Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí

    Show Must Go On! aneb Britské divadelní události roku 2012

    Největší britský divadelní server whatsonstage.com vyhlásil koncem února výsledky své divácké ankety o nejlepší představení a herce minulé sezony ve Velké Británii. Jsou v mnohém pozoruhodné.

    Podobně jako u nás, pořádají se v Anglii každoročně nejrůznější divadelní ankety. Tou nejprestižnější, v níž hlasuje vybraná porota kritiků, jsou Olivier Awards (letos budou vyhlášeny 28. dubna). Ceny Whatsonstage.com naopak zachycují názory „platících diváků“ (tzv. „theatregoers’ choice“). Ti mají možnost nominovat v nejrůznějších kategoriích výkony a inscenace či inscenační projekty minulého roku. Nominace jsou vždy zahájeny 1. listopadu, uzávěrka je 30. listopadu. V době 7. prosince – 31. ledna probíhá veřejné hlasování na internetu. Slavnostní ceremoniál doprovázený koncertem se v letošním roce konal 17. února.

    60 000 hlasujících

    Seznam nominací tak vzniká každoročně za asistence desetitisíců divadelních fanoušků, kteří posílají své tipy do více než dvaceti kategorií. V minulé sezoně se tohoto hlasování zúčastnilo na 70 tisíc diváků, v letošní jejich počet dosáhl cca 60 tisíc. Do hlasování je možno přispět tipem jakéhokoli profesionálního představení, které bylo v premiéře uvedeno v období 1. prosince předchozího roku do 30. listopadu stávajícího. Existují i zvláštní kategorie – Best Takeover in a Role – je cena pro herce, který naskočil do dlouhodobě uváděné produkce (týká se především muzikálů), Best Regional Production zahrnuje představení uvedená mimo Londýn. Nekomerční produkce (tedy většinou divadla mimo okruh komerčních show v centru Londýna) jsou oceňovány v kategorii Best Off-West End Production. Populární je cena Theatrical Event of the Year (Událost roku). V roce 2010, kdy tyto ceny oslavovaly 10. výročí, byla vytvořena nová kategorie Best West End Show, ve které je možno hlasovat nejen pro nové produkce, ale i pro ty, které se uvádějí už řadu let a jsou stále vyprodané.

    Hlasování je přísně monitorováno (každý hlasující má pro každou kategorii jeden hlas), čímž se výbor brání možným machinacím (emailová registrace, technické ověřování, statistické analýzy), nicméně za legitimní se považuje aktivní práce fanouškovských klubů některých produkcí či herců, které své členy vyzývají k hlasování.

    Sweeney Todd

    Nejvíce nominací nasbíral (a v ceny proměnil) muzikál Sweeney Todd REPRO ARCHIV

    Sweeney Todd absolutním vítězem

    Letošní Slavnostní ceremoniál v Palace Theatre moderovali herci Mel Giedrovc a Rufus Hound. Vystoupili v něm někteří z minulých i současných vítězů (Melanie C., Tim Minchin, Sheridan Smithová a Natalia Caseyová), kteří představili písně z oblíbených muzikálů The Bodyguard, Top Hat, Wicked, Spamalot a Soho Cinders.

    Nejvíce nominací nasbíral a v ceny proměnil muzikál Sweeney Todd, který se hrál loni v létě ve west-endovém divadle Adelphi. Na ceny dosáhli herci Michale Ball a Imelda Stauntonová (nejlepší herec a herečka v muzikálu) jako ďábelský holič z Fleet Street a jeho přítelkyně paní Lovettová. Muzikál získal také cenu za nejlepší inscenaci klasického muzikálu – Best Musical Revival, nejlepší režii (Jonathan Kent) a nejlepší světelný design (Mark Henderson). Krvavý holič bodoval na cenách Whatsonstage.com už podruhé. Loni získal ocenění za nejlepší regionální produkci (v Chichestru). Porazil tak v klíčových kategoriích další dvě inscenace, které zaujaly v Chichestru a byly přeneseny do Londýna – Kiss Me, Kate (Líbej mě, Katko) a Singin’ in the Rain (Zpívání v dešti). Zpívání, které je na programu Palace Theatre, si odneslo alespoň cenu za nejlepší choreografii (Andrew Wright).

