Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí Zprávy

    The Royal Shakespeare Company v Česku!

    Po inscenacích londýnského Národního divadla mohou fanoušci britského divadla vidět v českých kinech také inscenace The Royal Shakespeare Company, tedy Královské shakespearovské společnosti. Což je o to vzácnější, že do Londýna se ještě člověk dostane poměrně snadno, ale do Stratfordu nad Avonou je cesta dlouhá, nesnadná a drahá.

    RSC ve Stratfordu. FOTO archiv

    Divadelní scéna RSC ve Stratfordu. FOTO archiv

    Trošku se tím zaceluje handicap, který Česko vůči anglickému divadlu má. Zatímco festival německých divadel PDFNJ nám – alespoň do jisté míry – dává nahlédnout do repertoáru divadel německy mluvících zemí, britské soubory se u nás objevují sporadicky. The Royal Shakespeare Company tu byla všeho všudy 3 x. Poprvé v roce 1964 se dvěma inscenacemi – s Komedií plnou omylů (r. Clifford Williams) a Králem Learem (r. Peter Brook), v roce 1984 s komedií Mnoho povyku pro nic (R. Terry Hands) a naposledy v roce 1997 se sérií krátkých experimentálních hříček Beckett Shorts (r.Katie Mitchell).

    Takže nápadu distributorů přímých televizních přenosů Divadlo v kině představit v době, kdy RSC a vlastně celá Anglie oslavuje různá výročí Shakespeara (oslavy jsou plánovány až do dubna 2016, kdy uplyne 400 let od smrti velkého Alžbětince), aktuální produkce současného RSC čeští fanoušci divadla bezpochyby zatleskají. Navíc se tak nabízí možnost konfrontace, jak zacházejí se Shakespearem na scéně londýnského Národního a jak ve stratfordském RSC. Navíc zanedlouho budeme mít možnost porovnat i s inscenacemi Globu.

    RSC logo_LfSuA

    Co konkrétně bude k vidění na plátně pražského kina Aero, ale i několika dalších kin v Čechách a na Moravě?

    Těžko by někdo spojoval Shakespearovy komedie s výročím I. světové války. Nicméně vězte, že dvě Shakespearovy komedie, které režíroval Christopher Luscombe, jsou do toho období zasazeny. První z nich, Marná lásky snaha (Love´s Labour´s Lost), o naivním slibu čtveřice mužů, že se na tři roky vzdají společnosti žen, se odehrává v létě 1914. Představení bude uvedeno a přenášeno do evropských kin (začátek opřenosu v 19:45 – v Praze kino Aero, v Náchodě kino Vesmír) 11. února. A 4. března na ně naváže (pouze v Praze, tentokrát v bio Oko!) přenos inscenace Mnoho povyku pro nic, která se odehrává v roce 1918. Tato komedie je v Anglii uváděna pod názvem Love´s Labour´s Won, tedy Zdárné lásky snaha. Obě inscenace, které jsou uváděny v RSC od podzimu 2014, zhodnotil kritik deníku The Telegraph Dominic Cavendish takto: Tyto dvě produkce jsou nejzábavnější a nejemotivnější inscenace Royal Shakespeare Company, které jsem za poslední léta viděl. Paralely mezi oběma komediemi – jiskřivý vtip hádek, boj pohlaví, přechod z výřečné unikavosti do opravdové upřímnosti – tu jsou naprosto přesvědčivé. O prázdninách pak fanoušky RSC čekají ještě dva přenosy – a to 22. července Kupec benátský a 26. srpna Othello.

    Londýnské The Aldwych Theatre, do roku 1982 domovská scéna The Royal Shakespeare Company. FOTO archiv

    Londýnské The Aldwych Theatre, do roku 1982 domovská scéna The Royal Shakespeare Company. FOTO archiv

