Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Taneční centrum Praha uvádí: Quatro Dances

    Ve středu 27. února 2019 od 19 hodin proběhne v divadle Hybernia v Praze celovečerní program Baletu Praha Junior složený ze čtyř jednoaktových baletů, které považujeme za další pokračování naší umělecké vize současného tanečního divadla. Hledáme další nové impulzy – dramatické, hudební výtvarné, zkoušíme nové nápady a efekty, chceme probudit novou fantazii a emoce našeho tradičního publika a zvědavost nového diváka, který do divadla jen zabloudil – a už ho „nepustíme“. A hlavně to musí být srozumitelné, poctivě inscenované – a naši juniorští interpreti se musí úplně „rozdat“.

    Je to také jakási „předváděčka“ pro naše regionální partnery – tedy vše musí být důsledně mobilní (rychle postavit a ještě rychleji zbourat a naložit a pryč). Z každých pár prken – „která znamenají svět“ – se musí rychle vykouzlit „broadwayská“ taneční scéna, která musí splnit i ta nejbláznivější přání inscenátorů, ale zároveň se to musí vejít do tří mikrobusů a nesmí to moc stát (už jsme to vyzkoušeli v 98 městech)! Tyhle starosti ale divák nesmí vnímat – cílem je, aby se bavil a definitivně zařadil taneční divadlo do svého kulturního kalendáře – pak budeme šťastní i my a uděláme pro to doslova všechno (bez ohledu na to, co si myslí grantové komise a ti, co drží v ruce kulturní „kasu“). Taneční umění nemůže být pořád jen tou příslovečnou spící krasavicí, musí se stát chytrou Popelkou, která se po mnoha útrapách přeci jen prosadí – a navzdory maceše nakonec zazáří.

    Začínáme s Leošem Janáčkem (Intimate Spaces) – v této sezóně si připomínáme obě výročí: narození (165 let) i úmrtí (90 let). Kreutzerova sonáta inspirovala belgického choreografa Samuela Delvaux k úvaze o Mistrovi a jeho rušivých a stále provokujících múzách.

    Letošní světovou premiéru švédské choreografky Lidie Wos A New Beginning jsme začátkem ledna provedli na Nové scéně Národního divadla – dnes je vlastně 2. premiéra. Hromada kufrů na jevišti vždy evokuje mnoho představ: odcházení, přicházení, loučení, smutek, naději, nové poznání, pálení mostů za minulostí, melancholické vzpomínky – vyberte si, na každého se dostane.

    Opus 13 je – už podle čísla – dílo zkušeného absolventa TCP Šimona Kubaně – postavil velmi intimní duet paradoxně zasypaný komerčními zlatými konfetami, které jakoby stále narušují rozjímání muže a ženy v mimořádně technicky náročném partnerském spojení.

    So in Love je obnovenou premiérou – byl postaven pro Balet Praha Junior před deseti lety a pak přepracován pro Balet v Českých Budějovicích – náročného díla Attily Egerháziho a má mnoho tváří – od kabaretních neónů a taneční show pro ty, co se chtějí především bavit, až po intimní pasáže pro vnímavé diváky, co se nestydí za trochu dojetí a melancholie.

    Program události a prodej vstupenek na www.tanecnicentrum.cz/quatro-dances.

    • Autor:
    • Publikováno: 13. února 2019

    Komentáře k článku: Taneční centrum Praha uvádí: Quatro Dances

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,