Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2024

ročník 33
25. 6. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Othello a ženské hrdinky

    Už potřetí nabídne program Divadla v kině Shakespearovo drama Othello. Poprvé ho však režíruje muž, který sdílí barvu pleti s hlavním hrdinou – a rasismus je tak jedním z velkých témat jeho inscenace. Ceněný režisér Clint Dyer, který nyní patří ke kmenovým umělcům britského Národního divadla, se také zaměřil na ženské postavy, které se u něj z obětí proměňují v hrdinky. V roli Desdemony můžeme poznat vycházející britskou hereckou hvězdu Rosy McEwen. Stylové moderní produkci, která odráží aktuální společenské trendy, pak vévodí výkon Gilese Terery v titulní roli, jež získala cenu britských divadelních kritiků. Záznam emocemi nabitého představení opatřeného českými titulky ve středu 3. května promítnou brněnské Univerzitní kino Scala a hodonínské Kino Svět, o týden později 10. května se na nového Othella mohou diváci vypravit v Praze do Kina Aero.

    Chuť zrežírovat si Othella v sobě Clint Dyer nosil už víc než patnáct let. Viděl jsem hodně Othellů a vždycky mi připadalo, že jim uniká kontext jeho postav. V Shakespearově hře je důležité, že v síti úzkostí žije celá ta neklidná parta anarchistů, která si velmi dobře uvědomuje svůj status a společenské postavení. Jago si sice myslí, že tu síť upletl on, přitom se v ní ale plácá stejně jako ostatní. Jeho lži fungují jen díky této společenské struktuře, uvádí režisér ve videu pro NT Live. V jeho inscenaci je proto společenský systém na scéně všudypřítomný, jako jakýsi Chór z řeckých tragédií. Dyer se také víc než na problém mužské žárlivosti, závisti a soupeření soustředí na téma rasismu a misogynie: Othello je pro mě i rodinnou tragédií. Shakespeare nám jasně ukazuje tragédii žen zneužívaných muži. Svéhlavou Desdemonu z této inscenace kritici popsali jako „objevnou“ a „kurážnou“. Já bych ale ani neřekla, že je odvážná. Obvinili ji z něčeho, co neudělala. Podle mě je prostě hodně vytočená, říká její představitelka Rosy McEwen v rozhovoru pro deník Guardian.

    OTHELLO. Foto: Johan Persson

    Titulní roli vojáka, kterého žárlivost dovede až ke zločinu, si zahrál Giles Terera, nositel prestižní ceny Olivier za roli Aarona Burra z londýnského nastudování muzikálové senzace Hamilton. Postavu Shakespearova ojedinělého hrdiny mu režiséři předhazovali od začátku jeho kariéry – a on k ní měl právě proto averzi, přestože Othello patří k jeho oblíbeným hrám. Názor změnil až díky Clintu Dyerovi. Už jsme spolu pracovali, a když se chtěl do Othella pustit, znovu jsem se na tu hru podíval. I když jsem ji viděl asi pětkrát, došlo mi, že ji vlastně neznám, svěřil se Terera deníku Telegraph.

    Také si uvědomil, jak je Shakespearův text současný. Hned v první scéně Jago popichuje Desdemonina otce větou: Starej černej beran vám obskakuje bílou ovečku. Jinými slovy – ve hře je postava, která aktivně využívá rasismu a předsudků, aby dostala to, co chce. Což je něco, co se odráží stále i ve světě, v němž žijeme nyní, upozorňuje herec.

    ///

    OTHELLO
    středa 3. května 2023 |
    Univerzitní kino Scala (Brno) a Kino Svět (Hodonín)
    středa 10. května 2023 | Kino Aero (Praha)                                       

    • Autor:
    • Publikováno: 1. května 2023

    Komentáře k článku: Othello a ženské hrdinky

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,