8/2024

16. 4. 2024

Cheb láme ledy

Uvádět současnou světovou dramatiku v regionálních divadlech je téměř kuriózní počin. Dramaturgické úlitby divákům mladších věkových kategorií a těm, již nevyznávají Feydeaua a Stroupežnického, se pak většinou nesou na vlně kusů ozkoušených velkoměstským publikem. Západočeské divadlo dlouhodobě volí odlišnou strategii a cíleně vyhledává zahraniční tituly, které uvádí v českých premiérách. Naposledy sáhlo po textu Prolomit ledy renomovaného francouzského dramatika Joëla Pommerata.

Překladatel a umělecký šéf Zděnek Bartoš připravil svému souboru oříšek, jak předznamenává už prolog hry. S odstupem času není jednoduchý vyznat se v tý hromadě věcí, který se staly… Není jednoduché vyznat se ve skrumáži témat, s nimiž hra operuje, a která jsou trochu umíněně vměstnána do jednoho příběhu. Majitel prosperujících masozávodů Blocq (Petr Batěk) zjišťuje, že trpí nevyléčitelnou chorobou. Rozhodne se přepsat veškerý majetek na své zaměstnance pod podmínkou, že secvičí divadelní inscenaci na jeho počest. Režie se dobrovolně ujímá záhadná a dobrosrdečná prodavačka Estelle (Radmila Urbanová), která je do šéfa zamilovaná. Následující děj je rozostřen a vytváří komplikovanou mozaiku. Zaměstnanci, kteří jsou zvyklí na nedemokratické zacházení, nedokáží naložit s nově nabytou svobodou a ve své davové tuposti vedou podnik ke krachu. Iniciátorka divadelních zkoušek – „všespasitelka“ Estelle – se převtěluje do postavy „zlého bratra“, který příležitostným násilím udržuje rozpadající se morálku zaměstnanců – herců. Samotný proces repeticí otevírá otázku, nakolik může divadlo vstoupit a ovlivnit život zúčastněných.

Režisérka Anna Petrželková společně s dramaturgyní Johanou Součkovou svedla s náročným textem úspěšný boj, inscenovala ho jako sociální grotesku. Netrápí se dekódováním charakterů jednotlivých figur, naopak vede herce (k jejich prospěchu) k prvoplánové, avšak funkční, šabloně. Majitel firmy je vykreslen jako obhroublý arogantní buržoust, jeho zaměstnanci jako opičí tlupa negramotů. Diametrálně odlišně, jako z jiného světa, působí ústřední postava skryté manipulátorky Estelle. Právě tento nesoulad vytváří napětí v jinak banálním zkarikovaném obrazu.

Inscenace tak zůstává otevřená pro široké divácké spektrum – od těch, co se přišli pobavit, po ty, kteří hledají hlubší podtóny.

Západočeské divadlo Cheb – Joël Pommerat: Prolomit ledy. Překlad Zdeněk Bartoš. Režie Anna Petrželková, výprava Lenka Odvárková, hudba Jaroslav Čermák. Premiéra 30. března 2013. (Psáno z reprízy 11. dubna 2013.)