    Zatímco Sweeney Todd triumfoval jako nejlepší muzikálový revival, produkce Jesus Christ Superstar, uváděná na zájezdech, zabodovala v dalších dvou hereckých kategoriích – nejlepší herec a herečka v muzikálu. Tim Minchin (loni bodoval jako nejúspěšnější nováček za hudbu pro muzikál Mathilda) získal cenu za roli Jidáše Iškariotského a Melanie C. jako Maří Magdalena. Oba se prý objeví i v připravované nové zájezdové sérii, která odstartuje z londýnské O2 Arény v říjnu. Oba také vystoupili ve slavnostním večeru, a symbolicky tak vrátili slavný muzikál do míst, kde byl před více než čtyřiceti lety poprvé v Londýně uveden. Těsné vítězství v kategorii nového muzikálu vybojovala adaptace slavného filmu The Bodyguard (Osobní strážce). Zvítězil nad klasikou Irvinga Berlina Top Hat (Buřinka) o pouhé 1,1 %.

    Činohra

    Nejsledovanější však byla kategorie nejlepší herec a herečka v činohře. V ženské části necelé jedno procento hlasů převážilo pro Sheridan Smithovou v titulní roli Hedy Gablerové. Následovala Billie Piperová v inscenaci hry The Effect (Vliv) a těsně za ní skončily další herečky z finální pětice – Jill Halpennyová (Abigail’s Party – Abigailina slavnost), Julie Waltersová (The Last of the Haussmans – Poslední z Haussmanů), Sally Hawkinsová (Constellations – Konstelace) a Hattie Morahannová – titulní postava Ibsenovy Nory (Doll’s House), která už za tuto postavu získala cenu Evening Standard a Critics’ Circle. Smithová patří mezi oblíbence britského publika, o čemž svědčí i její předchozí vítězství – loni získala cenu pro nejlepší herečku v muzikálu Legally Blonde a byla nominována i v předchozích letech (Flare Path and Little Shop of Horrors). Natalie Caseyová si odnesla cenu za nejlepší herečku ve vedlejší roli za Abigail’s Party v Menier Chocolate Factory. Inscenace pak získala i cenu za Nejlepší nové uvedení (Best Play Revival).

    V mužských kategoriích bylo rovněž doslova nabito. Zvítězil Rupert Everret za roli Oscara Wilda v inscenaci hry Davida Harea The Judas Kiss (Jidášův polibek), která se po úspěšném uvádění v Hampstead Theatre a na zájezdech znovu hraje v Duke of York’s Theatre. Triumfoval nad dalšími uznávanými britskými divadelními veličinami, jako jsou Mark Rylance (role ve hrách Richard III. a Večer tříkrálový v Globu), David Haig (Šílenství krále Jiřího III.), David Suchet (Cesta dlouhým dnem do noci), Luke Treadaway v roli chlapce postiženého Aspergovým syndromem v Podivném případu se psem z Royal National Theatre (RNT) a Adrian Lester v Rudém sametu (ten získal už předtím ocenění Critics’ Circle).

    V celkovém hodnocení nepřišel zkrátka Globe s dvojicí Shakesperových her – Richard III. a Večer tříkrálový, které získaly uznání diváků jako Best Shakespearean Production a navíc cenu pro Stephena Frye v roli Malvolia. Ta byla velkým překvapením pro samotného herce, který v děkovné řeči řekl: Jsem ohromen. Před sedmnácti lety jsem prchnul z Anglie, protože jsem se styděl za to, že jsem utekl z inscenace Cell Mates (pozn. herec trpí bipolární poruchou, svůj tehdejší odchod odůvodnil „hrůzou ze scény“) a ani jsem nedoufal, že se na scénu někdy vrátím. Ale díky Globu, režiséru Timu Carrollovi, autorovi Williamu Shakespearovi, skvělé producentce Sonie Friedmanové a především obecenstvu Globu a Apollo Theatre jsem znova tady a mám to privilegium zahrát si s nejprestižnějším souborem současnosti.

    V dalších kategoriích bodovala hra Podivný případ se psem z RNT (adaptace stejnojmenné novely M. Haddona) jako nejlepší hra roku, která se po vyprodané sérii představení v RNT v březnu stěhuje do Apollo Theatre. Další adaptace, scénická verze filmové černé komedie z roku 1955 The Ladykillers, získala cenu jako nejlepší nová komedie roku.

