Divadelní noviny Aktuální vydání 11/2020

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

11/2020

ročník 29
26. 5.–8. 6. 2020
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Total eclipse of the Heart (proti)

    Choreograf a tanečník Martin Talaga patří k nejpozoruhodnějším osobnostem české performativní scény. Snad nejdůsledněji prozkoumává možnosti, symboliku a bytostnou existenci lidských těl v prostoru. Ne náhodou vyhlásila Česká taneční platforma jeho projekt SOMA taneční inscenací roku 2017, ne náhodou jsou jeho performance sledovány nejen taneční komunitou. Dává je do kulturologických a filozofujících kontextů, uvádí je často v netradičních prostorách, především v galeriích či na jiných místech spjatých s výtvarným oborem a historií, v otevřeném prostoru, v přírodě. Zajímá jej historie, ikonografie, působení znaku, zrovna tak jako gender, homosexualita, transvestismus, tělesnost, nahota. A lidské emoce. Vztah duchovní a tělesné lásky a jejich odkazy a zobrazení v naší kultuře. Nebojí se odhalovat nejniternější emoce a vztahy, zrovna tak jako provokovat nahotou, jízlivostí či banalitou. A právě k této jeho ironické, šklebící se poloze lze řadit jeho poslední práci – tanečně-pohybovou inscenaci Total eclipse of the Heart, uváděnou v pražském Divadle Ponec.

    Svobodomyslnost je hlavním tématem i výrazovým prostředkem Talagovy scénické eseje o sexualitě FOTO ANNA BENHÁKOVÁ

    Na jevišti jsou čtyři performeři – jedna žena (Brazilka Helena Araújo) a tři muži (Petr Šmíd, Karel Vladyka a samotný Martin Talaga) –, kteří svým chováním, postoji a situacemi reflektují tělesné, sexuální touhy a vztahy. Nejprve v sošných pozicích odkazují k ikonickým výtvarným výjevům (Talagův oblíbený motiv doteku prstu Adama s Bohem z Michelangelovy fresky v Sixtinské kapli, ale i postoje barokních soch či tančících Duncanistek z přelomu 19. a 20. století). Performeři ovšem záhy začnou napodobovat kopulační pohyby a postupně se svlékají. Helena Araújo dokonce zcela donaha. Od té chvíle předvádějí v podstatě erotickou show – ve shodě s názvem nastává „totální zatmění srdce“ (ergo emocí, citu). Performerka svou nahotou tanečníky provokuje. Ti se o ni trapným chováním a soutěžením ucházejí. Svádějí ji, zápasí mezi sebou, oplzle na ni zírají. Dění tak sklouzává v banalitu, ze které se již do konce nevymaní.

    Talaga chce zřejmě ironizovat současný erotický trh a reklamu zdůrazňující tělo zbavené ducha a tajemství. Araújo se nebojí po vzoru erotických tanečnic lascivních pohybů zdůrazňujících tělesné partie. Dokonce komunikuje s diváky, křičí na ně, nabízí se jim. Jako bych se ocitl na erotické show Prague Burlesque v paláci Royal. Zcizující prvky, jako třeba tanec u klavíru či rituál jakési groteskní, fantasmagorické svatby s jedním z performerů, tento „pokleslý“ rozměr jen zdůrazňují. Tělo a člověk se ze zkoumaných subjektů najednou mění v objekty vydávané na odiv. A z produkce, jež měla ambici zkoumat sexualitu jako centrální aspekt lidského života, se stává exhibice nahých těl. A to je děsně málo. Především v kontextu předchozích Talagových prací. Chybí náročnější taneční a pohybové choreografie, rafinovanější práce s tělem. Chybí tajemství. Produkci nezachrání ani vtipná – a výtvarně výtečně provedená – závěrečná pointa, kdy se dva tanečníci přelíčí v transvestity. Možná kdyby nyní začala další část inscenace, možná pak…

    Talagovy produkce se proměňují, vyvíjejí, a tak možná i tato práce časem dospěje do tvaru, který by témata posunů mezi mužstvím a ženstvím, nové subjektivity a napětí mezi generacemi přesněji vyhmátl a dospěl nejen k oku lahodícímu, ale i k duchovnímu a intelektuálnímu smyslu a naplnění.

    Také: Total eclipse of the Heart (pro)

    Martin Talaga: Total eclipse of the Heart. Režie a choreografie Martin Talaga, scénografie Vojtěch Hanyš, light design Karel Šimek, producent Playboyz, koproducent Tanec Praha. Premiéra 9. prosince 2019 v Divadle Ponec, Praha.


    Komentáře k článku: Total eclipse of the Heart (proti)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,