Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2019

ročník 28
1. 10.–14. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Tip: Karel Vaněk – Hidden Tracks (Studio Alt@)

    Hidden Tracks – taneční a hudební produkce o paměti, vzpomínkách a iluzích

    Irena a Vojtěch Havlovihudba, Karel Vaněktanec

    (Studio Alt@ Praha, 8 + 9. 11. 2015, 19:30h)

    Vanek-Flyer-HIDDENTRX-vorders

    Všichni umělci, kteří se podílejí na této taneční a hudební produkci, se poprvé společně sešli v roce 1990 při taneční produkci Malé modré nic, tehdy první nezávislé taneční produkci, která vznikla v již post-komunistickém Československu a která se, s dnešním časovým odstupem, stala legendární v historii soudobého českého tance. Zachytila pocity generace, kterou pád berlínské zdi a sametová revoluce tak trochu překvapila, ale zároveň i nastartovala k vlastní nezávislé tvorbě. Protagonisté této inscenace se pak rozletěli do všech světových stran a setkávají se po 25 letech – s vyjímkou jiz zesnulé Evy Černé – aby se společně poohlédli zpátky.

    choreografie/tanec – Karel Vaněk
    hudba /kompozice – Irena Havlová und Vojtěch Havel (live)
    kostýmy: Melanie Riester
    světelný design: Markus Becker, Vojtěch Kopecký
    Koncept: Guido Preuß, Karel Vaněk
    Dramaturgie: Guido Preuß

    Karel Vaněk. FOTO archiv Karla Vaňka

    Karel Vaněk. FOTO MEIKE LINDEK

    Tak blízký a zároven tak nedosazitelný

    Na samém začátku – tak zacíná hlas z reproduktoru – kroužili ve vzduchu ptáci. Když jeden z nich zemřel a neexistovala žádná pevnina, kde by ho mohli pohřbít, pochovala ho jeho dcera do své mysli. A tak, pokračuje vypravěč, vznikly vzpomínky.

    Fascinující příběh z hlubokého archaického dna, kam se většina z nás ani v myšlenkách nechce ponořit. Tedy pokud vás Karel Vaněk – jemu patří ten tajemný hlas – nevtáhne sebou. Pro toho, kdo viděl v Brotfabrik hodinové představení Hidden Tracks, však není těžké si to představit. Tato produkce navazuje po 25 letech na kultovní představení Malé modré nic Evy Černé, Karla Vaňka, Ireny Havlové, Vojtěcha Havla a Vojtěcha Kopeckého, která byla v roce 1991 v tehdejsím Československu oceněna jako nejlepší inscenace roku a hostovala od Paříže po San Francisco, Montreal a Curych.

    FOTO archiv Karla Vaňka

    FOTO MEIKE LINDEK

    Teď tedy cesta pokračuje po skrytých stezkách štestí taneční inscenací, která se v průběhu zkoušek stále více koncentrovala na tanec Karla Vaňka a živou hudbu Vojtěcha Havla. Přitom zvukový koberec, který se rozprostírá přes cello a klavír, by mohl patřit i k soundtracku filmu Davida Lynche vytvořeném jeho dvorním skladatelem Angelo Badalamentim. K tomu expresivní tělo tanečníka koncetrované na to podstatné, které by dar vzpomínek mohlo rozdávat těm, kdo jsou schopni jej přijímat.

    Velmi svérázná kompozice skládající se ze scén a pohybových obrazů před vědomě redukovanou scénou z velkých osvětlenýh kruhů. Světlo tu hraje rozhodující roli. Jak dopadá? Na co dopadá? Jak dlouho? Občas se Vaněk pohybuje „v bezpečné vzdálenosti“ na místě, pak náhle stojí v bezprostřední blízkosti diváků tak blízko a zároveň tak nedosažitelně, jako by právě v tom okamžiku přemýšlel, jak by jeho počáteční příběh mohl pokračovat. Ale to už je přenecháno každému z nás…

    Vanek-Flyer-HIDDENTRX-ruecks

    Brotfabrik Berlin: Hidden Tracks, prem. 22. 10. 2015

    Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=9syfhG1RghY

    /Pro i-DN připravil hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 7. listopadu 2015

    Komentáře k článku: Tip: Karel Vaněk – Hidden Tracks (Studio Alt@)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,