Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Úvod ke Kafkovi

    …či kafkovská propedeutika, tak lze nazvat novou inscenaci pro děti Divadla Na zábradlí Franz a kavka, uváděnou v komorním sále Eliadovy knihovny pro intoše od čtyř let. Režisér Jiří Jelínek s dramaturgyní Terezou Lexovou ve svém hravém kabaretu, který je víc „dada“ než „bubu“, po dvanácti letech spojili sestry Anežku a Barboru Kubátovy.

    Sestry (zleva Anežka Kubátová, Barbora Kubátová a Lucie Flemrová) se snaží Franze zbavit strachu FOTO KIVA

    Až na společné účinkování v tragikomedii Siegfriedova idyla, kterou napsala Barbora Kubátová a inscenoval Tomáš Dianiška v roce 2012 v Divadle F. X. Kalby (undergroundové odnoži libereckého Divadla F. X. Šaldy), a pár vzájemných alternací v témže divadelním uskupení si šly liberecké rodačky každá vlastní cestou: Anežka vystudovala činoherní herectví na brněnské JAMU a působila v Huse na provázku, odkud následovala svého partnera Jana Mikuláška právě do Divadla Na zábradlí, zatímco Barbora zvolila herectví na Katedře alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU a angažmá v libereckém Naivním divadle vyměnila za Divadlo pod Palmovkou.

    Dvě sestry, dva typy, dva hlasy, dvě zcela odlišné herecké polohy. Zatímco jemná, diblíkovská Anežka rozehrává forbínu pro tatínky, tradičně cynická, drsňácká Barbora si připravuje loutku malého bázlivého Franze, kterého se jeho tři starší sestřičky snaží všech strachů zbavit. Sestry Kubátovy totiž na klavír doprovází a herecky doplňuje píáristka Divadla Na zábradlí, multiinstrumentalistka a hráčka na kontrabas v kapele Elias and the Shepherds Lucie Flemrová (herecký čtyřlístek uzavírá Klára Koula Kleplová, střídající v obří celohlavové masce loutku Franze). Ze zpočátku veskrze dadaistického kabaretu se tak postupně vynořuje ústřední téma strachu coby dětského pojetí kafkovského existencialismu, načež příběh vyústí ve srozumitelné poselství, že ze strachu se dá jednoduše vypsat.

    Intertextuální odkazy na Kafkova pozdější díla ovšem tvoří spíše „intošskou“ linku pro rodiče. Nejmenší diváci mohou celým představením bez problému projít, aniž by je jakkoli trápilo, kdo Franz byl, a kavka pro ně prozatím zůstane jen jeho nejlepší kamarádkou, v niž se díky kabátu a masce s černým zobákem proměňuje Anežka Kubátová. Rozdělení publika a mnohovrstevnatost inscenace režisér koneckonců přímo tematizuje, když herečky nechává uvařit „kávku“, kterou poté rozdávají dospělým divákům, přičemž ti malí mohou zatím pouze přivonět…

    Kéž by byla tato nespoutanou divadelní hravostí, humorem a nevídanou muzikálností nabitá tři čtvrtě hodinka první „kavkou“ z nového cyklu Zábradlí dětem!

    Divadlo Na zábradlí, Praha – Jiří Jelínek a Tereza Lexová: Franz a kavka. Režie Jiří Jelínek, dramaturgie Tereza Lexová, scénografie Barbora Čechová, hudba Tomáš Alferi. Premiéra 26. ledna 2024 v Eliadově knihovně.


    Komentáře k článku: Úvod ke Kafkovi

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,