RECENZE: Kabaret Shakespeare s tahem na hokejovou branku – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 5/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

5/2025

ročník 34
28. 5. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Kritika

RECENZE: Kabaret Shakespeare s tahem na hokejovou branku

V Divadle Kolowrat (v jednom z mála pražských umístěných vysoko nad zemí) prezentuje svoje inscenace uskupení Artway, zaměřující se na zprostředkování klasických literárních děl především středoškolákům. Na repertoáru mají kupříkladu (jmenuji tituly, které jsem zhlédl) Macbetha, Molierova Dona Juana, Grossmanovu úpravu Kafkova Procesu či divadelní verzi Dostojevského Idiota.

Poslední inscenací, umělecky z mnou navštívených dosud nejzdařilejší, je Souborné dílo Williama Shakespeara (zkrácená verze), titul, který se již dlouho těší divácké pozornosti v Divadle v Dlouhé. Dovádivé nakládání s klasikem, dynamické a drobené na sled komediálních situací sluší souboru, sestávajícího převážně z nedávných absolventů hereckých učilišť. Jako trio performerů se v režii Vojtěcha Nejedlého představují Martina Balážová, Marek Helma a Ondřej Kohoutek. V Kolowratu se hraje cca sto minut, dost místa se dostává improvizaci, v níž se hercům docela daří. Dojde na odborné i odbornické komentáře k dílu, některé tituly jsou „sjety“ opravdu jenom náznakem, Kroniky čili historická dramata vycházející z dějin Anglie si trio podá jako hokej na kolečkových bruslích, kdy se aktéři snaží do brány vstřelit královskou korunu. Některé divadelní lahůdky fungují jen pro znalce Mistrova díla, ovšem takový had v Caesarovi a Kleopatře můře rezonovat v souvislosti s jiným zpracováním látky, nesrozumitelná dikce bezruké Lavínie z „řezničiny“ Titus Andronicus už asi méně (byl jí vyříznut jazyk).

Marek Helma a Ondřej Kohoutek v kabaretu podle Shakespeara Foto DKK

Kromě vysloveně kabaretních zkratek je nejvíc prostoru věnováno dvěma kouskům nejznámějším, Romeovi a Julii a také Hamletovi, kterého protagonisté nasazují až ve finále, kdy na něho jako by zapomněli. Lze pochválit úctyhodné fyzické nasazení, ne vždy vychází vyzývání publika k pokřiku či skandování, jevištní tvar také zdobí průběžné střídání „zcizováků“ (daří se především komediálně uvolněnému Ondřeji Kohoutkovi). V Hamletovi ovšem přece jenom dojde k hereckému nastínění charakterů, byť v komediální zkratce. Prezentace kusu je zdařilá, již setkání s duchem na hradbách s vystrkováním trička zpoza rudé opony dýchá groteskní elsinorskou atmosférou. Marek Helma nabídne i několik přesvědčivých momentů v princově povahokresbě, Martina Balážová zaujme jako podezíravý Polonius a Ondřej Kohoutek, aniž by nějak výrazně přepínal hlasové polohy, zvládne Claudia, Gertrudu i Ofélii, přičemž si jenom různým způsobem podkasává průsvitný svrchní oděv.

Inscenace obsahuje všechna pověstná „zaklínadla“ jako Být či nebýt, Království za koně atd. Herci jsou také přiměřeně muzikální, občas zapějí a prostě, leč účinně obslouží bicí, klávesy či kytaru. Lekce pro středoškoláky se jeví jako zábavně přístupná, třeba někoho přiměje i k zájmu o zmiňovaného Tita Andronica.

Jan Kerbr

Jess Borgeson, Adam Long, Daniel Singer: Souborné dílo Williama Shakespeara (zkrácená verze). Překlad Jiří Josek, režie a úprava Vojtěch Nejedlý, výprava Linda Holubová, dramaturgie Barbora Tůmová. Divadlo Kolowrat – Artway, premiéra 27. května 2025 (psáno z reprízy 2.června)

 

  • Autor:
  • Publikováno: 9. června 2025

Komentáře k článku: RECENZE: Kabaret Shakespeare s tahem na hokejovou branku

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,