Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Pražské Quadriennale 2011 udělilo ceny

    Ceny Pražského Quadriennale 2011 už znají své majitele, jejich vyhlášení proběhlo v pondělí 20. června večer na Nové scéně Národního divadla. Zlatou Trigu za nejlepší expozici si z Prahy odveze tým, který ve Veletržním paláci v rámci PQ prezentoval Brazílii. Záměrem jejich účasti na PQ bylo představit scénografii jako provokativní umění, které „ustavuje živou hranici řeči“ a poskytuje bezpečí pro divadelní postavy a myšlenky. Brazilci bodovali také v kategorii Nejlepší realizace inscenace. Další ceny si odvážejí Chorvatsko, Lotyšsko a Maďarsko, Nový Zéland, Mexiko, Řecko, Norsko a Velká Británie.

    Na posun scénografie v současném roztěkaném a neklidném světě se zaměřuje expozice, která v rámci 12. ročníku Pražského Quadriennale získala v konkurenci téměř 70 zemí absolutní prvenství. Kurátorem expozice, nazvané Postavy a pomezí: brazilské scénografické teritorium, byl Antonio Grassi, autory tématu Aby Cohen a Ronald Teixeira. Stánek brazilského umění vzbuzuje zájem i mezi návštěvníky výstavy ve Veletržním paláci. Brazilci se v něm snaží o „ukázku scénografie coby provokativního umění, kde scénograf je výzkumníkem, jenž zobrazuje obor jako citové bezpečí.“ Podle poroty se Brazilcům vše povedlo s šarmem, citem i stylem.

    K novým scénografickým obzorům

    O cenách PQ rozhodovala mezinárodní porota. Účast v ní letos přijaly významné osobnosti současného světového divadla: lotyšská scénografka a výtvarnice Monika Pormale, režisér a ředitel mezinárodního divadelního studia Farma v jeskyni Viliam Dočolomanský, izraelská světelná designérka Felice Ross, ředitelka festivalu Festival Internacional de Teatro Santiago a Mil Carmen Romero a teoretik divadla a performance Marvin Carlson. Z expozice dýchá autentický pocit národní identity a energický tvůrčí duch, kterým žije Brazílie, proud, do kterého se slévají její kulturní zdroje, a který spontánně plyne k novým scénografickým obzorům, znělo zdůvodnění poroty, proč Zlatá triga skončila v rukách brazilské výpravy. Brazilská expozice v rámci PQ podle poroty zanechává dojem rozmanitosti scénografického spektra a druhů inscenací, které v Brazílii vznikají. Stejný prostor je tu věnován pouličnímu umění, site-specific intervencím, společensky angažované performanci, loutkářství i konvenčnějším druhům divadla. Porota oceňuje důvtip řešení mnoha designových problémů ve vystavených pracích.

    Důkladné výzkumy a nové pohledy

    Zlatá medaile za Nejlepší scénické řešení putuje do Chorvatska, které porota ocenila za tvůrčí použití zminimalizované, koncentrované a strhující scénografie
    v kolaborativních divadelních projektech tohoto souboru industriálních designérů. Čistý pohled je podle mezinárodní poroty pro režiséry výzvou, aby se podívali na své umění nově a odvážně
    .

    Cenu za Nejlepší kostým si odváží kostýmní výtvarnice Emma Ransley z Nového Zélandu za své Obytné šaty. Ty porotu ohromily extrémní jednoduchostí, a přitom konceptuální silou v rámci představení InHABITing Dress.

    Kategorii Nejlepší realizace inscenace vyhráli Brazilci z Teatro da Vertigem za performanci BR-3, jejíž tématem je hladání a objevování vlastní identity a národní povahy. Tato výjimečná intervence v městském veřejném prostoru proměňuje hlavní tepnu města prostřednictvím tvůrčího využití nekonvenčního prostoru: břehů řeky Tiete, řeky samotné a bárky, na které cestuje publikum a na které se odehrává i velká část divadelní akce. Publikum bylo naprosto vtaženo do performance, která oživila prostředí, ve kterém se odehrávala, a zároveň jej podrobila sociální kritice, zní vyjádření poroty.

    Za Nejlepší práci v oblasti divadelní architektury a prostoru byly oceněny dvě země: Mexiko a Řecko. Řecko za Machine Theatre a tamní Novou scénu Národního divadla. Oba projekty umožňují velkou tvůrčí představivost a variabilitu v místech s velmi omezenými prostorovými možnostmi. Do Mexika putuje cena za Within a Failing State autorů z Teatro Ojo. Projekt přetváří opuštěné vládní budovy a veřejné prostory v Mexico City na místa vzpomínek, aktivismu a reflexe minulých autoritářských excesů.

    Zlatou medaili za Nejlepší užití divadelní technologie si odváží chorvatský projekt Numen/For Use. Porota u něj vyzdvihla souběžné využití špičkových i jednoduchých  technologií, důkladný výzkum a nový pohled na konvenční scénografii v performativních projektech.

    Nejlepší expozici ve Studenské sekci v rámci PQ 2011 připravili podle poroty studenti Katedry scénografie Lotyšské akademie umění. Ti na PQ interpretovali díla čtyř dramatiků. Jejich výstava má podle mínění porotců nejen silný kurátorský koncept a působivou prezentaci, ale díla jednotlivých studentů se navíc vyznačují velkou čistotou, kreativitou a zručností.

    Nejvýraznějšími talenty se stali Annick Lavallée-Benny (Kanada), Jakob Oredsson (Švédsko) a The Norwegian Theatre Academy za konceptuální instalaci Erase to Play (Norsko).

    Cena za Nejlepší kurátorský koncept expozice patří Maďarsku za soudržnost působivé expozice, zaměřující se na úděl umělce v současné společnosti.

    S přáním zdůraznit klíčový význam děl zvukových a světelných designérů a v naději, že se těmto zásadním, byť často podceňovaným prvkům scénografie dostane zasloužené pozornosti, udělila porota na PQ Zvláštní cenu za vynikající zvukový design v inscenacích Kursk a Hush House Velké Británii

    Za PQ Silvie Marková / Barbora Dušková

    • Autor:
    • Publikováno: 21. června 2011

    Komentáře k článku: Pražské Quadriennale 2011 udělilo ceny

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,