    Při této příležitosti se sluší připomenout alespoň pár fakt z historie. Třeba to, že RSC je patrně nejstarší existující divadelní společností v Británii. Už v roce 1875 vznikla ve Stratfordu The Shakespeare Memorial Company, která byla v roce 1961 přejmenována na dnešní The Royal Shakespeare Company. Ředitelem se tehdy stal slavný režisér Peter Hall. Pod jeho vedením RSC rozšířila repertoár i místa, kde se hrálo. Kromě Shakespeara a dalších alžbětinských a jakobínských dramatiků začala RSC uvádět i modernější autoři a působnost společnosti, jíž prošla nejedna herecká hvězda, se rozšířila do Londýna. Tady hrál soubor RSC nejprve v divadle Aldwych a pak v letech 1982-2002 v obrovském kulturním komplexu Barbican. Uměleckými řediteli byli pak postupně Trevor Nunn (1968-86), Terry Hands (1986-91) a Adrian Noble (1991-2003). Je však třeba poznamenat, že z dnešního pohledu tito pánové, vesměs pozoruhodní režiséři, nebyli až tak dobří umělečtí šéfové, a tak RSC postupně ekonomicky upadala. Nejen, že přestala hrát v Londýně, ale posledním nápadem Adriana Noblea, jak zachránit chátrající podnik (a vlastně dovršit zkázu RSC), bylo, že nechá zbořit stratfordské divadlo Swan a vytvoří v jeho místech shakespearovskou vesničku. K tomu naštěstí nedošlo. Noble odešel z naprosto zdevastovaného divadla, které bylo ve ztrátě 2.8 milionů liber.

    Londýnské Camden’s Roundhouse, jež je od roku 2010 domovskou scénou RSC v Londýně. FOTO archiv

    Londýnské Camden’s Roundhouse, jež je od roku 2008 domovskou scénou RSC v Londýně. FOTO archiv

    Nový umělecký šéf Michael Boyd (2003-2012) společně se svou ekonomickou ředitelkou Vikki Heywood dokázali téměř nemožné. Kombinací umělecky kvalitních inscenací, dobrého hospodaření a mnoha produkčních nápadů se podařilo obnovit prestiž The Royal Shakespeare Company. Jedním z nápadů byl celoroční festival, který si dal za úkol uvést ve spolupráci s dalšími soubory všechny Shakespearovy hry (2006), nebo úspěšná sezóna v londýnském The Novello Theatre. Boydovi se rovněž podařilo realizovat dlouho plánovanou kompletní přestavbu divadelních prostor ve Stratfordu. A zabodoval i jako režisér. Představil v Londýně svůj Historický cyklus, který vznikal v letech 2006-2008 a představil osm Shakespearových historických her hraných v jednom cyklu po čtyři večery, a získal za něj v roce 2009 tři ocenění Olivier Awards. Když ohlásil, že v roce 2012 hodlá odejít, hodně se diskutovalo o tom, kdo jej nahradí. Nakonec se jeho nástupcem stal Gregory Doran, který s RSC jako herec a režisér spolupracoval dvacet pět let a měl na kontě několik výrazných inscenací, např. s Patrickem Stewartem , Davidem Tennantem či Anthony Sherem.

    Marné lásky snaha. FOTO archiv RSC Live

    Marná lásky snaha. FOTO archiv RSC Live

    Momentálně se stratfordskému RSC daří. Návštěvníci se do obnovených a dostavených divadel hrnou, čemuž pomáhá i zmíněné shakespearovské výročí. RSC se prezentovalo i v rámci Olympijských her 2012 v Londýně. Divadlo uvádí nejen Shakespearovy hry v mnohdy svérázných úpravách, ale také muzikály. Například Bídníci a Matilda z jeho produkce se dnes s úspěchem hrají v komerčních scénách West Endu.

    ///

    Přímé přenosy RSC

    středa 11. února 19:45 – Marná lásky snaha
    režie: Christopher Luscombe
    Praha, kino Aero
    Náchod, kino Vesmír

    středa 4. března 19:45 – Mnoho povyku pro nic aneb Zdárná lásky snaha
    režie: Christopher Luscombe
    Praha, Bio Oko

    středa 22. července – Kupec benátský
    režie: Polly Findlay
    Praha, kino Aero
    Varnsdorf, Městské divadlo

    středa 26. srpna – Othello
    režie: Iqbal Khan
    Praha, kino Aero
    Varnsdorf, Městské divadlo

    ///

    Více o projektu RSC Live zde

    Více o přímých přenosech divadelních představení do Česka zde


    Komentáře k článku: The Royal Shakespeare Company v Česku!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,