Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Tip na tento týden: Festival Akcent

    Příběhy pamětníků hladomoru během „Velkého skoku“ v Číně, osudy jedné venkovské ženy v období „Kulturní revoluce“ v této zemi, konfrontace obyčejných životů žen z východu a západu rozděleného Německa, vyprávění mladých lidí o vlastních rodičích, poražených i vítězích Pinochetova převratu v Chile, i kafkovský pohled na dějiny, kdy diváci místo na židlích leží v postelích… jeviště pražského Divadla Archa bude od 13. do 18. listopadu během třetího ročníku mezinárodního festivalu divadla s přesahem Akcent patřit předním zahraničním souborům, které současným jazykem divadla, tance či multimédií zpracovávají dokumentární historická témata.

    akcent 2013-poster-1

    Letos jsme jako hlavní téma zvolili Paměť. Pozvali jsme soubory, které s fenoménem prolínání ´velkých´ národních dějin a ´malých´ osobních vzpomínek pracují, a které patří v této oblasti k nejlepším, uvádí ředitelka festivalu Jana Svobodová.

    Představí se tak například jediný nezávislý čínský soubor Living Dance Studio, berlínská tvůrčí skupina She She Pop známá jak z festivalu Akcent 2011, tak i Pražského divadelního festivalu německého jazyka, zajímavý chorvatský soubor Bacači Sjenki nebo chilský produkční dům Fundacion Teatro a Mil s argentinskou scénáristkou, režisérkou i hudebnicí Lolou Arias, která například spolupracuje se členy Rimini Protokoll. Zahraniční hosty doplní tuzemský projekt Boys and Girls o vztahu nejmladší a nejstarší generace od Magdy Stojowské a Terezy Durdilové z produkce Archa.lab.

    Součástí festivalu se stanou navíc interaktivní instalace, ve kterých představí svoji tvorbu Márta Schermann (Maďarsko), Stanica Žilina (Slovensko), a Teatr Grodzki (Polsko), a také výstava originálních děl amerického divadelníka Petera Schumanna a odborná konference s názvem Radikální divadlo včera a dnes.

    Naslouchání příběhům mé třetí babičky. FOTO archiv divadla Archa

    Naslouchání příběhům mé třetí babičky. FOTO archiv divadla Archa

    Festival zahájí 13. a 14. listopadu čínský soubor Living Dance Studio. V multimediálním představení Naslouchání příběhům mé třetí babičky režisérka a choreografka Wen Hui provází diváky na základě autentických vzpomínek životem staré ženy z čínského venkova na pozadí historických otřesů, jako byla kulturní revoluce a další období současných čínských dějin. V inscenaci Vzpomínky 2: Hladomor filmový režisér Wu Wenguang s choreografkou Wen Hui na jevišti propojili působivý tanec a výpovědi pamětníků, kteří často za cenu ztráty osobní důstojnosti přežili hladomor v období Mao Ce-tungovy reformy „Velký skok vpřed“.

    She She Pop: Šuplíky (Schubladen). FOTO WENKE EEMANN

    She She Pop: Šuplíky (Schubladen). FOTO WENKE EEMANN

    V pátek 15. listopadu se v představení Šuplíky berlínského souboru She She Pop na scéně Divadla Archa setká šest žen – tři z nich vyrůstaly na východě, tři na západě Německa. Dvacet let po sjednocení země se rozhodnou, že se k sobě pokusí najít znovu cestu a sáhnou proto do svých vzpomínek – osobních šuplíků. Díky dopisům, deníkům, textům, fotkám i hudbě, kterou měly rády, dochází ke vzrušující konfrontaci zdánlivě obyčejných životů, říká Jana Svobodová.

    Akcent-dejiny na dovolene

    O víkendu 16. a 17. listopadu se návštěvníci festivalu Akcent neusadí na obvyklé židle, ale lehnou si do postelí s lampičkami. Chorvatský soubor Bacači Sjenki tak uvádí představení Dějiny na dovolené v režii Borise Bakala. Jde o divadlo na pokraji snu a reality, kafkovskou inscenaci, která tak bude poprvé́ představena v Kafkově městě, přibližuje insceanci Jana Svobodová.

    Jako součást Noci divadel se 16. listopadu uskuteční na malém sále Divadla Archa zdarma přístupné představení Boys and Girls, ve kterém skupina dětí a seniorů od devíti do jedenaosmdesáti let odkrývá svět životních příběhů i fantazie. Inscenace Magdy Stojowské a Terezy Durdilové vznikla v rámci rezidentury Archa.lab.

    Rok, kdy jsem se narodil argentinské režisérky Loly Arias. FOTO archiv Divadla Archa

    Rok, kdy jsem se narodil argentinské režisérky Loly Arias. FOTO archiv Divadla Archa

    Do Chile v období po Pinochetově převratu zavede diváky v pondělí 18. listopadu projekt Rok, kdy jsem se narodil argentinské režisérky Loly Arias, který vznikl v chilském produkčním centru Fundacion Teatro a Mil. Jedenáct mladých lidí, potomků vítězů a poražených Pinochetova převratu, rekonstruuje život svých rodičů z fotografií, dopisů, magnetofonových pásků, oblečení v jejich šatnících a záměrně zapomenutých příběhů. Jde o představení, které jiskří energií, rytmem a upřímností. Jedenáct autentických výpovědí vyvrcholí v jedenáct kytarových sól, charakterizuje je Jana Svobodová.

    • Autor:
    • Publikováno: 12. listopadu 2013

    Komentáře k článku: Tip na tento týden: Festival Akcent

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,