8/2024

16. 4. 2024

Uvnitř jeho hlavy

Zatím poslední česká inscenace Smrti obchodního cestujícího skrývá podivuhodný rozpor. Je patrné, že si režisér Pavel Khek Millerovu hru z roku 1949, oceněnou Pulitzerovou cenou, zvolil pro její možná až nečekanou aktuálnost – touha po úspěchu i spokojeném rodinném životě je téma „nadčasové“ nebo alespoň „dlouhotrvající“. Ve vizuální rovině se však inscenace vrací (téměř) do padesátých let minulého století a závěrečný (bezesporu efektní) nápad – vytvořit pomocí části scény a světel obrovskou americkou vlajku v pozadí – už zcela jasně naznačuje, že právě naše životy v „kapitalistickém ohrožení“ nejsou.

Smrt obchodního cestujícího

Aleš Petráš (Biff), Petr Bucháček (Willy Loman) a Václav Šanda (Happy) FOTO ARCHIV DIVADLA

I přes tento paradox je inscenace dalším poctivým kusem na repertoáru mladoboleslavského divadla. Nemalou zásluhu lze připisovat Petru Bucháčkovi v titulní roli Willyho Lomana. Především na jeho bedrech spočívá odstiňování dvou linií příběhu – vzpomínkovou (Miller původně zamýšlel hru nazvat Uvnitř jeho hlavy, neznamená to však, že by byly tyto pasáže monologicky vyprávěny) a současnou, končící jeho pohřbem. Herec perfektně odlišuje scény, ve kterých má být (a je) vitálním, produktivním obchodníkem, manželem i otcem, a pozdější fyzické i psychické vyčerpání, rozčarování ze svého „amerického snu“. Zdatně mu sekundují Aleš Petráš a Václav Šanda v rolích jeho synů Biffa a Happyho – pokračovatelů v marnosti.

Škoda však zbytečně popisného nápadu, synové jsou pro evokování doby minulé – teenagerského věku – označkováni kšiltovkami. Stejně tak by se jistě dalo vymyslet kreativnější a metaforičtější řešení pro předepsaný záhon, než je nevzhledný truhlík na forbíně. Ale to se opět dostáváme k nepříliš vydařené scénografii. Největší předností inscenace ovšem je režisérova schopnost (kterou již nejednou prokázal) udržet napětí po celou dobu několikahodinového představení, přestože neblahý konec je divákům zjevný již od přečtení titulu.

Městské divadlo Mladá Boleslav – Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího. Překlad Ljuba a Rudolf Pellarovi. Režie Pavel Khek, dramaturgie Lenka Smrčková, scéna Michal Syrový, kostýmy Agnieszka Pátá-Oldaková, hudba Vladimír Nejedlý. Premiéra 11. dubna 2014.