Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Praha nabízí divadlo ve virtuální realitě

    Magistrát hlavního města Prahy společně s kreativní skupinou Brainz Studios včera představil celosvětově unikátní službu Brejlando. Divákům nabídne experimentální divadelní zážitky ve virtuální realitě (VR).

    Pomocí nejmodernějších technologií a zapůjčených VR brýlí se může každý ponořit do sledování vybraných představení pražských divadel nejen z pohodlí domova, ale i z úplně nového úhlu – přímo z jeviště, z těsné blízkosti herců. Služba má divadlům a jejich fanouškům pomoci překonat náročnou dobu omezeného fungování. Iniciátoři ale zároveň věří, že zakládají nový mezinárodní trend, který se může stát trvalou součástí nabídky divadel.

    Spojení virtuální reality a kultury není v českém prostředí nové. Česko se v posledních letech proslavilo hned několika úspěšnými projekty virtuální reality. Jedním z nich je i tvorba experimentálních 360° hudebních zážitků od Brainz Studios, které zaujaly i radní hlavního města Prahy pro kulturu a cestovní ruch Hanu Třeštíkovou. Virtuální realita skýtá nekonečné možnosti, jak diváka přenést prakticky kamkoliv a dát mu pocit, že se veškeré dění odehrává kolem něj a jenom pro něj. Proto jsme za Prahu spojili své síly s kreativní skupinou Brainz Studios, českou špičkou přes tyto technologie, a v projektu Brejlando dáváme nový rozměr skvělému kulturnímu obsahu našich městských divadel, uvádí radní Třeštíková.

    Jedinečnost Brejlanda spočívá především ve způsobu, jakým je divadelní inscenace pro virtuální realitu natočena. Foto Jan Čermák

    Jedinečnost Brejlanda spočívá především ve způsobu, jakým je divadelní inscenace pro virtuální realitu natočena. Není to on-linový přenos divadelního představení, ale inscenační experiment ve virtuální realitě. Je to opravdu nová forma zážitku, respektive přenosu informace i energie mezi hercem a divákem. V každém představení se snažíme najít speciální klíč pro jeho převod do nového a doposud nepříliš prozkoumaného média, které nabízí spoustu zajímavých příležitostí, popisuje Petr Hanousek, VR režisér a kreativní producent Brejlanda.

    Divák se na scénu dívá očima 360-stupňové kamery. Foto Jan Čermák

    Společně s divadelním režisérem vlastně stávající dílo rozebereme a postavíme ho znovu. Skoro od začátku. Krátíme text na přibližně hodinovou stopáž, navíc rozdělenou na dvacetiminutové části. Vymýšlíme scénu, aby co nejvíc podporovala možnost 360stupňového výhledu diváka. Ve stejném smyslu překopáváme i choreografii. Pro herce je to unikátní příležitost střihnout si divadelní roli v úplně jiném pojetí, kdy musí najít tenkou linii mezi filmařským a divadelním přístupem k postavě, objasňuje Petr Hanousek.

    Divák se totiž na scénu dívá očima 360-stupňové kamery. Ta je v centru veškerého dění, herci se pohybují kolem ní a hrají směrem na ni. Tomu je podřízeno třeba i svícení nebo záznam prostorového zvuku. Ve srovnání s klasickou návštěvou divadla si tak divák odnáší zážitek v podstatě fyzický, jelikož herci směřují své monology a pohledy přímo na něj. Při paralelních hereckých akcích po celém obvodu jeviště si pak divák může zvolit, co chce v danou chvíli sledovat. Přestože tedy každý divák obdrží v brýlích totožný obsah, zážitky dvou diváků nikdy nebudou stejné, dodává Petr Hanousek.

    Z natáčení Hamletů Divadla Na zábradlí. Foto Jan Čermák

    Brejlando startuje záznamem Hamletů Divadla Na zábradlí (režie Jan Mikulášek) a Perníkovou chaloupkou Divadla Minor (režie Jakub Vašíček, Tomáš Jarkovský). Dvakrát do měsíce do nabídky přibydou další inscenace. Připravují se napříkald Drábkovy a Královy Elefantazie Městských divadel pražských, inscenace hry Pusťte Donnu k maturitě! v režii Tomáše Dianišky z repertoáru Divadla pod Palmovkou nebo divadelní adaptace slavného filmu Ucho Jana Procházky, kterou Divadlo na Vinohradech uvedlo v režii Šimona Dominika. Zájem zapojit se do projektu projevila celá řada dalších pražských scén. Služba se tak stává plnohodnotnou distribuční platformou otevřenou nejen pražským městským divadlům.

    Z natáčení Perníkové chaloupky Divadla Minor. Foto Jan Čermák

    Divadla jsou už přes rok zavřená. O to víc jsme hledali způsoby, jak lidem zprostředkovat divadelní zážitek a zároveň finančně podpořit divadelníky. Když nemůže divák do divadla, pošleme divadlo k němu domů. Pokud vím,  jde o globální premiéru takového počinu. Věřím, že toto inovativní pojetí divadla doplní kulturní nabídku i v době, kdy budou divadelní sály opět plné lidí, doplňuje Hana Třeštíková.

    Vstupenky si lze již nyní zakoupit v předprodeji na síti GoOut.cz. „Take-away divadlo“, tedy vybrané představení a VR brýle, mohou první nadšenci zhlédnout z pohodlí domova od pondělí 29. března. Brýle s divadelní inscenací jim bude ve vybraný den v podvečer doručovat partner projektu – společnost Liftago. Další den si kurýr v dopoledních hodinách brýle opět odveze. Služba je v současnosti dostupná pouze v Praze, do budoucna tvůrci plánují distribuci rozšířit. Cena lístků se pohybuje v rozmezí 599 až 1 399 korun podle zvolené varianty a počtu objednaných VR brýlí. Každé vrácené brýle následně projdou certifikovanou třífázovou dezinfekcí, než budou připraveny pro další zákazníky.

    ///

    Brainz Studios

    Štěpán Kleník a Robert Pultera. Foto Jan Čermák

    Za vznikem služby Brejlando stojí kreativní skupina Brainz Studios Štěpána Kleníka a Robina Pultery. Ta už od roku 2019 experimentuje s tvorbou 360° hudebních zážitků v rámci vlastní hudební platformy, do které se zapojily například hudební skupiny Tata Bojs, I Love You Honey Bunny, Kafka band nebo PSH. Jako první a zatím jediná společnost v ČR také Brainz Studios nabízí službu virtuálního kinosálu BRAINZ VR CINEMA.

    Projekt Brejlando, jehož název vznikl zkomolením slova Brainz díky přednastaveným automatickým úpravám v mobilním telefonu, zajišťuje Brainz Studios kreativně i projektově.

    Do skupiny Brainz Studios patří digitální studio Brainz Disruptive, VR/AR studio Brainz Immersive, studio pro strategickou komunikaci Brainz Narrative a další startupové platformy.

    /Z tiskové zprávy MHMP pro i-DN zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 26. března 2021

    Komentáře k článku: Praha nabízí divadlo ve virtuální realitě

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,