Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Pohyblivé cíle Buriana s Dědečkem

    Pražské nakladatelství Galén vydalo na jaře tohoto roku nevelkou čtvercovou modrou krabičku s názvem Na blankytném pozadí. Uvnitř ní najdete šest více než hodinových CD s dosud nevydanými, vesměs koncertními, zvukově perfektně zrekonstruovanými (Petr Mayer) nahrávkami písničkářského dua Jan Burian & Jiří Dědeček z let jejich společného koncertování před listopadem 1989.

    buriandedecek-na-blan_fmt

    Duo B&D vystupovalo spolu čtrnáct let (1972–1985), v té době jim však žádné společné (ostatně ani sólové) album nevyšlo. Až v roce 1990 vydal Supraphon dvojalbum jejich těsně předlistopadových nahrávek Večírek rozpadlých dvojic, na němž vedle B&D zní ještě duo V&S neboli Jan Vodňanský & Petr Skoumal. Šesté album vydané série obsahuje právě nahrávky z těchto koncertů. Se zmíněným double LP z roku 1990 se však shodují jen v pěti písních, a i ty jsou z jiných koncertů, takže i v tomto případě jde o premiéry na veřejném nosiči.

    Nahrávky všech ostatních CD pocházejí z let 1979–1985. První tři jsou koncertními nahrávkami z Baráčnické rychty v Praze z let 1983–1984, kde pravidelně písničkáři blízcí tehdy již „rozpuštěnému“ sdružení Šafrán vystupovali (právě na jejich koncertech B&D na pozvání Jaroslava Hutky začínali). Duo však produkovalo žánrově odlišnou hudbu, vycházející nikoli z amerického folku a blues jako většina členů Šafránu, ale čerpalo z pražské kabaretně-písničkářské tradice dvacátých a třicátých let, především z její intelektuální větve reprezentované Osvobozeným divadlem Voskovce a Wericha (byť vlivy zlidovělých popěvků Karla Hašlera bychom jistě také našli) a z takzvaných divadel malých forem šedesátých let, především opět té nejvyšlechtěnější odnože – tedy semaforského dua Suchý–Šlitr, byť se opět ozvukům dalších písničkářských osobností té doby, především Karla Kryla, jistě nebránilo. Burian sedící u klavíru navíc rozvíjí odkaz a navazuje na tvorbu svého otce E. F. Buriana. U Dědečka je zase patrné oslnění francouzskými šansoniéry, především Georgesem Brassensem, jehož písněmi ve vlastních překladech své koncerty dodnes prokládá.

    Všechna alba této edice obsahují – až na pár výjimek – pouze písně, jež B&D napsali (či alespoň podepsali) společně. Dokládají jejich tehdejší již vyzrálou, přitom velmi jiskřivou, pikantní a vlastně i občansky odvážnou (uvědomme si, že jde o tuhá léta normalizační) tvorbu. Nahrávky jiskří hravým, přitom myšlenkově jadrným humorem, plným slovních i hudebních (především Burian) ekvilibristik, intelektuálních jízlivostí (především Dědeček) a nadhledu nad tupostí doby i nad sebou samými (Dědeček: Dřu se jako buran, všude samej uran…). Nahrávky obsahují i některé jejich spojovací řeči, které – překvapivě – působí stále svěže, srozumitelně a často vlastně i aktuálně. Někdy získávají zcela nové – ale stále fungující – konotace. A Dědečkovo ironické podání, to, jak rafinovaně mixuje naivismus s intelektualismem, je naprosto odzbrojující. Obdobné je to s Burianovými vstupy, jež tak trochu připomínají Jana Vodňanského z dob V&S.

    Pro mnohé pamětníky však budou asi nejpřekvapivější písně na čtvrtém CD, jež obsahuje nahrávky z pardubických a hradeckých koncertů z let 1979–1980 s byvší „semaforskou“ dětskou zpěvačkou Magdou Křížkovou. Právě ty Burian ani Dědeček později údajně nikdy nehráli. Když jsem poprvé zaslechl píseň Strategická na melodii Pec nám spadla, málem jsem spadl ze židle i já… Následující songy Odvážná školačka či Všichni hroši pak jako by vypadly ze Suchého Toulavých zpěváků.

    A páté CD? To jsou v Pardubicích v legendárním klubu Na Drážce připravené studiové nahrávky B&D po jejich rozpadu, aby se jejich tvorba alespoň takto zachovala. Až dnes je patrné, jak to bylo prozíravé. Svým způsobem byli tehdy B&D na vrcholu. Být jiná doba, byly by písně jako Slova, Břízy a mnohé další nejen z tohoto CD, ale z celé „modré krabičky“ hity a dnes evergreeny.

    Je radost poslouchat toto šestialbum. Je skvělé mít ho doma. K němu se budete vracet podobně jako k nahrávkám Osvobozeného divadla, Semaforu či Vodňanského se Skoumalem. Jako k zlatému pokladu z dob, kdy ještě písnička i průvodní řeči měly pointy, byly vtipné, radostné a inteligentní.

    Burian & Dědeček: Na blankytném pozadí. 6CD (64:43, 71:42, 64:32, 61:16, 57:56, 62:42), nakl. Galén 2015.


    Komentáře k článku: Pohyblivé cíle Buriana s Dědečkem

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,