RECENZE: Nejslavnější první dáma dějin v Řeznické
„Dělejte, co cítíte ve svém srdci, že je správné – i přes to, že za to budete kritizováni. Ať uděláte cokoliv, vždy to bude špatně.“ Eleanor Roosevelt
Malá scéna v centru Prahy zažila nejeden karambol, ale podobně jako poetická vinárna Viola představila množství pozoruhodných komorních textů, v nichž si zahrála plejáda velmi kvalitních herců. Po slavné éře pod vedením Doubravky Svobodové (v roce 1984 byl Klubu v řeznické oficiálně přiznán titul divadlo) převzala v roce 1996 vedení Yvetta Srbová. Po léta tu programově budovala dramaturgii „Velkého divadla na malém jevišti“ a bylo tu uvedeno množství českých premiér komorních her z celého světa.
Diváci si sem zvykli chodit na divadlo, které formálně neexperimentuje, ale zaujme výjimečnými hereckými výkony. V roce 45.výročí divadla se Srbová rozhodla předat vedení mladším, a to Lukáši Pečenkovi (ředitel) a Jiřímu Š. Hájkovi (umělecký šéf). Poslední premiérou loňského roku byla Eleanor, hra amerického dramatika Marka St. Germaina (*1960), dokufikce o nejslavnější první dámě nejen USA, ale celého světa. Komorní hry dramatika a scenáristy St. Germaina, který se inspiruje skutečnými příběhy lidí z politického, společenského a kulturního života a na malé ploše vytváří působivé jedinečné příběhy na pomezí fikce a reality, jsou i vzhledem k malému obsazení populární a hrané dnes na celém světě.
Nicméně divadlem jeho srdce je Great Barrington Public Theater (před pár lety po něm pojmenovali zdejší malou scénu) v Pittsfieldu v Massachussets, kde měla většina jeho her premiéru. U nás se jeho texty představují od roku 2018 až na jednu výjimku – výhradně v překladu Jitky Sloupové – právě v Divadle v Řeznické (Poslední sezení u Dr. Freuda, Relativita, Scott a Hem, Show Dr. Ruth, S prezidentem v divočině a nejnověji Eleanor). Jakkoli anotace tvrdí, že jde o nejznámější první dámu historie, pochybuji, že zajímavé peripetie jejího života jsou dnes v Čechách notoricky známé. I proto je dobře, že tato scénograficky i prostorově skromná inscenace spatřila světlo světa.
Osud Eleanor Rooseveltové je totiž opravdu pozoruhodný, a vzhledem k některým faktům, které vypluly na povrch až po její smrti (její utajený lesbický vztah s novinářkou Lorenou Hickokovou) mohou být pro dnešní publikum lákavý. Text hry Marka St Germaina poskytuje velký prostor pro hereckou drobnokresbu, diváci jsou svým hrdinům/hrdinkám doslova na dosah, a tak mohou vychutnat i sebemenší detaily hereckého projevu, záchvěvy mimiky a gestiky, každou nuanci hlasu. V tomto případě jde o perfektní souhru dvojjediné Eleanor, kterou ztvárňují dvě herečky, Radka Fidlerová a Máša Málková. Toto souznění (na velmi podobném principu – starší hodnotí situace s nadhledem, ironií a skepsí, mladší má v sobě ctižádost, naivitu a sebevědomí spojené ovšem s nejistotou mládí) se osvědčilo už v předchozím společném projektu, totiž Věčné milence Almě Mahlerové z roku 2021, a výborně funguje i v tomto případě.
Příběh nehezké, ale chytré a velmi podnikavé ženy s vizí a schopností zapojit do uskutečnění svých projektů veškerou energii, je neobyčejně působivý, sugestivní výkony hereček nás navíc přesvědčí o tom, že právě tato žena, přes veškerá příkoří, kterých se jí od slavného manžela dostalo, byla velmi významnou spolutvůrkyní úspěchů nejdéle sloužícího prezidenta USA Franklina Delano Roosevelta. Navíc dokázala prosadit i mnohé samostatné projekty, a navzdory nutné dobové podřízenosti žen v mužském světě, ji můžeme považovat za vzor emancipované ženy, která je dodnes inspirativní.
Divadlo v Řeznické. Praha – Mark St. Germain: Eleanor. Režie Lukáš Pečenka, Překlad Jitka Sloupová, dramaturgie Yvetta Srbová, projekce a zvuky Anna Polcrová, hrají Máša Málková, Radka Fidlerová. Premiéra 25.10.2024.
Komentáře k článku: RECENZE: Nejslavnější první dáma dějin v Řeznické
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)