8/2024

16. 4. 2024

Jako dlaždiči

Čtyři obkladači, kteří pracují u soukromníka, si hodlají přilepšit krádeží, a to tak, že paletu s dlaždicemi, na které jaksi „není dodák“, chtějí odcizit a prodat. Vtip zápletky hořké komedie Owena McCaffertyho Práskni do bot však spočívá v tom, že nezávisle na sobě se na akci domluví dva a dva. K dalším komplikacím dochází při částečné fúzi, tedy vzájemném překrytí potenciálních zlodějských množin.

Práskni do bot

Dva obkladači – Martin Sitta a Václav Liška v inscenaci Práskni do bot FOTO IVAN KAHUN

Hru irského autora nastudoval v Divadle Na Jezerce režisér Jan Hřebejk a s překladatelkou Hanou Pavelkovou ji zasadil do domácích reálií. Čtyři neslavné hrdiny, kteří mluví „jako dlaždiči“, předvedli v pozoruhodných kreacích Jan Hrušínský, Radek Holub, Martin Sitta a českobudějovický Václav Liška. Hrušínský ztvárňuje Šulina, chlapíka, který byl náhle „odeslán“ do důchodu a jemuž peníze z lupu mají posloužit k odkoupení dalšího pracovního místa. Herec je pod kšiltovkou, dlouhými vlasy a brýlemi zprvu téměř k nepoznání, svou unavenou skepsi prezentuje dobře timovanými bonmoty a únava ze života z něho přímo odkapává. Romantičtěji založený a v podstatě vizionářsky „ujetý“ Mudrc má v podání Radka Holuba silný tragikomický potenciál, jeho uplakanost a zároveň nespolehlivost při akci pramení ze sebelítosti nad tím, že opustil rodinu. Na první pohled drsnější Drátěnka Martina Sitty dokáže být vztekle výbušný, zdá se, že i akceschopný, jihne však při zmínce o dceři i krátkém telefonátu s manželkou. Nejmladší Volej v podání Václava Lišky je sociálně neohrabaný a také poněkud bezradný v situaci, když se ocitne ve dvojím ohni (spoluúčast při lupu slíbil jak Šulinovi, tak Drátěnce), nenechá se však zkušenějšími kumpány „zadupat do země“.

Hřebejkova režie fabuli dobře graduje, všichni aktéři naznačují přes jistou primitivnost a vulgární slovník i subtilnější emocionální zázemí svých hrdinů. V počeštěné verzi působí důvěryhodněji zmínky o fotbale i jména některých současných domácích milionářů než rozpravy takříkajíc „uměnovědné“ (Davidovo srdce nad pražským Hradem či Černého mimina na žižkovské věži).

Pod nánosem drastického humoru se nenápadně ukrývá moralita a takovéto balení sluší umělecké reflexi současného morálního rozkladu lépe než přímočaře vyslovované teze. Předpovídám této komedii značný divácký ohlas.

Divadlo Na Jezerce – Owen McCafferty: Práskni do bot. Překlad Hana Pavelková. Režie Jan Hřebejk, scéna Jan Štěpánek. Premiéra 6. března 2013.

• Publikováno: 29. dubna 2013