Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Dianiškovo komiksové šílenství

    Herec Tomáš Dianiška napsal také několik her a uplatňuje se i jako režisér. Pro Komorní scénu Aréna vybral, přeložil a drobně aktualizoval Komiks slovenského dramatika Viliama Klimáčka, se kterým ho – i přes jistý generační odstup – pojí vyhraněná poetika. Oba velmi rádi a nápaditě recyklují pokleslé popkulturní žánry, libují si v citacích a narážkách a shodně pracují s nadsázkou a parodií.

    Herci Komorní scény Aréna se v inscenaci Komiks s gustem převtělují do kontrastních postav (na snímku zleva Vojtěch Lipina, Zuzana Truplová a Šimon Krupa) FOTO ROMAN POLÁŠEK

    Klimáček napsal šest stylově odlišných mikrokomedií, které se v závěrečné části propojí a vyústí do několika překvapivých point. Dianiška z nich energicky buduje obraz bláznivého světa, v němž na první pohled obyčejní hrdinové nečekaně odhalují svou vyšinutost, kterou považují za zcela přirozenou. Prostředí proměňuje pomocí otočného objektu na kolečkách o půdorysu nepravidelného mnohoúhelníku, jehož stěny po otočení, nasvícení a drobných úpravách slouží jako jednotlivá dějiště, třeba jako luxusní byt s replikou obrazu Roye Lichtensteina, parkoviště u multikina nebo obývací pokoj. Do prostředí, v němž postavy jednají, lze nahlížet stejně jako do jejich podvědomí. Proměny scény rytmicky odměřuje dramatická hudba Sebastiana Langa.

    Každý z šestice aktérů ztvárňuje několik rolí, k jejichž až karikaturní charakteristice přispívají kostýmy a naddimenzované komické paruky. Zuzana Truplová a Šimon Krupa v úvodní části Tunel ztvárňují suverénní, ale znuděné manžele toužící po netradičním zážitku, načež se promění v kontrastní tragikomickou dvojici z epizody Péčko, která se chce zoufale prosadit prostřednictvím neumětelsky natáčeného domácího porna. S ostatními herci se potkají ještě v závěrečné duchařské epizodě Rodina – psychoanalytické hříčce o zabíjení přeludů, které nás ovládají. Vojtěch Lipina úspěšně osciluje mezi racionálně chladným lékařem z úvodní a závěrečné části a až démonicky vyšinutým psychiatrem s dokonale neurotickou dikcí v epizodě Manga. Služebně nejmladší herci Jan Chudý a Kristýna Krajíčková v příběhu Zkouška ztvárňují dvojici zákeřných teenagerů až s jistou dětskou naivitou. Tu Krajíčková využívá i v povídce Péčko, což absurdně kontrastuje s nebývalým intelektem její postavy. Vynikající je nejen herecky, ale i pěvecky Tereza Cisovská v parodii na operu, ale i na faustovské téma v části Přeháňky.

    Ostravský Komiks si určitě neklade ambiciózní cíl přinést zásadní umělecké poselství. Tomáš Dianiška nicméně s lehkostí sobě vlastní diváky nenápadně upozorňuje, že žijeme v poněkud vyšinutém světě, ze kterého se vytratily veškeré jistoty a hodnoty. Nezbývá než být šílený a pořídit si vlastního psychiatra.

    Komorní scéna Aréna Ostrava – Viliam Klimáček: Komiks. Režie a překlad Tomáš Dianiška, scéna Jan Tereba, kostýmy Lenka Odvárková, hudba Sebastian Lang, choreografie Šárka Fülep Bočková, dramaturgie Tomáš Vůjtek. Premiéra 27. října 2018.


    Komentáře k článku: Dianiškovo komiksové šílenství

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,