Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Vít Klusák

    (1980) Filmový režisér. Absolvent katedry dokumentární tvorby na FAMU (v dílnách prof. Karla Vachka a prof. Heleny Třeštíkové), od roku 2006 na FAMU přednáší. Společně s Filipem Remundou založil a od roku 2003 vedou filmovou společnost Hypermarket Film, která se zaměřuje na produkci autorských dokumentárních filmů. Natočili spolu dokumentární komedii Český sen (2004), film o americkém radaru v Čechách Český mír (2010), dokumentární grotesku Vše pro dobro světa a Nošovic (2010), jež získala cenu kritiky Český lev. K jeho v současnosti viditelným projektům patří série autorských dokumentů pro Českou televizi – Český žurnál (například Dělníci bulváru, 2014), několik řad pořadu Ano, šéfe! pro televizi Prima, dokument Matrix AB (2015) portrétující politika Andreje Babiše coby oligarchu, celovečerní stylizovaný portrét prostějovského neonacisty Svět podle Daliborka (2017) a aktuálně v kinech uváděný dokumentární film o tématu kybergroomingu V síti. Na tento rok chystá česko-polskou road movie Jak bůh hledal Karla (scénář a režie spolu s Filipem Remundou).

    Co vás přivedlo k umění/divadlu

    O deset starší brácha Pavel, který se přátelil s Markem Najbrtem a dělali spolu divadlo, krátké filmy a happeningy. Motal jsem se kolem nich a byl jejich dvorním fotografem. Marek později začal studovat dokument na FAMU a to mě nasměrovalo.

    Největší umělecký/divadelní zážitek

    Setkání s filmy Karla Vachka. Pamatuju si, jak jsem vylezl z kina z jeho Hyperionu a připadal si jak praštěnej do hlavy. V tom okamžiku mi došlo, že film může tvořit svá vlastní, nikým nestanovená pravidla. Že to může být čistá radost.

    Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste rád zašel na kus řeči

    Chtěl bych asistovat Věře Chytilové při natáčení Dědictví. To ani není nutné vysvětlovat.

    Námět/text, který vás přitahuje a který byste chtěl zpracovat

    Fascinuje mě kniha vzpomínek od Ivana Jonáka. Myslel jsem si, že to byl tupohlavý vekslák, ale z té knihy je patrné, že to byl spíš novodobý Švejk devadesátých let. Jsou tam kongeniální příhody s Vítězslavem Jandákem. Netuším ale, jak to bylo se smrtí jeho ženy, byť i o tom existují pochybnosti.

    Divadlo, výtvarné umění, literatura, film, hudba, které máte rád/a a kterým se naopak vyhýbáte

    Z filmařů, které mám v oblibě, namátkou vybírám: Michel Gondry, Thomas Vinterberg, Ruben Östlund, Spike Jonze, Petr Václav… Vyhýbám se filmům podle komiksů, nedokáže mě to vtáhnout.

    Historická či současná osobnost / divadelní postava, která je vám citově nejblíže a – naopak – která je vám vzdálená

    Citově nejblíže? Naše děti. To je úderka osobností.

    Nejdál? Můj táta. Z jeho rozhodnutí. (Otcem Víta Klusáka je hudebník Emil Viklický; v roce 2001 Klusák o jejich ne-vztahu natočil na FAMU půlhodinový dokument Ocet – pozn. red.)

    Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete

    Medvěd. Pro klid a rozvahu.

    Etické či jiné hranice, za které byste jako tvůrce nešel

    Dal jsem si závazek, že nebudu točit reklamy, a ten už dvacet let držím i přes lákavé nabídky. Jan Švankmajer o reklamě říká, že je to novodobá kolaborace. To mi přijde přesné.

    Umělecký/divadelní sen

    Natočit film společně s mojí ženou Marikou, která je taky filmařka.

    Kým/čím byste byl, kdybyste se nevěnoval filmu/umění

    Lékařem. Jsem totiž hypochonDr.

    Plus: Zajímá vás umělecká kritika?

    Zajímá a inspiruje i irituje, ale obojí ve snesitelné míře. S novým filmem vám to totiž nepomůže.

    • Autor:
    • Publikováno: 12. dubna 2020

    Komentáře k článku: Vít Klusák

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,