RECENZE: Tak co, ještě chcete dělat divadlo?!
Pražské A studio Rubín soustavně podporuje vznik autorských inscenací. Po pěti ročnících tvůrčí dílny Autor v domě přešlo na výzvu pro mladé tvůrce nazvanou RubínLab. Přihlásila se plná půlstovka projektů. Dramaturgie Rubínu jich k nastudování vybrala šest, čtyři se realizují v této, dva v následující sezóně. Tento měsíc došlo na premiéru jednoho takového titulu – inscenace Rychlík (do stanice Rapl). A musím říct, že jsem se v Rubínu bavil a snad se i něco dozvěděl.
Na zadní stěně běží projekce s ropným polem a těžařskými věžemi. Před ní se nachází trojice ve světlých průhledných overalech a za výkřiků Hu či Ha provádí pohyby po způsobu asijských bojových umění. Jsou to dvě herečky a jeden herec, nová krev alternativního divadla. Zrovna když jsou do své scénické meditace zcela ponořeni, zaskočí je vpád opilého, anglicky hovořícího diváka na scénu. Vysmívá se jim a nadává, produkci tím naprosto rozbourá.
Otrávení a znejistění herci se seberou, nasednou na vlak a jedou se opít k jednomu z nich. V okně vagónu se jim zjeví jejich herecká Já po deseti letech. Nic pěkného na poslech. Iluze skončily v prachu, pragmatismus provozu drží nadvládu pevně v rukách. Co s tímhle nárazem? Má smysl napínat síly, snažit se za pár korun dělat alternativu, živořit? Nebylo by bývalo lepší zvolit si jinou profesi?

Ella Ozuna a Dorota Tučková v inscenaci Rychlík (do stanice Rapl). Foto A studio Rubín – Tereza Havlínková
Zprvu se text Vincenta Klusáka a kolektivu může jevit jako woke agitka o současném ekonomickém postavení mladého divadelnictva, kterou ostatně také trochu je. Ale doopravdy jen zprvu a trochu – převažují odstup, vtip, ironie, sarkasmus. Jedna z hereček se z frustrace vrhne na vykládání karet a čte různá znamení; druhá vyhodí do koše všechny svoje kulturní knihy a časopisy, oddá se na posilování, cvičí se ve střelbě, názorově se radikalizuje. Jejich kolega chce zapomenout, kalí, tančí, hází se do pohody. Všechno to jsou úniky. „Řítíme se po kolejích vzteku, zoufalství a strachu ke konečné, jíž bychom se nejraději všichni vyhnuli. Jenomže jako naschvál zrovna žádná výluka v cestě nestojí,“ stojí výstižně v anotaci Rychlíku (do stanice Rapl).
Režisérka Anna Maria Jarkovská a Josef Čihák, který navrhl scénografii (oba jsou bakalářští studenti DAMU) si s minimálním rozpočtem, jejž měli k dispozici, dobře poradili. Výpravu, jejíž skromnost připomíná nějaké bytové divadlo, v podstatě tvoří pouze tři multifunkční kvádry, jimž vtiskli mnohočetné určení. K tomu pár předmětů. Rovněž kostýmní rejstřík je „chudý“ – overaly poslouží prvních pár minut, pak už Dorota Tučková, Ella Ozuna a Sebastian Vopěnka hrají jakoby v civilu, v nestylizovaném, všedně působícím oblečení. Hrají s chutí a „prožitě“, hrají o sobě samých; je patrné, že jsou reálnou součástí celkové konstelace, jejíž obraz inscenace vykresluje.
Vincent Klusák není divadelník, studoval v Ateliéru volného umění III na pražské UMPRUM a nyní je studentem HfBK Städelschule ve Frankfurtu nad Mohanem, táhne jej to i k polonistice, ale divadlo má rád, často se vyskytuje v hledištích různých scén. Problematiku tematizovanou Rychlíkem (do stanice Rapl) má evidentně za svou, současně si od ní drží jistý odstup. Není to obžaloba systému ve stylu: Necháváte nás, Generaci Z, živořit, to vaší vinou je naše perspektiva temná, žádáme svá práva a berte na naše potřeby ohledy! Klusák se s větší svobodou, s inteligentní uvolněností ptá spíše směrem dovnitř své generace, jestli jsou její reakce adekvátní situaci. Nevyčítá, nesoudí, podotýká. Mám za to, že tím spíš vystihuje stav profesní relativity a všeobecné zmatenosti. Umožňuje generacím stojícím věkově „nad“ nimi pochopit, jakými pocity jsou raní dvacátníci zmítáni, jaké vábničky na ně volají, jakými dilematy procházejí.
Vincent Klusák a kol.: Rychlík (do stanice Rapl). Režie: Anna Maria Jarkovská, dramaturgie:
Vincent Klusák, scénografie: Josef Čihák, hudba: Petra Rosputinská, dramaturgická spolupráce: Dagmar Fričová. A Studio Rubín – RubínLab , premiéra 10. 5. 2025
Komentáře k článku: RECENZE: Tak co, ještě chcete dělat divadlo?!
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)