Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2024

ročník 33
25. 6. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Zprávy

    Text psaný z jeviště & zahradní slavnost

    Teatrologická společnost a Kabinet pro studium českého divadla srdečně zvou k slavnostnímu zakončení přednáškového cyklu. Akce proběhne ve čtvrtek 27. června 2024 od 17:00 v pobočce IDU na adrese Nekázanka 18, Praha 1. Tentokrát nebude možné připojit se online. Oslavme společně závěr sezóny na zahradě v pražské Nekázance! Tematický večer bude věnován nastupující generaci českých dramatiků. Téma přednášky, která proběhne formou dialogu, vychází ze stejnojmenné disertační práce Petry Zachaté. Dalším hostem bude dramatik a režisér Tomáš Loužný.

    Tomáš Loužný Extáze bazén Barrandovských teras. Foto: Andrea Černá

    O čem a jak píší mladí čeští dramatici? A můžeme je tak vůbec ještě nazývat, když jejich díla málokdy naplňují tradiční představy o dramatu? Tématem přednášky je tvorba tuzemských autorů divadelních textů, kteří vstupovali do profesionálního divadelního života v desetiletí vymezeném roky 2013 a 2023 a alespoň některá svá díla dokázali uplatnit na scéně, ať už ve vlastní či cizí režii . Přednáška vycházející ze stejnojmenné disertační práce se pokusí přiblížit poetiku nejvýraznějších reprezentantů této nastupující generace (Tereza Verecká, Dagmar Fričová, Matěj Balcar, Petr Erbes, David Košťák, Tomáš Loužný, Kateřina „Kasha“ Jandáčková, Barbora Hančilová, Tereza Agelová, Tomáš Ráliš), zastaví se ale rovněž u příčin trendu píšících divadelních praktiků, bude se ptát po důvodech podceňování textu – obzvláště toho dramatického – v českém divadle a představí nejrůznější projekty, které se snaží situaci české dramatiky zlepšit.

    V rámci akce proběhne scénické čtení z jednoaktové hry Tomáše Loužného Výměna (2018), vítězného textu soutěže o nejlepší krátkou divadelní hru na téma Láska pořádanou Václav Havel Library Foundation New York (2018).

    Petra Zachatá vystudovala teorii a kritiku divadelní tvorby na Katedře teorie a kritiky pražské DAMU, v roce 2023 tamtéž absolvovala doktorské studium a obhájila dizertační práci Text psaný z jeviště: Tvorba českých dramatiků nastupující generace. Vede kritickou rubriku Divadelních novin, píše divadelní recenze, na DAMU vyučuje seminář kritiky činoherního divadla a v agentuře DILIA pracuje jako agentka pro anglickojazyčný sektor. Zasedá v porotě Ceny Marka Ravenhilla a Ceny Thálie (alternativní divadlo).

    Tomáš Loužný vystudoval humanitní studia na Univerzitě Karlově v Praze, teorii a kritiku a posléze režii na Katedře činoherního divadla na pražské DAMU. Píše a režíruje pro divadlo i rozhlas. Prostřednictvím tvorby se profiluje jako důsledný analytik lidské povahy a soustavně se v ní umělecky zabývá tématem manipulace, násilí i otázkou viny a trestu. Dvakrát zvítězil v soutěži o krátkou divadelní hru vyhlašovanou Václav Havel Library Foundation New York (2017/18) . V roce 2020 pak zvítězil v soutěži Českého rozhlasu Radio Drama Autor se svou hrou Vyvolený.

    Večerem provází Otto Drexler.

    • Autor:
    • Publikováno: 19. června 2024

    Komentáře k článku: Text psaný z jeviště & zahradní slavnost

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,