Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2019

ročník 28
19. 3.–1. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Pražská kultura (opět) na křižovatce?

    Marie ReslováMiliarda a půl určená v pražském rozpočtu na kulturu je vlastně „krabičkou poslední záchrany“ pro celou českou kulturní obec. V oblasti živé kultury je hlavní město zdaleka nejštědřejším donátorem – jen formou grantů bylo vloni rozděleno 298 milionů korun. Zkušenost praví, že politické reprezentace bývají při zacházení s těmito zdroji občas „kreativní“, a tak se vyplatí jejich počínání bedlivě sledovat. Tím spíš, že v tomto roce končí platnost Koncepce kulturní politiky hl. m. Prahy i stávajícího Grantového systému v oblasti kultury a umění a nová pravidla a priority jsou zatím velkou neznámou.

    Oba dosluhující materiály vznikly na půdě Poradního sboru pro kulturu, který zřídil primátor Pavel Bém po divadelních bouřích, jež rozpoutal Petr Kratochvíl z Divadla Ta Fantastika žalobou na údajně nespravedlivý grantový systém do Bruselu. Grantový systém se tak mimo jiné pokusil definovat přístup k dotacím pro ziskové a neziskové subjekty v kultuře.

    Po volbách vláda ODS, která za těmito dokumenty stála, skončila. Ve volebním období 2010–2014 se na postu radního pro kulturu vystřídali na rok a něco Lukáš Kaucký z ČSSD a na necelé tři roky Václav Novotný z TOP 09 – ovšem jednou v koalici s ODS a podruhé s podporou ČSSD, což ve finále fatálně ovlivnilo možnost pohnout s transformací divadelní sítě, na které se předtím TOP 09 s ODS shodly.

    Celé volební období byl dodržován grantový systém, kvůli hrozícím soudním sporům s tzv. komerčními divadly notifikovaný Evropskou komisí, a tudíž závazný. Granty udělené podle popsaného bodového systému se nemohly dostat do kolize s nedovolenou podporou podnikání.

    Podle bývalého radního pro kulturu Novotného je ale dnes už notifikace bezcenná. Evropská komise prý udělila kultuře tzv. blokovou výjimku, což znamená, že se kulturní granty jako podpora podnikání neposuzují. Podle Novotného se tak otevírá možnost striktní pravidla opět rozvolnit. Stávající radní Jan Wolf z KDU-ČSL zatím ohlásil, že chce jmenovat novou grantovou komisi. Na dotaz, jaké úmysly má do budoucna s grantovým systémem, DN odpověděl: Nový grantový systém na léta 2016–2021 je již zpracován v souvislosti s novým předpisem Evropské komise a v návaznosti na ukončení platnosti notifikovaného grantového systému k 31. prosinci 2015. Grantový systém byl již předložen do vnitřního schvalovacího procesu a vychází z pozitivních zkušeností systému stávajícího. Rychlost, s jakou Jan Wolf, který je ve funkci zhruba dva měsíce, nový grantový systém připravil, je poměrně neobvyklá a bude zajímavé, zda nechá materiál projít veřejnou debatou a oponenturou.

    Osud koncepce pražské kulturní politiky z roku 2010 byl méně radostný. Ani jeden z radních neustavil poradní sbor, který měl být průběžně pracujícím koncepčním orgánem pro oblast kultury.

    TOP 09 pojala kulturní politiku do komplexního strategického plánování a vzala to hodně zeširoka: založila Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). Šéfem expertního týmu pro kulturní strategii se stal David Kašpar (mimo jiné zakladatel Centra pro nový cirkus Cirqueon). A měsíc před volbami uložila Rada hlavního města Prahy IPR, aby do roku 2016 zpracoval komplexní kulturní strategii. Radní Wolf toto pověření IPR před čtrnácti dny odebral, přesto, že byl mezitím publikován první výstup expertního týmu. David Kašpar současnou situaci komentuje: Podle ústní dohody s panem radním Wolfem bychom v práci měli nadále pokračovat pod vedením odboru kultury, zahraničních vztahů a cestovního ruchu. Radní Wolf ovšem na otázku DN, zda naváže na práci expertního týmu IPR, odpověděl: Tým IPR předložil zatím pouze značně obecný návrh postupu přípravy kulturní strategie hlavního města Prahy, což je dokument, který naznačuje jakousi metodiku postupu tohoto týmu. Na dokument nelze navazovat, protože neobsahuje ani základní teze kulturní strategie, ale zabývá se pouze nastavením metodiky pracovního postupu.

    Jakým směrem se bude ubírat koncepce kulturní politiky pod jeho vedením, vylíčil radní Wolf jen obecně: Odbor kultury, zahraničních vztahů a cestovního ruchu spolu s externími odborníky (např. se členy Komise pro udělování grantů v oblasti kultury i v oblasti cestovního ruchu, s řediteli příspěvkových kulturních organizací, se zástupci vysokých uměleckých škol a Institutu umění – Divadelního ústavu) kriticky vyhodnotí ve SWOT analýze dosavadní zkušenosti s uplatňováním uvedeného strategického dokumentu a v jeho aktualizaci naváže na pozitivní stránky a navrhne uplatnění nových trendů vývoje v oblasti kultury a cestovního ruchu.


    Komentáře k článku: Pražská kultura (opět) na křižovatce?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,