Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Burza

    Pavel Keclík

    26. 5. 1931 Praha – 29. 3. 2012 Praha

    Kritik, nakladatelský redaktor. Začátek jeho „kádrového životopisu“ nebyl tehdy neobvyklý; proto také v roce 1956, kdy byl přijat, studoval v ročníku, jehož věkové složení sahalo –  z kádrových důvodů –  od sedmnácti do třiceti let. Ke studiu byl přijat se zpožděním, za něž, jako mnoho jiných, vděčil „nesprávnému“ (tj. buržoaznímu) původu: po maturitě pracoval ve stavebnictví a na DAMU se mohl na doporučení svého podniku přihlásit jako dělník.

    Kniha o Národním divadle: 1883-1963, odp. redaktor a hl. autor Pavel Keclík, Praha, Orbis 1964. Repro archiv

    Obor divadelní vědy a dramaturgie absolvoval 1961 diplomní prací Suchovo-Kobylinova dramatická trilogie a historické podmínky jejího vzniku a nastoupil jako redaktor do redakce divadelní literatury v Orbisu. V 60. letech se aktivně podílel na jejím novém programu.  Pro tuto práci byl vybaven hlubokým všeobecným i jazykovým vzděláním a kulturním rozhledem, který se projevoval jak v jeho redakční práci, tak v podílu na programu a redakci profilové řady Knihovna divadelní tvorby, později Horizont, které se snažily publikovat nejzajímavější aktuální teoretické tituly překladové i původní. O samozřejmé pečlivosti a odborné úrovni Keclíkovy redakční práce svědčí publikace jako Prvky dramatu J. L. Styana (1964), eseje Martina Esslina, Reinholda Grimma, H. B. Hardera a Klause Völkera Smysl nebo nesmysl? Groteskno v moderním dramatu (1966), Jouvetův Nepřevtělený herec (1967) a řada dalších. O jeho dobrých nápadech i to, že inicioval čtenářskou řadu divadelní beletrie Svět divadla, kde vyšel mj.  román Johana Fabricia Jeli tudy komedianti, či Kapitán Fracasse Théophila Gautiera aj. V téže době působil i jako kritik, publikoval recenze v Divadelních novinách a Divadle.

    I. vydání. Edice Knihovna divadelní tvorby. Překlad František Vrba. Náklad 1300 výtisků. Orbis 1964. Repro archiv

    V období normalizace přestal publikovat a z divadelní redakce, jejíž činnost byla nadlouho utlumena (či spíš likvidována), přešel k vydávání literatury o stavebních památkách, posléze se věnoval převážně pragensiím. Na přelomu 80. a 90. let ho postihl těžký úraz, po němž se už k redakční práci nemohl vrátit; jeho lidská osobnost a dobrá práce pro divadelní literaturu by neměly být zapomenuty.


    Komentáře k článku: Pavel Keclík

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,