Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Současný mužský tanec z Martiniku

    Martinik je ostrov v Karibském moři, region Francie. Je osídlený bývalými černošskými otroky; místní indiánské obyvatelstvo bylo vyhubeno už počátkem 16. století.

    Dnes je proslulý svým karnevalem. Duo martinických tanečníků, skupina Art&Fact – Jean-Hugues Miredin, Laurent Troudant – uvedlo v divadle Ponec taneční sólo Retour (Návrat) a duet Salut mon frère (Buď zdráv, bratře). Nepřijeli předvádět tradici, ale současný tanec, zabarvený však nenapodobitelným akcentem afrického mužského těla. V dosavadních kreacích se zabývali tělem v pohybu, tématem návratu do rodné země. Neuškodí připomenout, že jak je v Jižní Americe v současné taneční sféře dosti rozšířené, tito tanečníci se účastní i sociální práce, spolupracují s netanečníky, imigranty, handicapovanými. Obě přivezené choreografie mají za sebou četná hostování po celém světě.

    Tanec obou byl velmi tělesný, prosycený tíživou mužskou fyzikalitou a zasmušilou vztahovou emocionalitou tématu rozchodů a návratů.

    Nevyhýbali se full-kontaktu, a to ani ve velmi intimních obrazech. S důvěrou k divákům reagovali na dosud nevyvanuté předsudky vůči lidem tmavé pleti. Nešlo však pouze o vzepření se rasovým předsudkům, ale upřesněněji o protest proti stereotypům pohledu na černošské tělo. Vytvořili obraz černošského těla ve společnosti. Podali zprávu o hledání jeho identity. A o redefinici mužského tance.

    Jako host večera vystoupila skupina BaToCu Moniky Rebcové, která uvedla choreografii Ghanaia inspirovanou tradičním ghanským antilopím tancem. Ghanaia patří mezi nejfrekventovanější skladby pro marimbu, bicí nástroj typu xylofonu. Na tuto hudbu byl proveden tradiční lovecký tanec, při němž se tančící napodobením zvířecích pohybů – zde to byly antilopy – snaží magicky ovlivnit výsledek lovu; patří tedy mezi tance nejarchaičtější. V choreografii Lidy Caridad Fernandéz Saéz a v režii Moniky Rebcové byla tato tradiční struktura obohacena o náročné prvky současné partneřiny.

    Art&Fact (Martinik): Návrat / Buď zdráv, člověče. Choreografie a tančí Jean-Hugues Miredin a Laurent Troudant + BaToCu (ČR): Ghanaia, choreografie Monika Rebcová. Divadlo Ponec, Praha, 24. května 2019.


    Komentáře k článku: Současný mužský tanec z Martiniku

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,