Divadelní noviny Aktuální vydání 7/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

7/2024

ročník 33
2. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Smrt v přímém přenosu

    V tomto čísle najdete rozhovor s divadelním režisérem a od srpna 2002 do konce června 2012 jedním ze dvou šéfů pražského Divadla Komedie Dušanem Davidem Pařízkem. Důvodem našeho setkání byl nejen on sám, ale také ona předem ohlášená smrt v přímém přenosu, tedy avizovaný konec deset let budovaného společenství Divadla Komedie. O situaci Komedie a jejím financování se napsalo a ještě napíše dost. Chce či chtěl Dušan D. Pařízek a jeho tým pro své divadlo mnoho? Neadakvátně mnoho vzhledem k jiným obdobným scénám? Anebo jsou současná Komedie a Pařízkova a Jařabova éra v ní finančními donátory – městem, případně Ministerstvem kultury či jinými subjekty – nedoceněné? S městem jednají od doby, kdy si uvědomili, kolik cesta českého divadla do Evropy, kterou se rozhodli důsledně jít, stojí. O naprosto nevyhovujících podmínkách našeho působení v Komedii mluvíme – a píšeme – od roku 2004, o negativním dopadu tohoto možného precedentního případu rovněž, zdůrazňuje Pařízek situaci svého souboru a nynější reakci. Požadované peníze – šlo zhruba o 3 miliony korun – se nesehnaly. Grantová komise magistrátu je odmítla uvolnit se zdůvodněním, že na navýšení vlastního rozpočtu nemá kompetence a jiným brát nechce, magistrát jiné možnosti nenašel (pokud je vůbec hledal) a ministerstvo kultury se – pokud je mi známo – do hry nevložilo. A tak vedení Komedie splnilo, co slibovalo. Finita la Comedia. A vyzvalo magistrát, aby včas připravil konkursní řízení pro jejich nástupce. Je to gesto jistě obdivuhodné a v českých podmínkách nevídané. Odcházíme, protože za daných podmínek nemůžeme naši práci progresivně rozvíjet. Činíme tak na základě vlastního rozhodnutí a realizujeme přesně to, o co celou dobu své existence mimo jiné usilujeme: živá kultura potřebuje změnu. Jako jsme před deseti lety dostali šanci my, měl by ji dostat někdo další, zdůrazňuje Dušan Pařízek. Tímto činem se dostáváme k důležitému mezníku. Chceme, aby české divadlo existovalo v regionálních podmínkách s regionálními výsledky, anebo chceme aspoň občas – když se naskytne kvalitní tvůrce, dílo či tým – vstoupit do „Ligy mistrů“ a tam hrát důstojnou roli? Pokud chceme Ligu mistrů, musíme pro ni vytvořit podmínky. Divadlu Komedie jsme je vytvořit nedokázali. Jeho tvůrci se rozhodně neztratí. Jako společnost na to však hrdi být nemůžeme. Buď budeme nadále udržovat rovnost v průměrnosti, anebo bychom měli umět včas najít a rozlišit, kde je kvalita, která přesahuje obzor Čech, a tu podpořit.


    Komentáře k článku: Smrt v přímém přenosu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,