Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Ti, co nejsou vidět

    V listopadu 2021 byla v Paláci Akropolis v Praze oficiálně představena nová nezávislá Platforma ART GATE na podporu technických pracovníků a produkčních v živé kultuře. Moderátorem akce byl Mario Kubaš. Platformu založila produkční skupina ART GATE, která se tímto krokem snaží reagovat na aktuální situaci v oboru technických profesionálů a produkčních v živé kultuře. Součástí akce byla premiéra videa, která přibližuje práci a důležitost technických profesí a produkčních široké veřejnosti i státním subjektům a propaguje je s mottem Ti, co „nejsou“ vidět.

    Rozhodli jsme se pro vznik nezávislé Platformy ART GATE, která bude zahrnovat techniky a produkční zejména v živé kultuře. Je zřetelné, že v rámci tohoto personálně rozptýleného odvětví neexistuje subjekt, který by zastupoval zájmy zmíněných profesí a komunikaci se státními institucemi. Založením Platformy ART GATE se snažíme reagovat na aktuální situace v oboru – koronavirová krize, lockdown a vládní restrikce v oblasti živého umění, uvádí jeden z důvodů vzniku platformy Dagmar Kantorková, ředitelka ART GATE behind the scenes.

    S probíhající krizí se ukázalo, že sektor prošel velkými ztrátami (rekvalifikace profesionálů do jiných oblastí, zánik subjektů atd.) a vyvstaly i další nedostatky (finanční podhodnocení, přetěžování pracovníků, rizikové pracovní prostředí, odpovědnost za techniku a s tím spojené vysoké částky za pojištění odpovědnosti za škodu (pro OSVČ), chybí standardy k profesím, neexistující tarifní sazby, atd).

    Dalším z cílů Platformy ART GATE bude také posílit vnímání odborné (především státní instituce, zřizovatelé kulturních subjektů atd.) i laické veřejnosti o práci technických profesí a produkčních v živé kultuře. Vzniklo proto video, které propaguje práci zmíněných profesí. Video by mělo pokořit mýtus, že v kultuře pracují „jen umělci“ a ukázat, že být technikem v oblasti živého umění je seriózní práce. Video bychom chtěli dál šířit a tím tak zmedializovat řemeslo technických pracovníků a produkčních, v podstatě „neviditelných“ profesionálů a jejich neoddiskutovatelný podíl na umělecké produkci, doplňuje Kantorková. V následujících měsících tak na vybraných kulturních akcích bude probíhat video kampaň.

    Prvním krokem Platformy ART GATE bude vytvoření uživatelsky vstřícné on-line databáze, kde by na osvědčeném principu recenzí jednotlivých autorit vzniklo online „tržiště“. Primárním záměrem bude zprostředkování kontaktů, uspokojení poptávky a nabídky oboru, sekundárním záměrem je důslednější zmapování a analýza nynější situace v oboru. Činnost webu by měla být spuštěna v první polovině roku 2022. Dále bychom chtěli dvakrát ročně iniciovat oborové setkání, jehož náplní by byla snaha o otevřený dialog na předem zvolené téma a networking profesionálů, sdílení jejich know-how a výměna zkušeností. Je také důležité, abychom se snažili rozvíjet komunikaci a edukaci v rámci našeho oboru – potenciální profesionály vzdělávat a aktuální profesionály motivovat k setrvání v oboru, zakončuje Kantorková.

    • Autor:
    • Publikováno: 26. března 2022

    Komentáře k článku: Ti, co nejsou vidět

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,