8/2024

16. 4. 2024

Život je čím dál víc značkový

Slovenský živel je v souboru Divadla v Dlouhé významně zastoupen, kvarteto Magdalena Zimová, Martin Matejka, Peter Varga a Martin Veliký se už několikrát jako slovenská sekce představilo s vlastní akcí; jde převážně o scénická čtení původních textů krajanů-dramatiků. Občas sympatické aktivisty režijně vede šéfredaktor SADu Karel Král, jindy si produkci připravují sami (na skromně koncipovaném programu bývá pak napsáno réžia: všetci).

Závisláci

Část slovenského živlu – Martin Matejka a Peter Varga jako Závisláci FOTO IRENA VODÁKOVÁ

Stalo se i tentokrát při prezentaci staršího textu (2006) Viliama Klimáčka Závisláci (Som bilbord). Hra je inspirována antiglobalistickou studií Naomi Kleinové Bez loga. Tvoří ji třináct samostatných čísel, které ovšem propojuje autorův varovně zdvižený prst, nepostrádající ovšem notnou dávku drsného humoru. Závislost na často zcela nesmyslných a nepotřebných produktech masové spotřeby (ty kulturní nevyjímaje) je zpodobena bizarními monology i výjevy. Plyšák v kapse rockové fanynky je šťasten, že ho jeho majitelka při koncertu Rolling Stones vrhá po jejích miláčcích a talisman se trefuje do intimních partií Micka Jaggera, zraněného manažera omylem(?) přeřadí z chirurgie na psychiatrické oddělení a kvůli terapii mu odejmou mobil – životně důležitou potřebu, v „televizních otázkách Martina Matejky“ je diskusní střet mezi globalistickou suverénkou a vichřičným alternativcem přerušen (a ukončen) reklamou. Herci se pohybují ve značkových soupravách pro zimní sporty (jedna z firem projekt podpořila), jsou patřičně rozdovádění, rapují, karikatury „závisláků“ vykreslují s přesnou nadsázkou. Odvrácenou stranu bezduchého třeštění kolem zbytečných produktů představuje výstup Thajská robotáreň, v němž Magdalena Zimová hraje naivní novodobou otrokyni, která vykonává monotonní bezduchou práci „od nevidím do nevidím“ a těší se, že si vydělá na módní výrobek, na jehož vzniku se neustále podílí.

Krutý humor svěží „hodinovky“ nemá jistě šanci změnit tento na konzumu závislý svět, snad ale pomůže zpomalit některé naše kroky.

Divadlo v Dlouhé – Viliam Klimáček: Závisláci (Som bilbord). Režie a scéna Magdalena Zimová, Martin Matejka, Peter Varga a Martin Veliký. Premiéra 20. února 2013.

• Publikováno: 19. března 2013