Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Už jsme byli Gob Squad

    Hostování britsko-německé skupiny Gob Squad s projektem We Are Gob Squad and So Are You v rámci programu platformy pro performativní umění Terén (tentokrát ve spolupráci s HaDivadlem a JAMU) umožnilo setkání s u nás prakticky nevídaným způsobem participace publika a ukázalo jeho možné limity.

    Hlavním zájmem Gob Squad je radikálním způsobem eskalovat možnosti divácké participace FOTO ADAM HOLUBOVSKÝ

    Takzvaná Lecture performance ze začátku vypadá jako většina událostí tohoto žánru. Na scéně je projekční plátno, přednášecí pultík, jeden gauč s konferenčním stolkem a stůl se dvěma místy, na němž stojí dva mikrofony. Už při příchodu diváků do sálu sedí na gauči dva muži (Sean Patten a Simon Will) a jedna žena, která má na hlavě sluchátka, druhá sluchátka leží na konferenčním stolku. Jeden z mužů při dosednutí posledního diváka odejde a doprovázen hudbou se zase vrátí. Má na hlavě masku králíka a předvádí pohyby odkazující stejně jako hudba k akčním filmům o superhrdinech. Po této krátké sekvenci přejde k pultíku a začne seriózním tónem v hlase přednášet, a to v angličtině (v tomto jazyce probíhá celá performance).

    Představí se jako Sean a muže a ženu na gauči jako Simona. Muž-Simon následně odejde a zanechá na místě ženu-Simona samotnou. Sean dále představí skupinu Gob Squad, především mluví o formálních principech, s nimiž pracují. Základním východiskem je experiment a pravidlo, že nikdy není nic špatně. V ten moment se žena-Simon ozve, že neví, jestli chce na jevišti zůstat, a ještě doplní, že nesnáší diváckou participaci. Načež vstane, stále se sluchátky na uších, a jde předat druhá sluchátka někomu z publika. Je tak odhaleno, že šlo o divačku, kterou si performeři vybrali chvíli před začátkem performance ve foyer. Sean naváže oznámením, že dnešní experiment je založený na divácké participaci, ale v žádném případě ne nucené; každý v publiku, kdo nechce být do dění na scéně zapojen, může odmítnout. Poté Sean odchází a po zbytek večera už jsou na jevišti pouze diváci se sluchátky, kteří zastupují Seana a Simona. Prostřednictvím instrukcí a přesného znění replik, které jim zpoza hlediště Sean Patten a Simon Will sdělují do sluchátek, vyprávějí příběh skupiny Gob Squad s odkazy na pracovní historii skupiny i osobní životy jejích členů.

    V rámci celé události se daří dodržovat všechna pravidla, která v úvodním slovu avizuje Sean Patten. Úskalí je ale právě v onom dodržování. Vše do sebe dokonale zapadá, koncept funguje skvěle. To způsobuje, že projekt ztrácí vlastnosti experimentu, obzvlášť v závěrečné fázi večera, kdy je aktivita diváků-performerů omezena na pouhé odříkávání replik, aby mohl být uzavřen dramatický oblouk přednášky. To se také děje, s ironií skupině vlastní jsou nám sdělena pravidla, která si Gob Squad po jednom ze svých projektů stanovili a nadále s nimi pracují (například zpomal, buď ve městě jako doma, nabídni někomu pomoc, řekni si o pomoc…). Na úrovni fyzického jednání se však nic, co by celý večer rozvíjelo, neděje.

    Je jasné, že hlavním zájmem Gob Squad je radikálním způsobem eskalovat možnosti divácké participace, a to za naprosto přátelských podmínek, jež povětšinou nevytvářejí tlak na publikum. Ale právě pravidla konceptu, která v závěru plně odhalují jeho konstrukci, od zájmu autorů odvádějí pozornost. Divácká participace se stává pouze veselou náplní a autenticita pozvolna mizí.

    Na hostování v HaDivadle měl jistě vliv i fakt, že většina lidí v publiku byla nějakým způsobem spojená s divadelním prostředím, ať už šlo o teoretiky, praktiky, nebo studenty divadelních oborů. Tedy i diváci zapojení do performance byli až na jednu výjimku divadelníci, kteří si byli vědomi zásad profesionálního jevištního vystupování, včetně dobré výslovnosti nebo správného držení těla. S odkazem na název projektu: participanti už v mnoha případech Gob Squad / umělci byli, a bezezbytku tak naplnili motto z anotace, že hranice mezi publikem a umělci často mizí úplně. Bylo to však spíše v neprospěch momentů, které usilují o autenticitu, spontánnost až trapnost.

    Jan Doležel

    Gob Squad, Berlín, Německo – We Are Gob Squad and So Are You. Koncept Johanna Freiburg, Sean Patten, Sharon Smith, Berit Stumpf, Sarah Thom, Bastian Trost a Simon Will, sound design Jeff McGrory, video Sarah Harrison a Sean Patten. Premiéra 12. října 2011, Arnolfini, Bristol, Spojené království (psáno z hostování v HaDivadle 29. října 2021).


    Komentáře k článku: Už jsme byli Gob Squad

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,