8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Zprávy

Vyjádření podpory slovinské nezávislé divadelní scéně

Slovinsko k sobě v poslední době poutá více pozornosti, než by jim možná bylo milé. Vedle mediálně reflektovaných útoků na nezávislost slovinské justice a médií, se zemí plíživě vine ještě druhá stejně nebezpečná linie.

Nomad Dance Academy Slovenija. Isabelle Schad: Collective Jumps, performance, CoFestival, 2016.

Dialog mezi vládou reprezentovanou Ministerstvem kultury a kulturní scénou zdánlivě existuje, ale není to nic víc než rádoby demokratické divadlo. Ministerstvo debatu sice předstírá, ale ve skutečnosti není brán jakýkoliv zřetel na znalosti, názory a úsilí profesionálů. Všechna hlavní rozhodnutí se dělají tajně a bez zřejmého účelu. Letos v lednu byly zveřejněny výsledky grantové podpory státu, které potvrdily destrukci profesionální nezávislé umělecké scény. Ministerstvo neakceptovalo žádný z návrhů odborné veřejnosti, která usilovala o to, aby se grantové výzvy a následné rozdělování grantů stalo pružnější.

Efekt byl zcela opačný, nulová podpora organizací Maska, Emanat, Divadlo Glej, Nomad Dance Academy Slovenija, Divadlo Ana Monro, City of Women, Zavod Delak, tak bude mít dalekosáhlé a zničující následky pro tyto organizace a jejich činnost ve Slovinsku. Ale nejen tam, dopady se promítnou i do jejich mezinárodních působení, kde je mnoho z nich velmi úspěšnými a respektovanými partnery. Například Divadlo Glej bylo v posledních padesáti letech velmi důležitým centrem pro tvorbu začínajících umělců. Zamítnutím grantu vláda přímo ohrozila jeho existenci.

Nezávislá scéna je zásadním pilířem kultury každé země, přináší do života nové metodiky, nové postupy a otevírá nové obzory a vytváří podmínky pro skutečně demokratickou a pluralitní společnost. Její přítomnost a fungování je velmi žádoucí i ve vztahu ke zřizované kultuře, která tak musí čelit přirozené konkurenci.

V rámci EAIPA jsme partner slovinské zastřešující organizace Društvo Asocijacija, která skvěle zastupuje slovinské umění a kulturu na evropské nezávislé scéně a je pro nás skličující sledovat, jak je nezávislé umění v této zemi likvidováno. Proto jsme se rozhodli vyslovit slovinské nezávislé scéně podporu dopisem adresovaným tamnímu Ministerstvu kultury a doufáme, že se podaří zamezit nevratné likvidaci těchto organizací, které pro slovinskou uměleckou scénu odvádějí skvělou práci.

Lenka Havlíková, Štěpán Kubišta, Jan Kvasnička, Jakub Vedral, Tereza Sochová

Rada Asociace nezávislých divadel ČR

• Publikováno: 2. února 2022