Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

9/2024

30. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza

VAROVÁNÍ aneb Jak jsem kdy nejkratší čas sledoval TV seriál

Člověk někdy podlehne přirozené zvědavosti. A pak, pokud není masochista, často zalituje.

To se mi před časem přihodilo u supernákladného koprodukčního seriálu České televize Marie Terezie, který sám sebe deklaruje jako vrcholně seriózní umělecké dílo historického žánru, věrně zobrazující známou osobnost a její dobu (tedy podstatnou část 18. století).

Nuže, spustil jsem přístroj někdy uprostřed prvního dílu, a sotvaže obrazovka zažhnula, spatřil a uslyšel jsem toto: Na panovnickém dvoře ve Vídni (pověstném – podobně jako třeba dvory španělský a francouzský – OBZVLÁŠŤ přísnou hierarchizací a etiketou, včetně samozřejmého vzájemného vykání, v němčině onikání, i mezi nejbližšími příbuznými) Její císařská a královská Výsost, mladá arcivévodkyně Marie Terezie VZTEKLE JEČÍ na svého otce, Jeho císařskou a královskou Milost Karla Šestého: JÁ SI HO NEVEMU, TATI!

Inu, zjevně se scenáristka Mirka Zlatníková (za nadšeného souhlasu dramaturgů a dalších zúčastněných) domnívá, že umělecké aktualizace historické látky docílí tím, když dílko pojedná ve stylu příběhů někdejšího cyklu Bakaláři. Svou sondu do žhavé minulosti zabořila opravdu nebojácně a bez zábran. Po té dojemné ukázce, jak veřejnoprávní médium naše televizní poplatky (nyní opět zvýšené) úspěšně vyhazuje oknem, jsem raději bednu zase vypnul.

Důvodem mého varování je, že pět dokončených částí tohoto úžasného opusu se stalo trvalou „ozdobou“ internetové nabídky neboli iVysílání ČT.

Některé díly asi zahrnují také období, kdy se spoluvladařem Marie Terezie v rakouské monarchii stal její syn, císař Svaté říše římské národa německého Josef Druhý. Jelikož ti dva měli na mnohé záležitosti příkře odlišné názory, celkem právem lze předpokládat, že tuto skutečnost seriál ztvárňuje následujícím způsobem. Marie Terezie: Teda ty seš takovej trotl, Pepo, že ti není rovno. Josef: Drž hubu, stará krávo…

Ale co, vlastně by to mohla být zábava.

Jiří Strnad

• Publikováno: 5. února 2024