Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Richard III. za ostnatým drátem

    Festival IberoAmerických kultur TRANSTEATRAL přináší do Prahy již počtvrté divadelní kulturu Iberského poloostrova a Latinské Ameriky. S netradičním zpracováním slavné Shakespearovy tragédie se představí soubor Tejido Abierto z Madridu, evangelicko-utopicko-vegetariánský dramamix ze současných latinskoamerických textů z Chile, Mexika, Uruguaje a Venezuely se představí čeští inscenátoři a teeneagerského Becketta pro 21. století nabídne pražský literát španělského původu David Llorente. Festival se tradičně koná v Divadle v Celetné ve dnech 17. a 18. dubna.

    RIII aneb Naše doba je zaplavená dvěma nedošenci: slávou a mocí… FOTO Archiv souboru

    Hlavním hostem letošního ročníku festivalu TRANSTEATRAL je madridský soubor Tejido Abierto, který se v Praze představí s originálním zpracováním Shakespearovy tragédie Richard III., která se v pojetí Jorgeho Einese odehrává za ostnatým drátem koncentračního tábora. Režisér a autor úpravy se narodil v roce 1949 v Buenos Aires, odkud v roce 1976 odešel do Španělska. Jako teoretik se Eines věnuje především herectví, které učí na Královské akademii dramatických umění v Madridu a ve vlastní škole založené v roce 2001. Jako praktik má Eines za sebou celou řadu režií klasického repertoáru i současné dramatiky; za mnohé jmenujme například Büchnerova Vojcka, za jehož režii byl nominován na prestižní cenu Molière, nebo Himmelweg současného španělského dramatika Juana Mayorgy, za niž získal hned 8 nominací na cenu argentinských kritiků ACE. Eines působí umělecky především ve svém souboru Tejido Abierto a představil se i v dalších divadelních centrech nejen španělsky mluvícího světa (Argentina, Kolumbie), ale i ve Spojených státech či Izraeli. Působil také jako umělecký šéf madridského divadla Ensayo 100 proslulého svým systémem uvádění premiér, jimž musela předcházet alespoň stovka zkoušek.

    V inscenaci nazvané stručně RIII se Jorge Eines poprvé za svou dlouholetou režisérskou praxi pustil do zpracování Shakespeara. Původní hru zasazuje do originálního kontextu: vězňové v koncentračním táboře hrají svým věznitelům Shakespeara v naději, že tím uniknou plynové komoře. Eines ve své inscenaci nachází paralely mezi renesanční Anglií a nacistickým terorem 20. století. V obou epochách se vládne absolutisticky, despoticky, strach a smrt jsou výkonnými orgány vlády. Je to, jako kdybyste někoho museli milovat na základě nějakého dekretu. Naše doba je zaplavená dvěma nedošenci: slávou a mocí, říká režisér. Jedná se o záchranu uměním nebo rafinované mučení? Na tuto otázku odpoví inscenace, kterou španělský soubor odehraje v rámci festivalu TRANSTEATRAL 17. dubna v Divadle v Celetné.

    • Autor:
    • Publikováno: 11. dubna 2012

    Komentáře k článku: Richard III. za ostnatým drátem

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,