Divadelní noviny Aktuální vydání 7/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

7/2024

ročník 33
2. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí

    Vítejte na Broadwayi! aneb Tony Awards 2014

    Radio City Music Hall na newyorské Broadwayi se rozzářila v neděli 8. června tisíci světel, do kterých vstupovaly hvězdy amerického divadelního showbyznysu.

    Alan Cumming Cabaret

    Součásti ceremoniálu byla i atraktivní ukázka ze slavného muzikálu Cabaret, v níž Alan Cumming (uprostřed) zazpíval song Willkommen FOTO ARCHIV

    Všichni byli zvědaví nejen na to, kdo si odnese téměř třicet nejvýznamnějších broadwayských cen sezony 2013/2014 (jsou započítávány premiéry od května 2013 do dubna 2014) Tony Awards, ale i na to, jaký bude herec Hugh Jackman, který se k moderování show vrátil po devíti letech. Na počátku zaječími skoky proskákal sledován kamerami z červeného koberce ulice skrze zákulisí až na scénu, kde – řka Here’s America! Welcome on Broadway! – byl přivítán bouřlivým potleskem. A ceremoniál se rozběhl v běsivém – americkém – tempu.

    Systém výběru vítězů je velmi složitý, každoročně je k němu vydáván speciální mnohastránkový manuál. Vzhledem k tomu, že jsou v proměnlivé porotě každoročně zastoupeni zástupci nejrůznějších divadelních profesí, kritici i laická veřejnost, jsou vítězná inscenace i další ocenění vždy spíše odrazem toho, co se právě líbí, co takzvaně letí, a co je společensky žádané, tedy takzvaně korektní. Rozhodně tedy neudiví, že v posledních desetiletích jsou velká část z nominovaných Afroameričané, muzikáloví zpěváci a různé „zvláštní bytosti“ (nikoli v civilu, ale na scéně) nejasného pohlaví. Oceňuje se především technická profesionalita, tedy kvalitní řemeslo, a zábavnost. Ale do cen se vejdou i díla apelující na práva menšin a na vlasteneckou notu. Stále více v oblibě jsou – jak jim v Americe říkají – „pohádky pro dospělé“, tedy fiktivní příběhy vycházející z konkrétní doby a prostředí nebo ze života slavných osobností.

    V muzikálu vítězí konvence

    Broadwayi, a tedy i cenám, dominují především muzikály. Právě jejich oceňování je sledováno nejbedlivěji. Kdo byl na Broadwayi, ví, že téměř každý muzikál se pyšní nějakou (alespoň menší) cenou, což mu dodává na hodnotě a prestiži. Letos měl nejvíce želízek v ohni – 10 nominací – a nejvíce sošek – čtyři – si odnesl muzikál Gentleman’s Guide to Love and Murder (Gentlemanova cesta k lásce a zločinu), černá groteska odehrávající se v Londýně roku 1909. Jistý Monty Navarro zjistí, že je devátým čekatelem na následnictví šlechtického titulu. Aby jej získal, stačí maličkost – zbavit se těch osmi, kteří jsou před ním. Rozdováděný muzikál klasického střihu (kulisami, situacemi i způsobem hraní připomíná údajně až operetu) zahájil svou úspěšnou jízdu v regionálním divadle v Connecticutu, poté se hrál v kalifornském San Diegu a nakonec jej (stále stejný) režisér Marko Tresnjak dovedl až na Broadway. A stálo to za to: letos získal Tony Award za nejlepšího muzikálového režiséra a jeho inscenace cenu za nejlepší muzikál. K tomu se přidaly ceny za nejlepší scénář a kostýmy.

    Z osmi nominací se podařilo proměnit tři dalšímu žhavému želízku v letošním klání, transgenderové show režiséra Stephena Traska odehrávající se v devadesátých letech minulého století Hedwig and The Angry Inch, která z off-broadwayské scény odstartovala před dvěma lety do Evropy a nakonec se vrátila znovu do New Yorku, tentokrát už na Broadway. Příběh fiktivní rock’n’rollové skupiny vedené transsexuálem a jeho obdivovatelky Hedwig, která se kvůli němu mění v muže, je hodně spletitý. Ale zjevně se líbil, protože oba hlavní představitelé, Neil Patrick Harris (který mimochodem několikrát úspěšně uváděl dřívější předávání Tony Awards) a Lena Hallová, získali ceny pro nejlepší herce v muzikálu. Do třetice si inscenace odnesla cenu za světelný design (Kewin Adams).

    Další oceněný muzikál, Beautiful – The Carole King Musical, vychází ze skutečného životního příběhu popové skladatelky Carole Kingové. Ze sedmi nominací si odnesl dvě – pro Jessie Muellerovou v roli Carole a za sound design. Dvě nominace ze čtyř proměnily i Madisonské mosty, a to za nejlepší původní hudbu a hudební aranžmá. Další pěveckou cenu získal muzikál Aladin, a to James Monroe Iglehart za titulní roli džina Aladina. Může se zdát trochu matoucí, že další cena, v níž zpěv hraje výraznou roli, byla udělena v kategorii činohra. Nicméně Audra McDonaldová jako Billy Hollidayová v Lady Day at Emerson’s bar & grill je údajně naprosto přesvědčivá, brilantní a „okouzlující“. Navíc se tímto oceněním vyhoupla na první místo historické úspěšnosti Tony Awards, neboť získala už pátou hereckou cenu, a to jak za role v činohře, tak v muzikálu.

    Činohra bez jasného vítěze

    Hlavním favoritem činoherní kategorie byl Shakespearův Večer tříkrálový se sedmi nominacemi. Tato alžbětinská verze v ryze mužském obsazení už předtím slavila úspěchy v Anglii a i zde měla hned několik želízek v ohni (mj. Stephen Fry jako Malvolio). Vítězství si ale odnesl jen někdejší ředitel londýnského Globu, herec Mark Rylance. Ten je, jak se zdá, ve Spojených státech oblíben. Je to už jeho třetí Tony. Letos byl nominován dvakrát – za ztvárnění Richarda III. a za hraběnku Olivii ve Večeru tříkrálovém. A právě druhá nominace byla „vítězná“. Druhým hitem revivalů byla Hrozinka na slunci Lorraine Hansberryové (původně z roku 1957), vyprávějící o nelehkém životě a nenaplněných snech jedné černošské rodiny. I když lákadlem pro diváky tohoto titulu bylo bezpochyby obsazení Denzela Washingtona, na Tony Award byla nominována jeho partnerka Sophia Okonedová, která cenu i získala. A navíc i režisér Kenny Leon. Titul Hra roku si vysloužilo drama nositele Pulitzerovy ceny Roberta Schenkkana All the Way (Celou cestu), které mapuje rok 1964 v americké historii (tedy rok po atentátu na J. F. Kennedyho) a přivádí na jeviště tehdejší rozporuplnou politickou elitu v čele s prezidentem Lyndonem Johnsonem. Právě za toto herecké zpracování této postavy získal Cenu Tony Bryan Cranston, zatímco novější tituly jako Mrzák inishmaanský, Skleněný zvěřinec či Výstřely na Broadwayi odešly s prázdnou.

    Ze zahraničních materiálů přeložila a zpracovala Jana Soprová


    Komentáře k článku: Vítejte na Broadwayi! aneb Tony Awards 2014

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,