UMĚNÍ DN: Věcné i romantické obrazy Oldřicha Kerharta – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 5/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

5/2025

ročník 34
28. 5. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Kritika

UMĚNÍ DN: Věcné i romantické obrazy Oldřicha Kerharta

Oldřich Kerhart se řadí k malířům, na které se dlouho zapomínalo. Za svého života měl několik samostatných výstav a zúčastnil se mnoha společných. Poslední větší retrospektivu mu několik let po jeho smrti uspořádala Středočeské galerie, na kterou přímo navazuje dnešní GASK (Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře). Její současný hlavní kurátor Richard Drury nyní představuje umělcovu tvorbu v kvalitním komorním výběru, který dovoluje, abychom ocenili její přínos.

Kerhart se dokázal vcítit do svých motivů, vystihnout půvab (především české) krajiny i kouzlo všedních dní a spojit věcný pohled s romantickým. Uměl vyjádřit krásu přírody i krajiny oživené lidmi. Zajímavé jsou i jeho portréty, pro něž jsou příznačné jedinečné charakterizační schopnosti. Patřil k těm, kteří po první světové válce oživili skomírající Uměleckou besedu a také s ní vystavovali. Jeho upřímné a neokázalé dílo je dokladem doby, nezestárlo a rozhodně si i dnes zaslouží pozornost.

Oldřich Kerhart: Jarní motiv 1943 olej, plátno Foto GASK

Na počátku byl ovlivněn expresionismem, ale ve dvacátých letech, kdy jeho projev postupně dozrával, se podobně jako Otakar Kubín (Coubine) nebo Rudolf Kremlička přiblížil neoklasicismu. Do jeho tehdejší tvorby se v souladu s některými generačními druhy promítlo i sociální cítění, ale z jeho projevu přitom stále vyzařoval klid a pohoda. Důležitá pro něj byla cesta do Itálie, kterou uskutečnil v roce 1927. Během ní vytvořil některé zásadní obrazy , na něž navázal po návratu do Čech, kdy se do jeho projevu promítly rafinované a přitom srozumitelné symboly. Nepřestal malovat ani za druhé světové války, po jejímž skončení byl jmenován profesorem na Pedagogické fakultě Karlovy univerzity v Praze. Brzy však o onemocněl a v roce 1947 zemřel.

Výstava je založena na obrazech ze sbírek GASKu a na zápůjčkách z majetku rodiny. Koncepci doplňují kresby a grafické listy. Oldřich Kerhart sice není z těch, kteří by určovali vývoj, ale jeho tvorba zajímavým způsobem obohatila meziválečnou výtvarnou scénu.

Oldřich Kerhart: Důvěrné obzory,  kurátor Richard Drury, Galerie Středočeského kraje Kutná Hora 16. 3. – 8. 6. 2025

 


Komentáře k článku: UMĚNÍ DN: Věcné i romantické obrazy Oldřicha Kerharta

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,