Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Ve věci umění

    Třetí ročník pražského bienále současného umění se uskuteční od 14. června 2024 do 29. září 2024 v Národní galerii Praha, a to ve Velké dvoraně Veletržního paláce, a na dalších místech. Kurátory projektu jsou Katalin Erdődi a Aleksei Borisionok. Vstup na výstavu i živý program bude zdarma. Přímo pro bienále vznikají nová původní díla, která připravují malířka Kateryna Lysovenko, interdisciplinární umělkyně Alicja Rogalska, umělec Nikita Kadan, filmařka Marta Popivoda, uměleckovýzkumná skupina DAVRA (Madina Joldybek, Zumrad Mirzalieva, Saodat Ismailova), umělec, kurátor a architekt Zbyněk Baladrán, výzkumník a umělec Tomáš Uhnák a kolektiv Björnsonova. Kompletní seznam umělců bude zveřejněn v dubnu 2024.

    Kateryna Lysovenko, MeetFactory. Foto: Tereza Havlínková

    Bienále Ve věci umění vzniklo v roce 2020 jako projekt iniciativy pro současné umění tranzit.cz. Smyslem projektu je přinášet nové politické a umělecké impulzy skrze mezinárodní výstavu většího formátu. První dva ročníky bienále se konaly v Praze v letech 2020 a 2022. Bienále se etablovalo jako prostor pro hlasy a perspektivy naděje a vzdoru, které jsou v hlavním proudu veřejného diskurzu často opomíjené. V této linii pokračuje i v letošním ročníku.

    Venkov jako prostor společenské změny či historie a budoucnost dělnických hnutí, jsou dva tematické okruhy letošního pražského bienále, které kurátoruje dvojice Katalin Erdődi a Aleksei Borisionok. Obrazně pracují s metodou roubování převzatou ze zemědělství a medicíny, kdy se k sobě připoutají dvě odlišné rostliny či tkáně, aby se vzájemně posílily. Tak označují kurátoři svou spolupráci i vztah jednotlivých děl na výstavě. Chtějí tak poukázat na vzájemné, proměnlivé vztahy mezi venkovem a městem a s tím související význam a smysl lidské práce. Umělci a umělkyně tu pracují s příběhy společenských nepokojů a sociálních a politických změn, které ovlivňují životy lidí ve střední a východní Evropě. Bienále Ve věci umění 2024 je první profesní spoluprací Erdődi a Borisionoka, kteří oba žijí a pracují ve Vídni.

    Lidstvo čelí globální krizi. Napříč celou planetou vytěžujeme pracující osoby a ničíme si vlastní životní prostředí. Chceme obrátit pozornost k příběhům z historie dělnických hnutí a protestů pracujících, ať už byly úspěšné, nebo ne. Je potřeba najít novou cestu k budoucnosti politického organizování, solidarity a spravedlnosti, říká kurátor a teoretik Aleksei Borisionok. Je autorem článků pro různá periodika a odborné publikace. Ve svých projektech se zaměřuje na

    témata vzdělávání, dělnických a sociálních hnutí a stávek. Kurátoroval výstavy mj. ve Vilniusu, v Kyjevě, ve Stockholmu, ve Vídni, v Minsku a v Poznani.

    Venkovské oblasti jsou zdrojem všeho, co potřebujeme pro naplnění našich základních potřeb – od potravin až po nejrůznější materiály suroviny. Životy lidí na venkově a ve městech jsou provázané a na sobě závislé. Přesto ve veřejném diskurzu často chybějí hlasy těch, kteří na venkově žijí a pracují. Zajímá mě, co se můžeme od venkova naučit, jak můžeme překonat kulturní stereotypy, které vytvářejí falešnou představu venkova jako politicky zaostalého a pasivního, a znemožňují nám vnímat jeho politický potenciál, říká kurátorka a dramaturgyně Katalin Erdődi, která od roku 2017 zkoumá změny na venkově prostřednictvím site-specific kolaborativních uměleckých a kurátorských projektů, které realizovala v různých venkovských oblastech v Maďarsku, Německu a ve Španělsku.

    Projekt pořádá iniciativa tranzit.cz ve spolupráci s Národní galerií Praha. Architekturu výstavy navrhnou výtvarník Dominik Lang a architektka Adéla Vavříková, vizuální identitu vytvořilo amsterdamské studio The Rodina. Ředitelkou tranzit.cz i celého bienále je Tereza Stejskalová, Karin Akai je manažerkou publikací, Nela Pietrová a Max Dvořák řídí PR a komunikaci projektu, Helena Mustakallio je finanční manažerkou a František Fekete je vedoucím produkce. Hlavním partnerem tranzit.cz je Nadace ERSTE. Bienále je součástí projektu Art Space Unlimited spolufinancovaného Evropskou unií. Umělecké a kurátorské rezidence a živý program bienále jsou financovány Evropskou unií – NextGenerationEU.

    • Autor:
    • Publikováno: 15. února 2024

    Komentáře k článku: Ve věci umění

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,