    Události roku

    Divadelní událostí roku se převahou 56 % všech hlasujících stal zahajovací ceremoniál londýnských Olympijských her, jehož autorem a režisérem byl Danny Boyle. Performance – dá-li se to tak nazvat – reprezentovala pro Brity to nejlepší z jejich historie a kultury. Aktivně se jí účastnilo 7 500 dobrovolníků z řad občanů a prostřednictvím televize se stala nejsledovanější globální událostí roku 2012 (údajně ji zhlédla více než miliarda lidí). Ani Boyle ale není v těchto cenách nováčkem, neboť loni vysoce bodoval režií Frankensteina v RNT. Performanční část olympijského ceremoniálu přinesla cenu také choreografovi Kendriku Sandymu a hercům Jasmine Brieburgové a Henrique Costovi. Zlatý olympijský medailista Peter Wilson předával cenu Boylovi za přítomnosti davu fanoušků, kteří provolávali slávu Našemu hrdinovi Dannymu.

    Dalším hrdinou, především hudebních fanoušků, byl Marvin Hamlish (zemřel loni v srpnu), který získal in memoriam cenu za hudbu k broadwayskému muzikálu Sweet Smell of Success (Sladká vůně úspěchu), který měl londýnskou premiéru loni v říjnu v Arcola Theatre. V souvislosti s tímto posmrtným oceněním bylo připomenuto, že se na scénu London Palladium právě vrací jeho nejúspěšnější muzikál Chorus Line.

    Další kultovní muzikál, tentokrát z dílny Camerona Mackintoshe – Bídníci – byl oceněn jako Best West End Show (cena pro dlouhodobě běžící muzikály) a zároveň cenou „pro nováčka“ v tomto muzikálu pro Ramina Karimloo v roli Jeana Valjeana. Ani Karimloo není v cenách Whatsonstage poprvé. Domu už má cenu pro Nejlepšího muzikálového herce v Love Never Dies (Láska nikdy neumírá). Willl Young, někdejší vítěz TV reality show, se stal objevem roku za debut v roli transvestity Emcee v muzikálu Kabaret. Broadwayská hvězda Idina Menzelová, známá z muzikálu Wicked, vybojovala cenu za nejlepší sólové vystoupení za svůj west-endový koncert a Tom Scutt byl vyhodnocen jako nejlepší scénograf roku za scénické návrhy pro inscenace her Constellations a The Lion, the Witch and the Wardrobe. Best Off-West End Production se stalo v desátém roce uvádění revival muzikálu Taboo z pera pop-zpěváka Boy George, který se hraje v Brixton Club House. A nejlepší regionální produkcí byl za podzimní turné po Británii vyhlášen muzikál American Idiot.

    Britům humor nechybí

    Šéfredaktorka Whatsonstage.com Terri Paddocková k letošním cenám řekla: Rok 2012 hodnotím jako velice úspěšný pro celou zemi a divadelní průmysl. Jsem velmi potěšena tím, že počin Dannyho Boylea na Olympijských hrách se zařadil mezi události kulturního světa. The Whatsonstage.com Awards jsou jedinými cenami, o nichž rozhodují široké vrstvy diváků, a jsou tedy tím nejobjektivnějším posouzením popularity i kvality divadelních událostí. Ohromující počet respondentů ukázal, že divadlo je stále živoucí, důležitou součástí života společnosti, která navíc projevuje velký smysl pro humor. Whatsonstage.com s hrdostí gratuluje všem vítězům a nominovaným, kteří se podíleli na výjimečném divadelním roce a dokázali nás pobavit. Whatsonstage.com Awards mají i charitativní kontext. Redakce na něm spolupracuje s charitativní organizací InterAct, která poskytuje handicapovaným a sociálně znevýhodněným lidem možnost rozvíjet plnohodnotný život prostřednictvím divadelních a hudebních workshopů.

    Bilance cen: Sweeney Todd (pět), Twelfth Night (tři), Abigail’s Party, Jesus Christ Superstar a Les Misérables (po dvou), The Bodyguard, Hedda Gabler, The Judas Kiss, The Curious Incident of the Dog in the Night-time, Constellations, The Lion, the Witch and the Wardrobe, Singin’ in the Rain, The Ladykillers, Sweet Smell of Success, Cabaret, Taboo, American Idiot a Idina Menzel in concert (po jedné). Nejúspěšnější divadla a produkční domy Chichester Festival Theatre (šest), Shakespeare’s Globe (třie), the Menier Chocolate Factory (dvě), National, Hampstead, Arcola, Old Vic, Royal Court and Arcola Theatres (po jedné).

    Podle zahraničních materiálů
    pro DN zpracovala a okomentovala Jana Soprová
    (zdroj http://www.whatsonstage.com/)


    Komentáře k článku: Show Must Go On! aneb Britské divadelní události roku 2012

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,