Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Tlučhořovi v opeře Rudá Marie

    Korepetitor, dirigent a skladatel Jan Kučera je velkým fandou rozhlasového „nekonečného seriálu“ Tlučhořovic rodinka, dokonce některé epizody zná zpaměti. Zřejmě proto se rozhodl pro zhudebnění jedné z nich, nazvané Staliňák.

    Podzemní setkání soudruhů. FOTO HANA SMEJKALOVÁ

    Podzemní setkání soudruhů. FOTO HANA SMEJKALOVÁ

    Vznikla tak Rudá Marie, jednoaktová opera, druhá „politická“ v letošní sezóně; loni v prosinci byl provedeny dva Šostakovičovy fragmenty, Orango a Antiformalistický jarmark. Tehdy Kučera hrál (kostýmován a stylizován do skladatelovy podoby) pozoruhodně dobře na klavír.

    Tlučkořovic rodinka večeří (Jitka Svobodová, Karel Škarka, Ivo Jirásek) FOTO HANA SMEJKALOVÁ

    Tlučkořovic rodinka večeří (Jitka Svobodová, Karel Škarka, Ivo Jirásek). FOTO HANA SMEJKALOVÁ

    Zatímco Šostakovičovo dílo, dotýkající se základních otázek svobody, lidské i umělecké, je doslova „smíchem v žaláři“, v době vzniku nepublikovatelným, Kučera chtěl zřejmě, jako autoři předlohy Oldřich Kaiser a Jiří Lábus, „zábavně“ exponovat některé z problémů současného nejen politického života. Šostakovičova hudba koresponduje s tématem i jazykem textu, je stylově ryzí, identifikovatelná, Kučerova je typická „Kapelmeistermusik“. Zdánlivě parodicky použité tradiční operní žánry, jejichž vrcholem je velká koloraturní árie na slovo „porno“ a fugované finále na téma udávání nezní nikterak vtipně. Text, jehož rozhlasová verze má, také díky výbornému podání autorů a protagonistů, pozitivní kvalitu, je takovým zhudebněním degradován. Ze scény se line trapnost, i když mladí zpěváci zpívají jako o život (ovšem s mikroporty, protože akustika Nové scény je opravdu nulová) a poctivě plní režijní nápady. Výprava, režie i choreografie chtějí podtrhnout domnělou zábavnost, a proto si všichni „utírají nos židlí“. Už premiérový divák spíše netrpělivě čekal na konec produkce, další reprízy divadlo nabízí se slevou…

    Za předsednickým stolem FOTO HANA SMEJKALOVÁ

    Za předsednickým stolem. FOTO HANA SMEJKALOVÁ

    Nápad napsat operu podle úspěšného (i když postupně stahovaného) rozhlasového seriálu rozhodně není špatný. V procesu vznikání nejspíš skladateli chyběl partner, oponující dramaturg. V takové spolupráci by mohli dosáhnout lepšího výsledku. Základní otázkou je volba typu hudby – zvolenému textu, jeho duchu by nejspíš svědčil karikovaný normalizační pop, nepochybně i s citáty (třeba Gottových hitů). Dalším problémem nynější podoby díla je špatný timing, diskutovat by bylo možno i o scénickém tvaru. Škoda!

    Jitka Svobodová (Rudá Marie) FOTO HANA SMEJKALOVÁ

    Jitka Svobodová (Rudá Marie). FOTO HANA SMEJKALOVÁ

    Národní divadlo, Praha – Jan Kučera: Rudá Marie. Komorní opera o třech obrazech podle rozhlasového seriálu o rodince Tlučhořových. Libreto Oldřich Kaiser a Jiří Lábus. Režie Viktorie Čermáková. Dirigent Jan Kučera. Scéna Jan Štěpánek. Kostýmy Zuzana Bambušek Krejzková. Světelný design Jan Štěpánek. Dramaturgie Ondřej Hučín. Premiéra (poprvé) 7. května 2015 na Nové scéně.

     

    • Autor:
    • Publikováno: 18. května 2015

    Komentáře k článku: Tlučhořovi v opeře Rudá Marie

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,