Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí Zprávy

    Tanec – způsob, jak komunikovat se světem

    Řeč těla je základní formou lidské komunikace. Jako novorozenci můžeme používat ruce a nohy k jakýmsi tanečním gestům ještě dříve, než jsme začali mluvit, a pak z tohoto „primitivního jazyka“ vzniká tanec.

    Liping Yang: Tanec páva. Foto archiv

    Lidi k tanci přiměje mnoho důvodů. V mém rodném městě mi babička jednou řekla, že tanec je způsob, jak poděkovat Slunci za to, že do našich životů přináší teplo a světlo.

    Takže když je dobrá úroda, tančíme na polích s radostným srdcem, abychom vyjádřili vděčnost naší zemi. Když potkáme někoho, koho milujeme, můžeme tančit jako páv roztahující ocasní pera, abychom si získali jeho náklonnost. I když jsme nemocní, můžeme použít tajemné taneční rituály k zahnání démonů nemoci.

    V mém světě je tanec složitě propleten do našich životů a existence od nejútlejšího dětství. Vždy to byl klíč, který odemykal komunikaci člověka s přírodou a všemi živými bytostmi. V mém rodném městě se říká: Máš-li nohy, ale neumíš tančit, promarnil jsi svůj život. Tanec je úzce spjat s přírodou a životem. Pokud jde o mě, tanec je totéž co příroda a život – to je pravá podstata tance.

    Někteří lidé přicházejí na tento svět, aby pokračovali ve své cestě, jiní si přicházejí užívat života, jiní hledají zkušenosti. Já se považuju za pozorovatelku života. Přicházím se podívat, jak květina kvete a vadne, jak plují mraky a jak se kondenzuje rosa…

    Veškerá moje tvůrčí inspirace proto pochází z přírody a života: jas měsíčního svitu, zobrazení pavího peří, proměna motýla z kukly, vážka klouzající po vodní hladině, kroucení housenky, mravenci tvořící řadu…

    Před mnoha lety jsem na pódiu stála tváří v tvář publiku a zatančila první choreografii, kterou jsem vytvořila – paví tanec nazvaný Duše páva. Pávi s námi stále žijí v našem světě. Jsou to stvoření, která symbolizují posvátnost a představují krásu ve světě východního bytí, protože svým vzhledem připomínají obrozujícího se Fénixe a držením těla jsou srovnatelní s drakem. Když jej tančím, objevuju duši páva.

    Taneční kultura lidstva je bohatá, zahrnuje společnou kulturu a atributy. Podstatu tance odvozujeme pozorováním přírody, života a všech živých bytostí, které nás obklopují. Můj národ má také bohatou taneční kulturu, kterou vášnivě nesu dál jako dědictví. Vyživuje naši mysl a tělo, dává nám schopnost komunikovat se světem. Shromáždila jsem několik tradičních primitivních tanců a přinesla je na pódia, jako jsou Yunnan Impression, Tibetan Riddle, Pingtan Impression a mnoho dalších. Všechny tyto tance pocházejí ze spolupráce se zemí a zanechali nám je naši předkové jako dědictví, které potřebuje naše úsilí, aby bylo zachováno a představeno světu.

    Jakmile byla tato díla uvedena, lidé byli hluboce ohromeni jejich podmanivou krásou a kulturním významem. Jako tanečnice jsem po desetiletí pokračovala v objevování neomezené říše tance a byla jsem zvána k vytvoření současných experimentálních děl, jako jsou Under Siege – The Full Story of Farewell My Concubine a Svěcení jara pro světovou globální scénu.

    Moje umění čerpá inspiraci z přírody v mém rodném městě, z mých osobních životních zkušeností a z hluboké civilizace Východu, která je nedílnou součástí světové civilizace, protože poskytuje rozmanitost, bohatství a především inspiraci.

    Učit se od přírody a Jednota člověka a vesmíru je filosofie, moudrost a estetika Východu. Tyto teze jsou také duchovním jádrem mého umění. Jako lidské bytosti bychom měli respektovat přírodu, učit se od přírody a harmonizovat s přírodou stejně, jako to dělá země, hory a nebe.

    Tanečníci a choreografové potřebují pozorněji naslouchat radostem a smutkům světa a používat tanec k dokončení dialogu, který jsme vedli s přírodou a životem a který trvá tisíce let.

    Dnes budu nejen nadále sdílet naši taneční kulturu se světem, ale také doufám, že pozvu všechny tanečníky na světě, kteří milují tanec a kteří by chtěli vyjádřit své emoce prostřednictvím tance, aby společně tančili za vyjádření naší lásky a chvály nebi i zemi.

    Život nikdy nekončí a tanec nikdy nekončí.

    Liping Yang

    /Provolání k letošnímu Mezinárodnímu dni tance – 29. dubna 2023 – zde/

    Z čínštiny do angličtiny přeložili Yufeng Guo, Ling Wang, z angličtiny do češtiny přeložila Kateřina Jírová

    Liping Yang. Foto IDD ITI

    Liping Yang

    (1958) čínská tanečnice a choreografka. Proslavila se choreografií The spirit of Peacock (Duše páva, 1986) a jejím sólovým tanečním provedením. Byla první tanečnicí z pevninské Číny, která v roce 1992 vystoupila v Tchaj-wanu. Po celé Číně je známá svou kreativitou a svým pavím tancem. Je dokonce přezdívaná Paví princezna Číny. Neustále zkoumá nové koncepty a prezentace tanečního umění. Mimo to spolupracuje i s filmem. Napsala, režírovala (spolu s režisérem Wangem Xueqim) a hrála ve filmu Sunbird (1998), který získal hlavní cenu poroty na Mezinárodním filmovém festivalu v Montrealu. Se svými vystoupeními procestovala více než třicet zemí a regionů včetně Filipín, Singapuru, Ruska, USA, Kanady, Tchaj-wanu, Japonska a Austrálie.

    • Autor:
    • Publikováno: 29. dubna 2023

    Komentáře k článku: Tanec – způsob, jak komunikovat se světem

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,