Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Problémem operního divadla je operní divadlo

    Ředitel Divadla J. K. Tyla v Plzni Jan Burian v pátek 9. listopadu na internetových stránkách DJKT Plzeň oznámil, že od 1. ledna 2013 nastoupí jako umělecký šéf operního souboru dosavadní ředitel Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Ilja Šmíd.

    PhDr. Ilja Šmíd. FOTO archiv

    Ilja Šmíd oznámil již koncem října, že na postu ředitele Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK 31. prosincem tohoto roku končí. Odchází údajně kvůli neshodám s uměleckou radou a šéfdirigentem Jiřím Koutem, kteří jej už dříve vyzvali k rezignaci (výběrové řízení na pozici šéfa FOK vypíše Praha do konce roku).

    Ve funkci šéfa plzeňské opery vystřídá Jiřího Pánka, který vede soubor od začátku sezony 2006/2007 a pro jehož éru je – podle Buriana – charakteristické především soustavné vyhledávání mladých pěveckých talentů. Jan Burian mu proto vyslovil poděkování za zlepšení interpretační úrovně opery v Plzni.

    Iljou Šmídem, plzeňským rodákem a mimo jiné spoluzakladatelem a bývalým ředitelem Pražské komorní filharmonie, získá podle ředitele Buriana Divadlo J. K. Tyla do funkce šéfa operního souboru osobnost s rozsáhlým odborným vzděláním, mezinárodním rozhledem, manažerskými schopnostmi a dlouholetou zkušeností s řízením velkých těles. V současnosti je také předsedou Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů České republiky. Všechny tyto devizy jistě dojdou uplatnění při zahájení provozu nové moderní divadelní budovy i v souvislosti s nároky, které na Plzeň jako Evropské hlavní město kultury 2015 budou kladeny již v nejbližší době.

    ///

    Ilja Šmíd

    se narodil v Plzni 14. února 1952; na Pedagogické fakultě v Plzni vystudoval obor učitelství pro II. stupeň, aprobace český jazyk a hudební výchova. Následující studium hudební vědy a historie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze završil rigorózní zkouškou v r. 1986.
    V letech 1993-2001 byl ředitelem a majitelem hudebního vydavatelství Clarton.
    V roce 1994 spoluzakládal s Jiřím Bělohlávkem Pražskou komorní filharmonii, jíž byl v letech 1996-2006  ředitelem. Od r. 2006 až do současnosti pracoval jako ředitel Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK.

    Z dalších jeho profesních aktivit:

    • je předsedou Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů České republiky a    zástupcem Asociace v mezinárodní zaměstnavatelské organizaci PEARLE v Bruselu;
    • člen prezidia České hudební rady;
    • člen poradního sboru ministra kultury (2009-2012);
    • zakladatel a ředitel festivalu Pražské hudební slavnosti (2004-2008).
    • Je tvůrcem a moderátorem pořadů a koncertů pro děti a mládež, od roku 1999 připravil v Pražské komorní filharmonii a FOK téměř stovku originálních pořadů, s nimiž vystupoval také v různých městech ČR (mj. také v Plzni)

    Na otázku, jak je připraven čelit specifickým problémům operního divadla, PhDr. Ilja Šmíd odpovídá:

    Přestože jsem se věnoval především symfonické hudbě, mám dostatek zkušeností i v operním žánru. Mj. jsem se velmi aktivně účastnil diskusí o budoucnosti Státní opery Praha a v poslední době o Národním divadle, už pro ministra Pavla Dostála jsem připravil návrh koncepce Státní opery. Troufám si tvrdit, že k práci v operním ansámblu jsem připraven svou dlouholetou manažerskou činností, ale také vlastní uměleckou, publicistickou, ale také třeba vydavatelskou prací. Ve svém vydavatelství jsem natočil první CD Evy Urbanové, připravil jsem profily Zdeny Kloubové či Milana Bürgera, točil jsem s Dagmar Peckovou. Cítím se proto být nejen hudebníkem, ale i divadelníkem, a opera je „Gesamtkunstwerk“ se vším všudy. Řekl bych, že „specifickým problémem operního divadla“  je operní divadlo samo – snad v žádném uměleckém oboru není na začátku tolik neznámých a vždy je velkým zázrakem, když se poprvé otevře opona a po několikaměsíční přípravě předstupuje ansámbl před diváka. A stejně jako na začátku s obavami a nejistotami. Na to všechno se moc těším.

    /z Aktualit DJKT Plzeň, Divadlo.cz a dalších zdrojů pro i-DN převzal a zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 12. listopadu 2012

    Komentáře k článku: Problémem operního divadla je operní divadlo

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,