Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2024

ročník 33
11. 6. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    RockOpera Praha oponuje grantové komisi

    RockOpera Praha napsala veřejnou petici, v níž se brání proti usnesení grantové komise v oblasti kultury MHMP pro jednoleté granty 2021 a víceleté granty 2022 – 2025, jež jí neudělila grant.

    Grantová komise hlavního města Prahy už několikrát odmítla žádost divadla o peníze. RockOpera Praha ovšem její důvody odmítá a dala dohromady petici, kterou podepsalo už více jak dva tisíce lidí. Grantová komise hlavního města Prahy naši žádost už několikrát nepodpořila. Uváděla důvody, se kterými nesouhlasíme, potvrzuje výkonná ředitelka, libretistka a zpěvačka Pavla Forest, společně s hudebním skladatelem Milanem Steigerwaldem autorka původních třinácti rockových oper.

    Plné znění petice:

    PETICE NA PODPORU ROCKOPERY PRAHA

    Příznivci a podporovatelé ROCKOPERY PRAHA proti usnesení a proti složení grantové komise v obl. kultury HMP pro jednoleté granty 2021 a víceleté granty 2022 – 2025

    Přátelé a diváci,

    žádost na rok 2021, ve kterém bude RockOpera Praha slavit 15 let od svého vzniku a premiéry prvního koncertního provedení opery Antigona ve Sladkovského sále Obecního domu, ohodnotila grantová komise, která žádné představení RockOpery Praha nikdy neviděla, její tvorbu např. takto a rozhodla o nulové výši grantů:

    „…Žadatel mj. uvádí jako smysl a poslání RockOpery objevování nových směrů hudebního divadla – ve skutečnosti se však jedná o směry dávno objevené, existující, zcela běžně uváděné. RockOpera nicméně představuje zajímavé zpestření kulturní nabídky v hlavním městě a její zásluhou také zůstala funkční scéna v areálu Pražské tržnice, kde před ní své štěstí marně pokoušelo několik muzikálových produkcí. A její diváckou atraktivitu umocňuje hostování pěveckých hvězd v čele s Kamilem Střihavkou. Z hlediska divadelního však zdejší repertoár nepřináší nic progresivního. Prolínání žánrů, stylů hudby a divadla, jež jsou prezentované jako inovativní, je mnoho desítek let zcela běžné. Žadatelem uváděné prvky, jako je nový cirkus, animace, fireshow, light design atd., nejsou ve světě performativního umění žádnou novinkou, pracuje s nimi řada subjektů ve velmi vysoké umělecké kvalitě. Prezentace tvorby RockOpery se přitom neopírá ani o žádnou relevantní odbornou kritiku z posledních let – uváděné ocenění z rockové ankety Břitva je přes deset let staré. V příloze připojená recenze ze studentského časopisu na Romea a Julii (ta nicméně upozorňuje na divadelní nedostatky projektu) a jedna stručná glosa na Vymítače uvedeného v Kroměříži představují nedostatečné reference vzhledem k dlouholetému působení RockOpery… atd.“

    Přestože současná doba divadlům a hudbě nepřeje, věřte, že nezavřeme. Naopak, očistíme své dobré jméno a dál pro Vás budeme hrát a připravovat nové rockové opery.

    Pokud se vám u nás v RockOpeře líbilo a zažili jste s námi večer plný Vaší oblíbené hudby, příběhů a jejich hrdinů, podpořte svoje divadlo tím, že nám zachováte přízeň a choďte i nadále, jakmile to pandemická situace a vládní opatření dovolí.

    Podpořte tak naši petici a připojte svůj podpis.

    Petici lze podepsat přímo v divadle, nebo na www.rockopera.cz.

    Divadlo ROCKOPERA PRAHA
    www.rockopera.cz

    ///

    Na základě výše uvedeného…

    Petice získala v těchto dnech podporu od Společnosti Richarda Wagnera. Ta divadlu poslala dopis, ve kterém mimo jiného RockOperu Praha označuje za pokračovatele v myšlence Gesamtkunstwerku, tedy souborného uměleckého díla, integrujícího hudbu, drama a jevištní děj.

    Vzhledem k programové chudosti a dramaturgické nenápaditosti české operní scény musíme za uváděním Wagnerových děl často cestovat do zahraničí. Zájemci o náročnější formy hudebního projevu z našich řad jsou tedy na domácí scéně nuceni hledat alternativu k Wagnerově hudbě i mimo hranice klasické muziky. A tuto funkci v rámci mezižánrového přesahu skvěle plní právě RockOpera Praha, píše ve svém dopise Martin Nejedlý, předseda Společnosti Richarda Wagnera.

    Dopis si mohou zájemci přečíst také na www.rockopera.cz.

    Činnost Společnosti Richarda Wagnera se soustředí především na podporu propagace hudebně-dramatického, kulturního a filosofického odkazu německého hudebního skladatele Richarda Wagnera. Je řádným členem mezinárodní asociace wagnerovských společností Richard Wagner Verband International.

    Petici lze podepsat přímo v divadle nebo na www.rockopera.cz a lze ji také stáhnout z webových stránek divadla, podepsat a poslat na adresu Rockopera, Komunardů 306/1, 170 00 Praha 7 – Holešovice.

    • Autor:
    • Publikováno: 29. března 2021

    Komentáře k článku: RockOpera Praha oponuje grantové komisi

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Jako bývalý člen
      divadelní grantové komise MHMP, která svého času též rozhodovala o grantu RockOpeře, se musím postavit na stranu rozhodnutí stávající komise. Je vždy těžké rozhodování, kdo a v jaké výši má dostávat finanční podporu, nicméně pokud má daný subjekt a jeho projekt schopnosti se financovat sám, a existuje či může tak existovat bez finanční podpory, je myslím na místě podporovat spíše ty kvalitní divadelní projekty a subjekty, které by bez této podpory buď neexistovaly, anebo by nemohly svůj projekt či činnost realizovat. To je případ všech tzv. bulvárních či komerčních, soukromých divadel a projektů (nic proti jejich uměleckým kvalitám), do kterých podle mého soudu RockOpera spadá, což je poměrně přesně napsáno ve zdůvodnění letošního neudělení grantu. Jiné muzikálové produkce, pokud vím, nikdy o grantovou podporu ani neusilovaly.
      Pokud by se Praha rozhodla některé tyto aktivity – třeba z důvodů pestrosti divadelní nabídky, turistické atraktivity nebo reprezentace města – podpořit, měla by být možnost jiných forem podpor, například tazkvaného spolupořadatelství, což v době mého členství v grantové komisi Praha využívala. Do této kategorie spadaly například Letní shakespearovské slavnosti, které jsou podle mého soudu s aktivitami Rockopery a jejich uměleckými výsledky a diváckou atraktivností srovnatelné.
      Pochopitelně žádný subjekt nesmí být dopředu diskvalifikován, a přišla-li RockOpera s projektem, který jinak asi nevznikne (třeba festival či výlučná, umělecky náročná a divácky riskantní inscenace), měl by být tento projekt – pokud je finančně „únosný“ a odpovídá grantovým pravidlům – dle mého soudu podpořen. Bývaly tak například podporovány festivaly slovenského divadla pořádané Divadlem Bez zábradlí. Dle zde zveřejněného posudku však usuzuju, že RockOpera žádala o grant na činnost, nikoli na konkrétní projekt.

      29.03.2021 (17.14), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,