Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

9/2024

30. 4. 2024

Xena filmového kritika

Tomáš Dianiška si tentokrát dal pauzu od divadelních životopisů i příběhů z moderních českých dějin. Ve Studiu Palm Off se vrátil k osvědčené značce F. X. Kalba, která ho přivedla na výsluní divácké (i kritické) přízně, a společně s herci Barborou Kubátovou a Jakubem Albrechtem nechal publikum nahlédnout do peripetií jednoho (ne)obyčejného manželství. Smršť slovního humoru, hereckých gagů i režijních fórků je tentokrát i na Kalbu nebývale hustá. Inscenace Žena filmového kritika vychází ze stejnojmenného blogu autorky, která zůstává v anonymitě i poté, co knižně vyšly už dva svazky jejích vtipných, sebeironických postřehů a glos ze soužití se známým filmovým publicistou. Ostatně takto Žena filmového kritika okomentovala premiéru: Ocitám se teď v zajímavé situaci, kdy mohu zaplatit tři sta osmdesát korun za to, abych se podívala do našeho obýváku před deseti lety a prožila si mnohá z traumat, o kterých jsem si tak ráda myslela, že je mám zpracovaná a že se jim můžeme společně v klidu zasmát. Líbí se mi, jak divadelní kritici, jejichž práce je všem snad ještě víc jedno než práce kritiků filmových, označují roky mého života za banální, ale nápaditě podané.

Scénu sbližování protagonistky s kritikem odehrají Barbora Kubátová a Jakub Albrecht s loutkami Barbie a T-rexe FOTO DIVADLO POD PALMOVKOU

K autorům textové předlohy tentokrát vedle Dianišky a Ženy filmového kritika přibyl ještě publicista Petr Cífka (uvedený v programu rovněž jako apendix režiséra), jinak též spoluautor blogů 1000 věcí, co mě serou a Poslední důvod, proč se nezabít, které v divadelní podobě uvedl F. X. Kalba před devíti, potažmo pěti lety. Jako spoluautor knižní Encyklopedie akčního filmu přispěl Cífka i k další stejnojmenné Dianiškově inscenaci rovněž uvedené na Palmovce.

Ke své divácké posedlosti filmem, obzvlášť akčními či hororovými snímky, se Dianiška hlásí prakticky každou svou inscenací. S nadsázkou využívá odkazů a citací, inspiruje se uměním filmové zkratky a střihu, zacházením s hudebním pozadím nebo emocemi v hollywoodských trhácích či televizních seriálech. Předloha – kromě toho, že je dobře napsaná – je pro podobné postupy jako stvořená, protože film, jeho reflexe a lidé kolem něj jsou v tom výše zmíněném obýváku neodmyslitelnou a často také poměrně bizarní součástí manželského soužití.

Filmoví fanoušci ocení, jak do inscenace i ve zcela nečekaných situacích svižně a vtipně prorůstají snímky všech možných žánrů: od Jurského parku, Xeny či Bridget Jonesové přes Armageddon a Osvícení až po Nabarvené ptáče nebo premiéru dosud neexistujícícho Strachova hitu Anděl Páně 3. Nemluvě o tom, že v loutkové podobě coby svalnatý Ken tu vystupuje filmový kritik Kamil Fila a terčem láskyplně jízlivých bonmotů je permanentně celá česká filmová komunita: V Uherském Hradišti bude tolik lidí v pruhovaných tričkách, že si člověk přijde, jako by se octnul v zrcadlovém bludišti s Honzou Hřebejkem.

Žena filmového kritika ztělesněná Barborou Kubátovou je temperamentní děvče a bojovnice, navíc disponuje zabijáckým smyslem pro sebeironii a sarkasmus. Hned na začátku je zřejmé, že artové a nezávislé filmy, jakož i festivaly, na nichž se promítají, jsou pro ni z různých důvodů torturou, stejně jako partnerství s lidmi od filmu. To se raději užírat samotou na pohovce a zajídat ji pizzou. Jenže pak zavolá kamarádka a na večírku se TO stane. V jedné z nejbláznivějších scén inscenace se seznámí s Vyhynulým mužem, filmovým kritikem navlečeným v kostýmu dinosaura. V podání Jakuba Albrechta je to lehký introvert, oplývající bezděčným vtipem, který většinu času tráví ve světě filmových příběhů, takže se někdy zákonitě mine s realitou, ale to se ukáže až později.

Dianiškovi a oběma hercům se daří situace, na které je hezky „zaděláno“ už v předloze, nejen kongeniálně rozvést a jejich vtip umocnit, ale ještě i neočekávaným způsobem zdivadelnit, takže na divákovu bránici útočí zároveň z několika stran.

Nafukovací kostým T-rexe, kultovní postavy mnoha sci-fi i animovaných filmů, nádherně kontrastuje s kritikovou nesmělostí. Scénu sbližování režie ještě přenese na televizní obrazovku, kde oba hrdinové orámovaní retro „bednou“ flirtují v loutkové podobě – ona jako Barbie, on jako oblíbená dětská dinosauří plastová figurka. Milování kritika a jeho budoucí ženy je monumentální. Jakub Albrecht na moment vystoupí z role a vysvětlí publiku princip úsporného biologického stroboskopu spočívající v otvírání a zavírání očí, což bezesporu ozvláštní další dění na scéně. Blíží se vyvrcholení. Doprovází ho vzrušující hudba, diskokoule vytváří za vztyčeným dinosaurem (už zase v lidské kostýmované podobě) auru paprsků. S filmovým patosem komicky kontrastuje roztomilý neohrabaný pohyb nafukovacího T-rexe v různých sexuálních polohách, načež po dovršení koitu vypustí vzduch a splaskne.

Krátké pointované výstupy, interpretované s nevyčerpatelným humorem a zasazené do překvapujících kontextů, skládají mozaiku „scén z manželského života“. Romantika my spolu jenom spíme se překlopí do sitcomového všedního dne, když se narodí Kritiček. Zatímco jeho tatínek, který i během porodu referuje v přímém přenosu na Radiožurnál, jezdí po festivalech a osudově prožívá své psaní, Žena filmového kritika třídí špinavé prádlo, žehlí, snaží se intelektuálně nezaostávat – a vyprazdňuje jednu láhev červeného za druhou. Pořád, vlastně až do konce (přirozeně happy end), je to fakt velká legrace. Možná až později si uvědomíme, že pod třeskutou ironií a zábavným povrchem proudí emoce mnohem křehčí: nejistota, vyhoření, odcizení. Zahrát takhle komedii je frajeřina a F. X. Kalba a jeho herci to umějí s nevídanou lehkostí.

Divadlo pod Palmovkou, Praha – Žena filmového kritika, Tomáš Dianiška, Petr Cífka: Žena filmového kritika. Režie F. X. Kalba, dramaturgická spolupráce Ladislav Stýblo, výprava Lenka Odvárková, hudba Matěj Štesko a citace. Premiéra 21. září 2023, Studio Palm Off (psáno z premiéry a reprízy 12. října 2023.)