8/2024

16. 4. 2024

Z jiného úhlu pohledu

V plzeňské Alfě si občas rádi dělají legraci z rodinného stříbra spjatého se západočeskou metropolí. Tak například v Peřinově Otesánkovi zbaštilo nenasytné monstrum stadion Viktorky i s úspěšnými fotbalisty a nakonec taky divadlo s publikem. V novince Spadla klec aneb První případ poručíka Vitáska osvědčeného tvůrčího tandemu Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček se detektivní zápletka točí kolem krádeže receptu na věhlasný Pilsner Urquell a krimikratochvíli diváci absolvují jako divadlo na divadle – hříčku nastudoval s trestanci ve věznici na Borech herec Alfy Milan Hajn.

Spadla klec aneb První případ podporučíka Vitáska

Blanka Josephová-Luňáková jako Andula uspávačka a Robert Kroupar jako obmyslný drogista Bláha FOTO ARCHIV DIVADLA

Spolu s režisérem se o produkci stará také vychovatel proviněných, ztvárněný muzikantem Danielem Čámským, který celou zapeklitou historku ze sedmdesátých let hudebně dynamizuje od kláves. Normalizační retro je pečlivě ošetřeno kostymérkou Terezou Venclovou, nápadité scénografické hrátky připravil Kamil Bělohlávek. Hraje se se skrovnými vězeňskými prostředky, na otočnou konstrukci se převážně zavěšují jednoduché kulisy z tvrdého papíru, ať už znázorňují dům, byt, plzeňskou městskou krajinu, policejní služebnu, podezřelou krčmu, či další lokality. „Režírující“ herec Hajn si v detektivce zahraje s trestanci, ti mají přidělena čtyřmístná čísla s třaskavými daty našich novodobých dějin. Blanka Josephová-Luňáková, ztvárňující členku plzeňské galerky Andulu uspávačku, nosí číslo 1948, nepřehlédnutelný Petr Borovský – 1968 – dokonce představuje jak policejního náčelníka Kadaněho, tak zkušeného delikventa „velkého Francka“. A Robert Kroupar, který uměleckými prostředky zpřítomní obmyslného drogistu Bláhu, je označen jako 1989. Milan Hajn pak hraje v zapeklitém příběhu ambiciózního podporučíka Vitáska. A jedna z rolí, totiž sekretářka policejního náčelníka Marie, je ztvárněna loutkou.

Kruciální zločin, krádež receptu na „pravé plzeňské“ klasifikuje ve finále soud – jak jinak – jako vlastizradu. Bystrý Vitásek sice zprvu dostane méně důležitý úkol, vyzkoumat krádež v bytě drogisty Bláhy, že však obě kauzy spolu souvisejí, pochopí, když se soustředí v klobouku a s dýmkou po svém dědečkovi, vynikajícím prvorepublikovém detektivovi.

Inscenace je prodchnuta řadou svěžích divadelních nápadů. Když policejní náčelník přitaká na telefonát z vyšších míst, že je při vyšetřování kauzy potřeba změnit úhel pohledu, učiní snadným pohybem stolní desku kolmou vůči podlaze a právě dorazivší Vitásek se pak přizpůsobí tak, že si ke stolu sedá vleže. Když později v zamyš­lení pokuřuje, je sympatický hrdina zásobován kvanty divadelního dýmu tak důmyslně, že to opravdu vypadá, jako kdyby kouř vypouštěl z úst či ho produkoval mozkem, dýmá totiž také přímo zpod klobouku. Podobně sugestivně, i když na velmi prostém principu, působí honičky v autech a jiné akční „vychytávky“. Herci dodávají postavám patřičně naivistické kouzlo, dobře fungují i situace, kdy hrající trestanci dělají jako začínající divadelní umělci chyby či naznačují svoji nezkušenost nebo snahu zalíbit se těm, kteří s nimi manipulují.

Dobře pointovaná inscenace je určena pro žáky vyššího stupně základních škol, retro půvab i připomínku neidylické minulosti však ocení především dospělí-pamětníci.

Alfa Plzeň – Tomáš Jarkovský, Jakub Vašíček: Spadla klec aneb První případ podporučíka Vitáska. Režie Jakub Vašíček, scéna a loutky Kamil Bělohlávek, kostýmy Tereza Venclovská, hudba Daniel Čámský, dramaturgie Pavel Vašíček. Premiéra 16. března 2015.

• Publikováno: 14. dubna 2015