Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2019

ročník 28
17. 9.–30. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Prodloužená ruka puberťáka

    První premiérou Jihočeského divadla byla černá komedie Přisámbůh! Hra Hand to God Roberta Askinse (1980) byla uvedena na Off-Broadwayi, na Broadwayi i v Londýně (ve Vaudeville Theatre) a získala pět nominací na Tony Award. Budějovická inscenace je hororová a groteskní, režisér Janusz Klimsza se nebojí jít občas „přes čáru“. A jinak by to ani nešlo, Askinsova hra obsahuje vulgarity a násilí, které jsou odlehčovány, a zároveň se umí do diváků zakousnout.

    Tomáš Havlínek (Jason) a René Šmotek (Pastor) svádějí boj, za pohovkou trpí Tomáš Drápela jako oživlý maňásek Tyrone FOTO PETR NEUBERT

    Tomáš Havlínek (Jason) a René Šmotek (Pastor) svádějí boj, za pohovkou trpí Tomáš Drápela jako oživlý maňásek Tyrone FOTO PETR NEUBERT

    Klimsza příběh dospívajícího Jasona, který řeší potíže s ovdovělou matkou i okolím, první lásku, víru (nebo spíš instituci církve na malém městečku), vystavěl téměř bez použití loutek. Jasonovo zlobivé já, jež ho pokouší a nutí jednat (samozřejmě dosti nestandardně), zde ztvárňuje herec. Tomáš Havlínek má sice na ruce ponožkového maňáska, ale ten je zde spíše pro ilustraci.

    Tomáš Drápela je jako oživlý maňásek Tyrone skvělý, i díky mrtvolně odpudivému líčení evokuje Jokera (s oranžovými vlasy). Jeho pohyby a gesta zase připomínají hadrového paňácu, promluvy jsou pak slovy posmívajícího se satana. Jak by ne, když tohle maloměstečko je plné alkoholiků a zvrhlíků. Matka Margery Věry Hlaváčkové, Pastor Greg Réneho Šmotka i zlobivý chlapec Timothy Jakuba Urbánka jsou ponejvíce loutkami, tak smýkanými svými tužbami, že nedokážou Jasonovi pomoci. Jediná dívka Jessica (Tereza Vítů) se zdá být čistá duše, bohužel, mezi všemi těmi špatnými (které všichni jmenovaní hrají velice dobře) nakonec působí především jako naivka. Také Tomáš Havlínek se někdy nejeví jako ve svých problémech zmítající se teenager, ale spíš vypadá jako mírně zaostalý chlapec. Především jeho „autistické“ kroucení rukou a prstů je zbytečné.

    Naopak zdařile tvůrci akcentovali nejednoznačnost „role“ Tyrona – nabízí se tolik výkladů: Je Jason rozdvojená osobnost? Je posedlý ďáblem? Nebo prostě jen pije (jako jeho matka)? Tomáš Drápela svého Tyrona hraje jako odpudivého tyrana, ale dodává mu také špetku naivity, nemotornosti a jeho záludnost působí za všeho nejvíc legračně. Je prototypem zlosyna, kterému tajně fandíte (protože vás umí rozesmát), i když chcete, aby dobro zvítězilo…

    Jihočeské divadlo, České Budějovice: Robert Askins – Přisámbůh! Překlad Jakub Škorpil. Režie Janusz Klimsza, scéna Michal Syrový, kostýmy Marcela Lysáčková, dramaturgie Olga Šubrtová. Premiéra 27. října 2016 ve Studiové scéně Na Půdě. (Psáno z reprízy 18. listopadu 2016.)


    Komentáře k článku: Prodloužená ruka puberťáka

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,