8/2024

16. 4. 2024

Přeučilovy zápisky podruhé

Na jevišti pražského Studia Ypsilon se uskutečnila premiéra Gogolových Bláznových zápisků, upravených a inscenovaných coby dialog slova a hudby. Roli Aksentije Ivanoviče Popriščina ztvárnil Jan Přeučil a hry na housle se ujal Jaroslav Svěcený. V tandemové režii obou interpretů vznikl zajímavý scénický tvar. Gogolův text může překvapit svou ironickou aktuálností v kresbě malého člověka donuceného se v přehnané pokoře sklánět před všemocností a arogancí pánů politiků.

Gala pro Gogola

Jan Přeučil a Jaroslav Svěcený ve variaci na Bláznovy zápisky FOTO JIŘÍ P. KŘÍŽ

Jan Přeučil se s rolí Popriščina nesetkává poprvé. Tuto postavu vytvořil už v roce 1967 a tehdejší inscenace v režii a překladu Jaroslava Gillara se v pražské Viole dočkala 120 repríz. Dnešní inscenace je proti té původní znatelně zkrácena, ale obohacena o mistrovsky rozehrané houslové improvizace. Jednotlivé hudební motivy člení monologické pasáže textu, dodávají jim spád a vytvářejí velice působivou tenzi. Svěcený kromě hry na housle doplňuje jevištní tvar i o další zvuky, jako je dupání botou o podlahu, brnkání na piano apod.

Jan Přeučil vykreslil postavu Popriščina, osamělého a nešťastně zamilovaného do ministrovy dcery Sofie Kasparovny, která nepatří do jeho společenské vrstvy, také muže, jemuž osud nedopřál ani jiná potěšení, velice expresivními, ne však přepjatými hereckými prostředky. Popriščinovo zoufalství a vnitřní boj postavy ztvárňuje velkými gesty a precizně kontrolovaným emotivním výrazem ve tváři. K věrohodnosti postavy přispívají i drobné etudy, jako je pohrávání si s botami. Noblesní, perfektní dikce vytváří patřičnou protiváhu k zanedbanému vzhledu starého mládence. Potlačený vztek vyjadřovaný sžíravou ironií, sebelítost i frustrace vyúsťují do zvláštní, až nostalgické polohy psychického i fyzického úpadku postavy.

Návrat Jana Přeučila k roli, kterou si zahrál před pětačtyřiceti lety, představuje nejenom šťastný výběr textu a jeho aktuálního potenciálu, ale ukazuje i posuny v hereckém výrazu, které jsou po letech patrné a vrhají na postavu Popriščina jiné světlo.

Agentura Subiton – Jan Přeučil, Jaroslav Svěcený: Gala pro Gogola. Režie interpreti, režijní supervize Eva Hrušková. Premiéra 5. října 2012.