejprve v centru města utká s pětadvacet kilogramů vážící koulí, která jej dostává stále dokola do bezvýchodných situací, aby se pak v dalších festivalových dnech na zámku postavil tváří v tvář kovovým posilovacím pomůckám zvaným kettlebelly. Přímo pro festival pak vzniká inscenace od německého uskupení 3STRANGERS s názvem Bridging the unknown. Tobias Draeger a Philipp Burkart využívají genia loci žďárského zámku, jedinečné atmosféry a zvou své diváky na cestu intuitivního a utopického snění.

    Španělský temperament prosákne do ulic Žďáru díky uskupení HURyCAN, česká light designérka Pavla Beranová v imerzivní performance ukáže svůj poetický a citlivý pohled na žďárský zámek. Naváže taneční sólo Pode Ser Leïly Ka nebo taneční duet Passage | Paysages Camilly Mongy a Chiary Montalbani.

    Komorní sólo v choreografii Leïly Ka zatančí Anna Tierney. Foto: Laurent Philippe

    Nedílnou součástí festivalového programu a práce komunity jsou i děti, které se představí v projektu Škola tančí nebo výstupech z Tvořivého tábora, který festivalu předchází.

    V posledních letech KoresponDance akcentuje i ekologickou stránku a snaží se svým divákům zajistit co největší komfort. Návštěvníci tak mohou po celou dobu festivalu využít zdarma MHD i speciální svozy v pozdních nočních hodinách ve směru do centra města a nádraží. K dispozici budou i sdílená Rekola či nabíjecí stanice na ta elektrická.

    Více informací najdete na www.korespondance.cz nebo na sociálních sítích festivalu.

     

    • Autor:
    • Publikováno: 11. července 2024

    Komentáře k článku: Žďár nad Sázavou ožívá tancem

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,